Nitisk granne gör att jag inte får parkera i cykelrummet

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det som hänt är alltså följande: jag parkerar hojen i cykerummet. Efter ca 2 veckor ligger det en lapp på hojen där det står att den står i vägen för flera cyklar och att det luktar olja i hela cykelrummet och korridoren bredvid.

Jag tar då bort cyklarna som stod "blockerade" (en handikappad kan ha svårt att ta ut cyklarna när mc:n står så, men samtidigt kan nog de flesta handikappade inte cykla) och flyttar motorcykeln ännu närmare väggen så att det är helt övertydligt att det går att komma förbi. Sedan svarar jag med en lapp :"Hej kära lappmarodör, jag har flyttat på cyklarna som stod blockerade och ber er kontakta bovärden i ärendet huruvida det luktar olja i cykelrum samt korridor."

Nu har alltså bovärden svarat att den absolut inte får stå i cykelrummet. Anledningen till att jag blir lite förvånad är att det står flera mopeder i cykelrummet, som stått där länge. Om jag är dryg nu ringer jag in och informerar om varje mopeds plats och säger att de måste flyttas snarast.

EqyIN.jpg

Qq1An.jpg

Översättning:
Hej igen!
Tack för ditt svar. Jag gillar att lösa frågor direkt, men har nu kontaktat bovärden för att få klarhet i vad som får stå vart. Jag förvånas att jag får epitetet "marodör". En hypgonadal nedsmutsare som lägger en betydande del av sit liv på att "varva" hojen på gården förtjänar det bättre!
P.S. Varför tror du cyklarna flyttades? Tror det kan ha att göra med hojen. Noterade dock att du flyttat den till en bättre position. MVH/ Samma person

Kjetting dIrEcKT? :rofl:hihi

Vad är det för värd?

Hitta rätt person hos värden och sedan gör ni följande:
Värden installerar gallerbur på lämplig plats i cykelrum.
Värden upprättar hyreskontrakt för parkeringsplats för motorcykel.
(Under förutsättning att DETTA uppfylles.)
:tummenupp

Win win förrutom för sauerkauken som lappade.

:hej

/e

Last edited:
Det är brandföreskrifterna som bestämmer i detta läge skulle ja tro.

Vid närmare koll verkar det vanligt att man inte får parkera hojen i cykelförråd p.g.a. brandrisk. Fair enough.

Borde nästan göra en SH-Bladet, skriva ut och sätta upp.

LAPPMARODÖRCHOCK!

Det är ett helvete när grannar börjar gnälla för bovärden går oftast på gnällspikarnas linje för o slippa gnäll.

Tror att det är upp till varje hyresvärd och påverkas av brandrisker mm. Jag parkerar på likadant sätt som du. Nu luktar inte min hoj olja vad jag har känt och ingen granne har klagat på mig. Och som hos dig stod (och står) det redan mopeder i samma utrymme som luktar betydligt mer.

Jag ringde min hyresvärd (allmännyttan, kommunägt) och frågade om det var ok att jag ställde den där. Dom sa "Ja för vår del så går det bra, Så länge den inte läcker eller luktar bensin, för då kan brandinspektionen ha åsikter på det". Men nu har jag haft 2 hojar på detta sätt i 4 år och ingen har gnällt än.

Hur ser det ut mellan förrådet och resten av huset? Mitt förråd ligger vägg i vägg med min lägenhet. In till trappuppgången är det en ståldörr vilken jag tror kan klassas som branddörr. Men ut mot gården är det bara en vanlig ytterdörr.

mopeder stinker ju värre en en fyrtaktare.

men det med brandrisken är det ju ingen som nämnt
på lappen. utan bara att den står i vägen.

Att kalla snubben för "lappmarodör" var kanske inte så taktiskt.............

Låter onekligen som lapplisan har stört sig på ditt motorcykelkörande om man ser till lapp nr2...
Och ska man vara anal får ju inte mopederna stå där heller om det nu är brandrisken som sett till att din motorcykel inte får stå där.
Det roligaste hade ju varit att göra som någon föreslår ovan, att inrätta en MC-bur som tar en lagom mängd plats, och sedan betala hyra för denna plats.

