Nitrogen i däcken

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Niklasinorr skrev:
2610495 Däcksfirmorna börjar göra reklam för att man skall fylla nitrogengas i däcken istället för luft, det skall ge 5% lägre bränsleförbrukning och hela 25% bättre livslängd????? (På bilar då alltså)
Kan någon svara seriöst på varför det skulle blir så? Kyler nitrogen däcken så att dom går svalare eller?:va

Jag hittade svaret själv, det läcker inte lika lätt genom gummit så man behåller lufttrycket jämnare över tiden, därför får man lägre förbrukning och bättre livslängd, gäller framförallt lastbil.
Förmodligen ointressant för sporthojare eftersom vi kollar lufttrycket ofta...visst?:tummenupp
 
Last edited:
I sådana fall skulle t.ex. Argon vara bättre då dess atomer är större och inte lika lätt diffundererar ut genom gummi o ventil.

Dock en aning dyrare än Kväve (Nitrogen)

Det är inte enbart läckage som är intressant utan även hur däckstryck ändras med temperatur.. jag har ingen koll på värmeutvidgningskoefficenter på Argon eller Kväve... (Men det kanske någon annan har) :tummenupp
 
Last edited:
Kan det inte ha med oxidering att göra också? Jag menar, utan syret inuti däcket blir det svårt för gummit att oxidera.....vet dock inte om det är ett problem från första början....bara en tanke
 
eV1Te skrev:
2610566 I sådana fall skulle t.ex. Argon vara bättre då dess atomer är större och inte lika lätt diffundererar ut genom gummi o ventil.

Dock en aning dyrare än Kväve (Nitrogen)

Det är inte enbart läckage som är intressant utan även hur däckstryck ändras med temperatur.. jag har ingen koll på värmeutvidgningskoefficenter på Argon eller Kväve... (Men det kanske någon annan har) :tummenupp

Är det inte samma för alla gaser? Har för mig att man fick lära sig i gymnasiet att substansmängden 1 mol hade samma volym oavsett vilken gas det handlade om. Nu har ju jag haft fel förr...

Jag tror i vilket fall att man klarar sig bra på vanlig luft i däcken. Hade det haft så stor betydelse vilken gas man har i däcken så hade däcktillverkare eller andra gjort en större grej av det tidigare, så jävla high tech är det inte så att det kan förklaras av att "tekniken har inte funnits förrän nu".
 
El Torpedo skrev:
2610596 Är det inte samma för alla gaser? Har för mig att man fick lära sig i gymnasiet att substansmängden 1 mol hade samma volym oavsett vilken gas det handlade om. Nu har ju jag haft fel förr...

Jag tror i vilket fall att man klarar sig bra på vanlig luft i däcken. Hade det haft så stor betydelse vilken gas man har i däcken så hade däcktillverkare eller andra gjort en större grej av det tidigare, så jävla high tech är det inte så att det kan förklaras av att "tekniken har inte funnits förrän nu".

Om man antar att det är en Ideel Gas så stämmer det, dock har det inget med diffusions hastighet att göra där det är enstaka atomer som ska glida igenom materialets molekyler...

Och i verkliga livet så pratar vi ju inte Mol (Hur många mol luft har du i bakdäcket :näsblod ) utan vi pratar volym och vikt och där är det ju inte samma densitet på Kväve o Argon.
 
eV1Te skrev:
2610611
Och i verkliga livet så pratar vi ju inte Mol (Hur många mol luft har du i bakdäcket :näsblod ) utan vi pratar volym och vikt och där är det ju inte samma densitet på Kväve o Argon.

Smart tänkt, jag visste att jag hade glömt någonting :huvet
 
Fördelen med nitrogen är att däcktrycket är konstan, oberoende på tempratur, lufttryck osv. Om man har det så kan man inte kolla om det är bra utan måste göra det på en verkstad som kan sådant. Men det ska inte behövas göras specielt ofta så det bliringet problem.
 
whitesnake skrev:
2610711 Fördelen med nitrogen är att däcktrycket är konstan, oberoende på tempratur, lufttryck osv. Om man har det så kan man inte kolla om det är bra utan måste göra det på en verkstad som kan sådant. Men det ska inte behövas göras specielt ofta så det bliringet problem.
Du menar att kväve inte har någon värmeutvidgningskoffecient? Och att det är samma tryck i däcket oavsett vilket tryck det är på utsidan? Så om jag fyller på 3bar kväve i däcken å lägger dom i ett rum med vakum så kommer däcket inte att ändra form? Jojo... :rolleyes:
 
Ingen som tänkt på att luft faktiskt innehåller ca 79% kväve .
Och det är ju ideal gas vi har i däcken sedan vilka atomer som har hemlängtan
och rymmer först låter jag vara osagt.
 
Hoztic skrev:
2610769 Du menar att kväve inte har någon värmeutvidgningskoffecient? Och att det är samma tryck i däcket oavsett vilket tryck det är på utsidan? Så om jag fyller på 3bar kväve i däcken å lägger dom i ett rum med vakum så kommer däcket inte att ändra form? Jojo... :rolleyes:



vad som funkar i vakum har jag inte sagt något om, jag menar under normala omstängheter på jorden.

Och som sagt så inehåller luft mycket kväve så det borde ju utvidga sig lika mycket om man säger så.
 
Elwes länk några inlägg uppåt ger ju svaret om tryck o temp. Ingen som orkat kolla ?
/u
 
Efter Googling...

