Nitlås

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
FZR 1k
Så här ser ett vanligt nitlås ut, som man ser på bilden så är nitändarna ihåliga, saken är den att på det DC Chains lås jag har så är INTE nitarna ihåliga! min fråga är hur nitar man ett sådant lås? det går väl inte att använda ett vanligt kedjeverktyg till det?
D.I.D. lås.jpg

I själva verket är det snarare nitlås utan centerhål som är de traditionella, dvs de nitas på traditionellt sätt, liksom de övriga länkarna i kedjan. Men du har rätt, ett nitverktyg med spets, vilket är gjort för nitar med centrumhål, går inte att använda på den vanliga/traditionella nitlåstypen.

Den ser ut som en kula

När vi ändå pratar kedjor/nitar osv, är det någon själ som har nit verktyg? Behöver byta min kedja men har inget verktyg själv så någon i malmö/lund området som vill låna ut eller rent av se på när jag gör det :)?

Som Boris säger, hammare och mothåll om man vet vad man håller på med. Eljest ett nitverktyg.
Som nybörjare är största risken att man nitar för hårt, så att o-ringarna komprimeras för hårt och man får en kärvande länk. Risken för detta minskas om man använder de distanser av pianotråd som ofta medföljer nitlåsen.

Ovanstående metod funkar dessutom även på nitlås med centrumhål, dvs även de kan nitas på traditionellt sätt, dvs genom "tillplattning". Man har ju gott om nitexempel på kedjans övriga nitar, om man är osäker på hur mycket det ska "plattas till" innan nitningen är fullbordad.

Lånar tråden lite. Vart köper man en sats av kvalité? Alltså en sats så man både kan bryta den gamla kedjan och nita ihop den nya? Det där feltema verktyget känns inte stabilt efter vad jag läst.

Köper helst i butik (sthlm) men funkar med webben också (först och främst svenskt där med). :)

Tackar! :tummenupp

Den gamla kedjan behöver du inte bryta med verktyg,den tar man av med kaprondell,mycket enklare.:)

Tack för tipset! Tur att jag ringde dom, oerhört trevliga, men tyvärr blir det ingen affär. Visar sig att kedjelåset inte har hålnit... :huvet

Om du vill handla över disk så hade iaf Roffes ett ganska gediget nitverktyg av italiensk tillverkning. Det är för vanliga kedjelås, utan hålnit. Klarar även att pressa ut nitar. Men alltid bra att skona verktyget genom att först (med tex vinkelslip) slipa av den nit man ska pressa ut. Blir onödig påfrestning på verktyget annars.

Jag köpte ett sånt av Roffes för många år sedan och det funkar bra än. Kolla om de fortfarande har det över disk.

Det är 26-0010 på sid 14 i denna katalog som jag har.
Roffes har butik på Blekingegatan på Söder.
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Gruppkatalog_105.pdf

Last edited:
Mitt verktyg från Biltema har jag haft i 3 år och nitat ca: 10 kedjor med utan problem, fattar inte vrför folk inte gillar den.

Tack för tipset! Tyvärr verkar dom ha stängt till i Sep. pga flytt av butiken. Sånt har jag inte tålamod för. :)

Tack för tipset! Tyvärr verkar dom ha stängt till i Sep. pga flytt av butiken. Sånt har jag inte tålamod för. :)
Aj då, ytterligare en anrik specialbutik som lämnar innerstan. En kolvring på att det blir lattesylta, solarie eller gym på den adressen inom ett år :(
Hoppas du hittar ett bra kedjeverktyg.
Köp hem ett kvalitetsverktyg från Ebaybutik vetja, kronan är ju stark inte bara mot dollarn utan även mot euron nu. Så tyska Ebay (Ebay.de) är ju tullfritt och bra.

Last edited:
Ja, trist som fan. Speciellt att så mycket flyttar söderut för en norrortare som mig. Därför försöker jag handla saker i butik så långt det är ekonomiskt försvarbart.

Blev iaf som du förslog Jörgen. Köpte hem ett sånt här:

08-0470.jpg

Blev 108 dollars med lite snabbare frakt från en ebay butik. :)

Denna står det explicit att den klarar "vanliga" nitar. :tummenupp

Å en kulhammare kostar 79 spänn hos clabbe :glömdet

Har redan föreslagits, se ovan.
Jag har dock full respekt för de som vill starta med ett kedjeverktyg. Jag har nitat en hel del för hand, både klinkbyggen och kedjor, men den metoden är värdelös att föreslå om man inte själv är villig att visa hur man gör (med eller utan tex tråddistanser för o-ringskedja).

Ibland tiger även jag.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...