Det finns regler för hur mkt brännbar vätska, eller t om hur stor behållaren (i ditt fall tanken) får vara oavsett om den är tom eller full, du får förvara i olika typer av förråd. Skiljer mellan vindsförråd, källarförråd osv.

Vart du ledsen i ögat nu?:hihi

Ta det för vad det är, du hade en räkmacka men förlorade den.

Nästa gång tar du istället och är ödmjuk mot lappmarodören, så kanske ni hade kunnat komma till en lösning utan att blanda in värden.

Snälla gör som några föreslagit, förslå en MC-bur och betala hyra. Sen tar du ett foto av lappmarodörens min - PRICELESS! :tuttar

Sorry, men det är precis detta som gäller. Är cykelförrådet ett källarförråd under lägenheterna så får inte mopederna stå där heller. :fakta

Att nåt annat bostadsbolag säger annat betyder bara att de inte har koll på vad som gäller.

Vid närmare koll verkar det vanligt att man inte får parkera hojen i cykelförråd p.g.a. brandrisk. Fair enough.

Borde nästan göra en SH-Bladet, skriva ut och sätta upp.

LAPPMARODÖRCHOCK!

Samma sak gäller även barnvagnar i trapphus... eller egentligen vad som helst i trapphus, det är hinder för 112-folk samt en brandrisk i allmänt utrymme.

En bur tar plats och hade antagligen retat upp alla cyklister i huset. Jag tror inte att hyresvärden är intresserad av någon sådan lösning. Den vore bara ett problem för honom som fått övriga hyresgästerna på sig.

Där jag bor får man endast förvara moped eller motorcykel på innergård eller gata om man nu inte har ett eget garage. I cykelförrådet förvaras endast cyklar. Jag skulle inte ens vilja ha en motorcykel där på grund av hur folk behandlar varandras cyklar. Som om det vore skrot av synen som möter en ibland när man går förbi.

Ser det som rätt givet att inget bensindrivet fordon ska stå i ett cykelförråd. Antar att garage m.m. som står i en flerboningshus har krav på diverse brandtätningar m.m. något som cykelförråd inte har.

Sen att folk har så förkärlek att skriva arga lappar hela tiden har jag aldrig förstått. Är det så svårt å prata face to face?

Nu ska vi inte förhasta oss innan vi vet om rummet är en brandcell eller ej.

Kött på benen med ett samtal till bovärden och kolla upp exakt vad som gäller sen får man gå till motattack.
Där jag bodde förut fick cyklisterna snällt gå försiktigt förbi motorcyklarna som stod närmast utgången för att krångla sig in längre in i rummet där cyklarna fick stå.

Vart du ledsen i ögat nu?:hihi

Ta det för vad det är, du hade en räkmacka men förlorade den.

Nästa gång tar du istället och är ödmjuk mot lappmarodören, så kanske ni hade kunnat komma till en lösning utan att blanda in värden.

Det tar emot att vara ödmjuk mot lappmarodörer, men den hade säkerligen kunnat stå där om jag inte svarat något alls. Tough shit. :D

Att kalla snubben för "lappmarodör" var kanske inte så taktiskt.............

Nej det var det inte, men tröttnade lite när man inser att personen som skrivit inte ens äger cykeln/cyklarna som skulle varit blockerade, utan pratade för andra. Man ser också på den andra lappen att hon (med största sannolikhet en hona) inte direkt uppskattar mitt hojkörande.

Men ja, egentligen borde jag inte svarat något alls, trodde dock att värden skulle godkänna att den står där eftersom mopederna stått där i 4 år.

Låter onekligen som lapplisan har stört sig på ditt motorcykelkörande om man ser till lapp nr2...
Och ska man vara anal får ju inte mopederna stå där heller om det nu är brandrisken som sett till att din motorcykel inte får stå där.
Det roligaste hade ju varit att göra som någon föreslår ovan, att inrätta en MC-bur som tar en lagom mängd plats, och sedan betala hyra för denna plats.

Hade varit djävligt roligt, men nu köper jag ett kapell och så får den stå på gården istället. 60 % höjd självrisk om den blir snodd, men det funkar.

Synd att folk ska vara så dryga bara. :D

Sätter jag nog upp en SH-Bladet senare, bara för att förvirra henne. :hihi:tungan

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back