Den stora fördelen med nitrogen är att rätt tryck i däcken håller under mycket längre tid. Nitrogen läcker ut tre gånger så långsamt som luft. Det beror på nitrogenens molekylstruktur som motverkar mikroläckage och fukt i däcket. Detta med konstant däcktryck under längre tid ger lägre rullmotstånd med minskad bränsleförbrukning som följd och däckslitage. Samtidigt blir det ingen fukt i däcket som orsakar rost på fälgarna.
-Även däcken skadas av fukten och även av den smuts eller rester av olja som följer med luften in i däcket, säger Wedeby. Nitrogen är en ren gas som inte innehåller föroreningar.
När däcken pumpas med nitrogen chockpumpas de först för att trycka ut den luft som finns i däcket. Sedan reglerar generatorn automatiskt rätt tryck i däcket.
-All luft kan inte tryckas ut, säger Wedeby. I ett lastbilsdäck är andelen nitrogen 98 procent och i ett personbilsdäck 95, 96 procent. Den luft som är kvar påverkar inte de fördelar som nitrogen har.

De som länge har använt nitrogen i däcken är flygbolagen. Det beror på att nitrogen är diamagnetisk, vilket betyder att den inte är brännbar. Samtidigt påverkas den inte av temperaturskillnader. Detta har gjort att alla tävlande inom Formel 1 använder nitrogen."
 
Inom rally är nitrogen förbjudet i däcken men "alla" dvs top 10 i sverige använder det eftersom lufttrycket inte ändras med ökad temperatur, detta gör att speciellt vinterdäcken med rallydubbar inte slits så fort med bättre grepp och därmed tider som följd...men även på sommardäcken används det fast inte i lika stor utsträckning då vinsterna inte är lika stora och däcken inte lika avgörande.
 
Hillclimb skrev:
2611063 Inom rally är nitrogen förbjudet i däcken men "alla" dvs top 10 i sverige använder det eftersom lufttrycket inte ändras med ökad temperatur, detta gör att speciellt vinterdäcken med rallydubbar inte slits så fort med bättre grepp och därmed tider som följd...men även på sommardäcken används det fast inte i lika stor utsträckning då vinsterna inte är lika stora och däcken inte lika avgörande.

Varför skulle man förbjuda det? Det är ju varken dyrt eller skadligt? Och hur kan "vissa" team skita i en direkt regel som teoretiskt skulle kunna innebära diskvalificering?
 
Last edited by a moderator:
Det är förbjudet att ha något annat än luft, varför vet jag ej....Hur ska de kunna kolla det, ta luftprov "nitrogen är i princip renad luft" utvecklingen gör att om konkurrenterna börjar använda det så måste alla som vill hänga med i tempot haka på...visst moraliskt fel men "alla" gör det eftersom på vinterdäcken så skiljer det ca 2-3 sekunder/km efter 10 km sträcka och det är ruskigt svårt att köra ikapp med sämre däck.
 
Hur var det nu med den nya regeln om kunskap och saklighet.....

Kvävgas följer likt alla andra gaser den allmänna gaslagen och därför får man en utvidgning vid höjd temp, dock ha kvävgasen följande fördelar

* Homogen vilket gör att utvidgningen vs tempen är ett helt linjärt förhållande
* Sämre värmeledningsförmåga dsv tryckskillnaden mellan varmt och kallt däck är mindre
* Lite lägre densitet (fast är man ute efter att jaga vikt så använd helium istället)

Dock så är dessa parametrar totalt neglierbara i verkliga livet så att fylla däcken med kvävgas är bara marknadsföringstrick. Jag har inte heller någonsin sett en regel rörande kvävgasförbud inom någon motorsport.

Niklasinorr skrev:
2611044 Efter Googling...

Den stora fördelen med nitrogen är att rätt tryck i däcken håller under mycket längre tid. Nitrogen läcker ut tre gånger så långsamt som luft. Det beror på nitrogenens molekylstruktur som motverkar mikroläckage och fukt i däcket. Detta med konstant däcktryck under längre tid ger lägre rullmotstånd med minskad bränsleförbrukning som följd och däckslitage. Samtidigt blir det ingen fukt i däcket som orsakar rost på fälgarna.
-Även däcken skadas av fukten och även av den smuts eller rester av olja som följer med luften in i däcket, säger Wedeby. Nitrogen är en ren gas som inte innehåller föroreningar.
När däcken pumpas med nitrogen chockpumpas de först för att trycka ut den luft som finns i däcket. Sedan reglerar generatorn automatiskt rätt tryck i däcket.
-All luft kan inte tryckas ut, säger Wedeby. I ett lastbilsdäck är andelen nitrogen 98 procent och i ett personbilsdäck 95, 96 procent. Den luft som är kvar påverkar inte de fördelar som nitrogen har.

De som länge har använt nitrogen i däcken är flygbolagen. Det beror på att nitrogen är diamagnetisk, vilket betyder att den inte är brännbar. Samtidigt påverkas den inte av temperaturskillnader. Detta har gjort att alla tävlande inom Formel 1 använder nitrogen."


Vilket underbart patetiskt marknadsföringstrick....

Det enda som är sant i ovanstående resonemang är att kvävgas ev har lägre diffusionshastighet genom gummi och därmed läcker däcket långsammare.

Tips till han som skrivit det är att alla ämnen har en viss grad av diamagnetism (undantaget är klassiskt magnetiska ämnen där diamagnetismen är försumbar i jämförelse), sen beror kväves obrännbarhet på att en brand per definition är en häftig oxidation vilket givetvis kräver syre.
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top