Ninja vs. R1

Köp en fireblade 00-03 så lär du inte bli missnöjd.

Att 02-03 modellerna är den snyggaste standardhojen någonsin är ju inget minus det heller.

Köp en r1,enda nackdelen jag har märkt med min är att den är så rolig att det blir dyrt med bensin.sittställningen är bra,jag är 185 lång o har varken bra axlar eller rygg men åker 80mil på en dag utan att bli trött i mer än rumpan.
Kan sticka ut hakan o säga att jag hellre köper r1 än gsxr1000 (01-02) oxå bytlånade med en kompis o gillar min mer känn mycket mer lättkörd än gsxr samt har den bättre körställning dock är gsxr piggare.

Holger skrev:
Kan sticka ut hakan o säga att jag hellre köper r1 än gsxr1000 (01-02) oxå bytlånade med en kompis o gillar min mer känn mycket mer lättkörd än gsxr samt har den bättre körställning dock är gsxr piggare.
+ att den känns stor & klumpig som en vattenbuffel jämfört med R1

Gixxern 01-02 känns klart större än Rettan men -03 är en helt annan grej.

Motorn är som sagts elakast i Gixxern, klart starkare än Retta å ännu starkare än Blejds.

Tycker Rettan är mest pang för pengarna annars. Att d finns många av dem spelar la ingen roll, det ger ju bra fler reservdelar, hojen är lika bra för det!

Håller med tidigare uttalanden om att Rettor är mer racehoj är Ninjor, men måste dock påpeka att ninjor har en sak som talar för dom jämfört med Rettorna och det är ljudet.

Som vi alla vet är Rettor på tok för tysta, om man har så mycket som ett spår kvar av originalkomponeneter i avgassystemet, blir man lätt misstagen för en Fiat Lupo.

Fast å andra sidan, när ninjaägarna står med läpparna tryckta mot sina väljudande utbloss, kan vi Rettaägare köra cirklar runt dom. :7peta

Finns en viss charm i att veta att man kommer först över linjen.

Smaken ar som baken..jag gillar ninja hojar andra liker R1'an ...tycker at detalj kvaliten verkar snappet battre på yamahan,men at utseendet ar klart tuffast på ninjan. Om jag vore en rik mann skulle jag byta upp mej till en 04 Zx10r i svart varldens snyggaste hoj just nu enligt mig..

Fenix skrev:
Fast å andra sidan, när ninjaägarna står med läpparna tryckta mot sina väljudande utbloss, kan vi Rettaägare köra cirklar runt dom. :7peta

Ehhh.
Jojo, "vi" kör faktiskt generellt mycket snabbare än "ni" på era posörhojar.
Det är dagens sanning.

Men om man ska tala om körstäning så tycker jag nog att kawan har en mer lättkontrollerad sittställning, bredare sadel osv som man kan flytta sig runt i.
Visst går det att köra fortare på en R1 men det känns som det krävs mera jävlaranamma då.
Sen är motorn starkare i ett mycket större register, nu har jag iofs bara provat en -01 mot en ZX-9R -98 men det var stor skillnad.

Ansluter mig lite till det som redan yttrats. Precis hemkommen från Norge och ca 250 mil på 3 dagar på R1:an kan jag nämna följande :

Negativt

1. Sittställning och vibrationer = Åk inte långt om det inte är riktigt kurvigt. Äta mil på rak/motorväg är döden på denna hojj! Du sitter som ett Z och all vind får du garanterat i ansiktet, jag menar ALL vind (inkl. flygfän, stenar o annat skit)

Possitivt

1. Styrka = Kan gått ha i 6 an över 80 om du tourar.
2. Snabbhet = Accet får dig att le som ett fån inuti hjälmen.
3. Smidighet = Den känns så liten och lätt att man tror man kan bära den själv.

Generellt

Soppa = Lungt tempo ca 0.5/mil / Hård körning 0.75 - 0.9/mil. :)

Försäkring = Glöööm det :mad:

Snygg? -Jo bett! :yoparty

Har haft 2 ZX9:or -98.

Det som ingen tagit upp är ju servicekostnader..
ZX9an har ju ventiljustering var 1200:e mil.
R1:an är det väl över 4000mil på = billigare

ZX9 lite info om dem (denna en 01a) . Den går jämt med min mille över 200Km/h samma acc + top fast på ZX9 glädje mättare vissar den 280 när det vissar 260 på min mätare :rolleyes:

Visst är R1an ganska mycket rejsigare än Ninjan, faktiskt, det går dock att åka fort med Ninjan också men jag råkar gilla den direkta känslan som jag tycker att R1an ger.

