Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fulcitat (tagit bort text).... Jag har nitat en hel del för hand, är villig att visa hur man gör (med eller utan tex tråddistanser för o-ringskedja).
Exakt sådan som du beställt har jag och den funkar utmärkt att nita sådant lås med
Kanon!Något man ska tänka på när det gäller det verktyget? Jag tänkte säkra med att slipa ner nitarna innan jag pressar ur dom. Verkar vara i det momentet många billiga verktyg fallerar.
Har redan föreslagits, se ovan.
Jag har dock full respekt för de som vill starta med ett kedjeverktyg. Jag har nitat en hel del för hand, både klinkbyggen och kedjor, men den metoden är värdelös att föreslå om man inte själv är villig att visa hur man gör (med eller utan tex tråddistanser för o-ringskedja).
Ibland tiger även jag.
Jag såg det.
Påpassligt nog ligger min doktrin "Att fatta en hammare" näst intill din "tjöp-på-E-bay-kinda-manual" på adlibrispungtkåm
Jag har full respekt för dom som nitade ihop järnvägsbroar för 100 år sen som håller än idag. Eller fartyg som stompat sig runt världshaven. Lika för dom som använder nyare å rejäl teknik!
Det som ter sig vara ett enkelt hantverk för en del är inte nödvändigtvis det för andra, vet vi nog båda 2. Å kan man känna trygghet i pålitliga verktyg är det åxå bra. Man får lov att använda alla sina 3 händer å gärna läppar, tänder å tunga för att hålla allt på plats.
108 dollars lämnar ingen större garanti än klubban hos clabbe, var väl typ min tvåkrona...
Kanon!Något man ska tänka på när det gäller det verktyget? Jag tänkte säkra med att slipa ner nitarna innan jag pressar ur dom. Verkar vara i det momentet många billiga verktyg fallerar.
Snälla...
Beskriv hur man nitar kedjan säkert med hammare istället. På de 300-km/h-hojar som många medlemmar på detta forum far runt på.
Orkar man inte betala det "priset" så är det ju bara skryt över egen förmåga, inte den hjälp som teknikforumet ska ge. Jag menar att orkar man inte det, då kan man lika gärna avstå inlägget.
Ja, eftersom du ber så fint så läs å lär:
Man borstar bort det mesta av gruset på golvet, alternativt lägger en tidning över det värsta skiten. Man trär i kedjan i hojen. Fjuttar in hanen med o-ringar på. Sätter på o-ringar på nitarna å för på honan. Pressar samman hela kittet med en tång. Polygrip är lämplig. Sedan ser man till att lägga nåt tungt bakom eller stämpar med en 2x4" mot väggen. Gärna ett stycke metall mellan träet å tången, typ slägga. Så börjar man klappra på med kulhammaren på nitarna. Ca 100 halvmissar senare börjar så nitarna svampa ut å man kan skippa tången. Man håller då koll på att förbandet inte blir för tajt. Som nämnts, jämför man med övriga länkar. Smid ner nitändarna till en (så mycket materialet erbjuder)snygg kullrig skalle. Att båda nitarna ska ha lika mycket stryk goes without saying men värt att beakta är att när man hamrat sig bra jävla less, så kommer det sista ganska fort.
Sen har man en kedja som pallar med när både förnuftet å nerverna blivit frånåkta.
Det är inte svårare än att baka en sockerkaka egentligen, så snälla.... gör det inte till nån rocketscience!
Är det dags för lite själverinran månne? Även en forumgud har väl skruvat i ve'bon?
Det är mest för att det är enklare att komma åt, men det funkar bra med en liten penhammare också. Elller vanlig hammare och ett dorn. Men det börjar fodras många händer då, pga mothåll osv enl ovan.Jag har aldrig stött på den typen av nitlås men en enkel förklaring så kanske man löser det med ?
Gissar en kulhammare, något tungt bakom och en tråd lika tjock som oringarna som man pillar runt oringen mellan brickorna ?
Rätt ?
Varför kulhammare och inte vilken hammare som helst ?
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |