Ninjafrågor... 7R vs 9R

Chris Ash skrev:
Växellådan är inte kass. Den klonkar som en stenkross mellan 1:an och 2:an men den håller. Inget annat än missljud alltså.

Njae, beror på vilka årsmodeller vi pratar om. Fram till 97 vägde alltid kawor som as, och förutom klonket i lådan fick man ofta ta i som fan för att få i växlarna.
zx7'an har en brutal utstrålning, och för att vara en 750 är det riktigt bra mos i motorn, rå jäkla gång, jag gillade den som fanken, sen var den ju då lite tung..
Ska man köpa nyare cykel, så är zx9-98 en riktigt najs cykel, lider inte av samma övervikt och man fick till växellådan en aning bättre(fortfarande inte som andra japaner dock).
Är man ute efter looks så välj zx7'an, vill man ha en bra cykel man kan ha till det mesta, d.v.s köra fort, även på bana, samt pinna iväg på lite längr turer är zx9'an det självklara valet, den är också betydligt modernare(om man köper 98 och framåt). Den gamla zx9'an är det bra tryck i också, väger lite mer, men det är mycket bang for the buck.

oFFkeFF skrev:
Njae, beror på vilka årsmodeller vi pratar om. Fram till 97 vägde alltid kawor som as, och förutom klonket i lådan fick man ofta ta i som fan för att få i växlarna.
zx7'an har en brutal utstrålning, och för att vara en 750 är det riktigt bra mos i motorn, rå jäkla gång, jag gillade den som fanken, sen var den ju då lite tung..
Ska man köpa nyare cykel, så är zx9-98 en riktigt najs cykel, lider inte av samma övervikt och man fick till växellådan en aning bättre(fortfarande inte som andra japaner dock).
Är man ute efter looks så välj zx7'an, vill man ha en bra cykel man kan ha till det mesta, d.v.s köra fort, även på bana, samt pinna iväg på lite längr turer är zx9'an det självklara valet, den är också betydligt modernare(om man köper 98 och framåt). Den gamla zx9'an är det bra tryck i också, väger lite mer, men det är mycket bang for the buck.

Lider ZX7an av växellådeproblemet också? Det lär väl vara rätt bra klipp i den me? Mycket effekt menar jag. Nån som har prestandasiffror på de båda? +viktsiffror?

Kay skrev:
Lider ZX7an av växellådeproblemet också? Det lär väl vara rätt bra klipp i den me? Mycket effekt menar jag. Nån som har prestandasiffror på de båda? +viktsiffror?

Det har varit ett "standardfel" på kawasaki, inte att de rasade sönder direkt, utan osmidiga bara. Blev bättre på alla modeller efter 98.

oFFkeFF skrev:
Det har varit ett "standardfel" på kawasaki, inte att de rasade sönder direkt, utan osmidiga bara. Blev bättre på alla modeller efter 98.

Min kompis hade en ZX7 -97, aldrig nåt problem med den, på min ZXR funkade ellt fint tills 2:an gav upp, och det förstår jag varför den gjorde :rolleyes:

Rigge skrev:
Min kompis hade en ZX7 -97, aldrig nåt problem med den, på min ZXR funkade ellt fint tills 2:an gav upp, och det förstår jag varför den gjorde :rolleyes:

Som sagt, inte att de rasade lätt, utan att lådorna var som skördetröskor, skramliga och jäkligt jobbiga att växla..

oFFkeFF skrev:
Som sagt, inte att de rasade lätt, utan att lådorna var som skördetröskor, skramliga och jäkligt jobbiga att växla..

Jo visst var växellådorna härliga! Hojen studsade nästan fram när man petade i 1:an...
Men fan vad jag älskade min ZX9:a, en 96:a. Jag hade inga som helst problem med den men tydligen råkade killen som köpte den ut för krångel. Topplockspackningen rök på den ganska omgående. Jag har hört andra som haft problem med det så det kanske är en svag punkt.
Annars tycker jag hojen är ordentligt smidig att köra för att vara så stor och tung. Inga som helst problem att slänga den runt på Rörken (gokartbana)
Och som sagt, det är ordentligt med mos i skrotet. Det rör på sig ordentligt, framförallt i 200+!

oFFkeFF skrev:

Ja men jag menade att dom funkade fint som sagt, inge jobbiga att växla alls.

Kay skrev:

Hmmmm zx9 -02 (Min) Har 144 std sen 152 med RamAir +- lite med K/N och slipon (Yoshi). Det finns så det räcker ass... zx7'an låter jag nån annan svara på för jag vet inte...

Kay skrev:

Växellådan rasade ialllafall på min ZX-7R / 97.
Bakhjulet låste sig när tvåan nöp. Gick på garantin som tur var. Efter det var det inga problem.

Grymt skön hoj, men rätt tung att kasta runt på banan. Om man ställde upp ride-highten i bak så blev det dock lite bättre.

Har för mig att det var ca 100HK orginal på bakhjulet och ca 215KG.
Fast jag lättade min en hel del med bl a helsystem + att jag portade toppen och borrade upp den. Slutresultatet blev en vikt under 200kg och 125 bakhjulshästar.

Fortfarande en av de snyggaste hojarna som byggts enligt mitt tycke!!!

/Andreas

P-son skrev:
Hmmmm zx9 -02 (Min) Har 144 std sen 152 med RamAir +- lite med K/N och slipon (Yoshi). Det finns så det räcker ass... zx7'an låter jag nån annan svara på för jag vet inte...

Har du bänkat din?

soppatorsken skrev:
Har du bänkat din?

Nopes. Ska göra det till sommmaren men detta är från tillverkaren. Sen plussar man bara lite för röret och K/N. Men enligt boken ska det vara 144 std och 152 med RamAir men det har ju visat sig att detta inte stämmer förrut så...

Återkommer i sommar med bänksiffror...

Det verkar som att 7an har utseendet, medans 9an är vettigare... Trotts en småfucked låda... Alltajt. Tackar för svaren!

Jag hade nog tagit ZX7 före ZX9 any day om det inte vore för att jag är bakhjulsåkarnörd. Nu har jag bara kört tidiga ZX9 litegrann men nog tyckte jag att ZX7:an var mycket roligare. Fast ZX7 har rätt bra tryck är 900.an en bra bit värre kändes det som :va

Rigge skrev:
Jag hade nog tagit ZX7 före ZX9 any day om det inte vore för att jag är bakhjulsåkarnörd. Nu har jag bara kört tidiga ZX9 litegrann men nog tyckte jag att ZX7:an var mycket roligare. Fast ZX7 har rätt bra tryck är 900.an en bra bit värre kändes det som :va

Kan man inte poppa en ZX7a på bakslangen ganska lätt :va Änrå hyffsat med effekt... Är den så framtung?

Finns ju en del folk som har "stoppat i" 900-motorn i zx7:an utan några större problem.. Är det inte så att det "bara" är höjden det skiljer lite på?!

-en som inte kan så mye om kwackar..

dan_mille skrev:
Finns ju en del folk som har "stoppat i" 900-motorn i zx7:an utan några större problem..

Det är inga problem.
Sen blir hojen mycket, mycket roligare :)

Är man på något sätt bakhjulsåkarnörd bör man inte välja en Kawa innan 98. Riktiga as att få upp, fast kan man redan åka bakhjul så är det nog inga problem.

113,1 bakhjulshästar är min ZX7:a bänkad till med slip-on, k&n-filter och dynojet-nålar.

"byta ner sig från fzr600 till zx7,9r"

det påståendet är ICKE logiskt!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP