Nitlås D.i.d 520 kedja

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hur i heeeelvete ska man få ihop nitlåset när kedjan är på plats?

Säg inte att ni brukar ta av bakhjul, sving, tändkåpa och framdrev för att "slå ihop" kedjan i skruvstädet?

Jag får ju säkert ihop låset om jag gör det när kedjan är borttagen från cykeln så att säga.

Har pressat med 2 stora polygriper, bankat å jävlats, men yttre brickan eller vad man ska säga vill inte glida på.

Hur i hääääälvete gör man?
 
Använd en kulhammare och slå mot en slägga eller ett stort städ som mothåll.

Edit: såg nu att det var brickan du ville ha på. Då det nog bara att svära några ramsor till och fortsätta med polygripen...
 
Brukar köra med en svetstång, spänna den så mycket det går och sedan knacka på brickan lite med hammare och do(r)n. Spänna mera och knacka lite till sen brukar det bara vara att nita.
Glöm inte distans trådarna som ska sitta i mellan länkarna så att du inte slår i hop kedjan för tight bara, vore trist om din nynitade kedja nyper.
lycka till :tummenupp
 
Distanstrådar?

Nå sånt fick jag inte med. Är ju en O-ringare så 4 O-ringar och lite fett fick man med..?
 
D.I.D's kedjelås suger phet appung!!
:arsele
Höll på att bli skogs-tokig när jag hade hållt på i x antal timmar i garaget för att få på mitt kedjelås då jag bytte drivpkt.
Har efteråt bara använt mig av RK kedjor som sparar en tid, svordomar o en h*lvetes massa utbrott!
Kanske kan ett RK kedjelås adapteras på en D.I.D kedja...?
Kan ju vara värt ett försök...
 
<micke> skrev:
Hur i heeeelvete ska man få ihop nitlåset när kedjan är på plats?

Säg inte att ni brukar ta av bakhjul, sving, tändkåpa och framdrev för att "slå ihop" kedjan i skruvstädet?

Jag får ju säkert ihop låset om jag gör det när kedjan är borttagen från cykeln så att säga.

Har pressat med 2 stora polygriper, bankat å jävlats, men yttre brickan eller vad man ska säga vill inte glida på.

Hur i hääääälvete gör man?

Hää garage problem!!!!

Ett bra garagetips är att använda en bra rörtånd med en mutter.

Montera muttern på ena sprintern och ställ in rörtången så att mutter inte glider förbi sprinter och kläm till, nu gör du på samma sätt på den andra sprinten.

Kläm ihop steg för steg så kommer kjedjebrickan glida på sprintarna.

Lycka till.

MVH Oldman :tomten
 
Eller en tving fungerar också bra. Då kan man ta två muttrar på en gång.

Oldman skrev:
Hää garage problem!!!!

Ett bra garagetips är att använda en bra rörtånd med en mutter.

Montera muttern på ena sprintern och ställ in rörtången så att mutter inte glider förbi sprinter och kläm till, nu gör du på samma sätt på den andra sprinten.

Kläm ihop steg för steg så kommer kjedjebrickan glida på sprintarna.

Lycka till.

MVH Oldman :tomten
 
Slägga på baksidan av kedjelåset, slå med nåt trubbigt/dorn på splintarna. Efter att du fått dit "brickan" såklart...
 
spectre skrev:
jaså det säger du, jag har bytt 2 st D.I.D kedjor och har aldrig haft problem med kedjelåset..

O fan, hela 2 stycken?!?!?
Då är du ju kvalificerad som expert typ................
:rolleyes:
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top