Har faktiskt utnyttjat hojen till endel "touring" och det går det också.
Piteå, varav hemresan gick i ett sträck (drygt 100 mil).
Tyskland ner till Nurnburgring plus "turistande" runt Eifeldalen en vecka och Norge en vecka.
Inget av det tycker jag har varit någon katastrof.... Okej.. Pite, som första långresa, var rätt jobbig på slutet av hemresan :lol

Vad jag gjorde till Tysklandsresan var att montera ett kåpglas med "bubbla" på och det gör rätt stor skillnad för vinddraget, dock inte för utseendet :hihi .

Men jag älskar motorn på R1, som Lucius redan nämnt, så kan man lätt missta sej för att det skulle vara en ren touringmotor, jag sitter (fortfarande) ibland och försöker dra i 6e växeln fast den redan är i :)
Vill man sen "busa" så märks det att R1an har lite mer ork än ZX9, okej R1an är Dynojettad men vi kör båda med slipon och ZXen är 2 årsmod nyare.

Polaren har 2ggr fått schimsa om ventilspelet (på utsatta intervall) medan R1an alltid legat inom tolleranserna (>4kmil).

Växlarna på min R1-99 är modell "stenkross" om man jämför med Kawan, lådan är dock stryktålig och gör det den ska, fast inte med riktigt samma "finéss".

Att skruva med så känns R1an lite mera snabbmekad, därmed inte sagt att yamma är dåligt konstruerad, tvärtom, den känns lite "fiffigare", fast det kan du nog bortse ifrån, det är jag som är lite pervers med detaljer, hehe.

Soppaförbrukningen för R1an ligger faktiskt oftast under 0.5l/milen, trots ganska inspirerad körning, polarens ZX9 drar något mer, det ser jag inte som något jätteargumen till R1ans fördel men ändock.

Ville jag ha något bekvämare åkning blev det nog Kawan (eller GSXR750) .... Men jag är nog en Yamahakille av gammal vana :lol

Du borde försöka prova en av varje för jag tycker det finns skillnader, och hur du vill ha det, det vet bara du :D

Last edited:
min zx-9r 01 drar mellan 0.7 - 1.2... har nog alldrig fått den att dra mindre än så, jag tycker det är lite.. enda ja skulle vilja ha är kanske stummare bromsar, har kännt på en del lite värre saker, även om de inte var orginal.. fotpinnarna är lite långt ner, skulle vilja ha upp dem..

köp du den som du tycker är snyggast.. ja gillar ninja hojar så... :yoparty

Fenix skrev:
Håller med tidigare uttalanden om att Rettor är mer racehoj är Ninjor, men måste dock påpeka att ninjor har en sak som talar för dom jämfört med Rettorna och det är ljudet.

Som vi alla vet är Rettor på tok för tysta, om man har så mycket som ett spår kvar av originalkomponeneter i avgassystemet, blir man lätt misstagen för en Fiat Lupo.

Finns en viss charm i att veta att man kommer först över linjen.

Hehe, trodde först en moppe var på väg tills jag såg saken bakom träden, en R1 - snacka om förvånad.
Aldrig tidigare misstagit hoj för moppe tyckte det hela var bra underligt och satt och fundera på vilken växel det kunde varit.

0,55-0,58 drar min vid lång körning runt 140kmh

Ozzian skrev:
Visst är R1an ganska mycket rejsigare än Ninjan, faktiskt, det går dock att åka fort med Ninjan också men jag råkar gilla den direkta känslan som jag tycker att R1an ger.

Har faktiskt utnyttjat hojen till endel "touring" och det går det också.
Piteå, varav hemresan gick i ett sträck (drygt 100 mil).
Tyskland ner till Nurnburgring plus "turistande" runt Eifeldalen en vecka och Norge en vecka.
Inget av det tycker jag har varit någon katastrof.... Okej.. Pite, som första långresa, var rätt jobbig på slutet av hemresan :lol

Vad jag gjorde till Tysklandsresan var att montera ett kåpglas med "bubbla" på och det gör rätt stor skillnad för vinddraget, dock inte för utseendet :hihi .

Men jag älskar motorn på R1, som Lucius redan nämnt, så kan man lätt missta sej för att det skulle vara en ren touringmotor, jag sitter (fortfarande) ibland och försöker dra i 6e växeln fast den redan är i :)
Vill man sen "busa" så märks det att R1an har lite mer ork än ZX9, okej R1an är Dynojettad men vi kör båda med slipon och ZXen är 2 årsmod nyare.

Polaren har 2ggr fått schimsa om ventilspelet (på utsatta intervall) medan R1an alltid legat inom tolleranserna (>4kmil).

Växlarna på min R1-99 är modell "stenkross" om man jämför med Kawan, lådan är dock stryktålig och gör det den ska, fast inte med riktigt samma "finéss".

Att skruva med så känns R1an lite mera snabbmekad, därmed inte sagt att yamma är dåligt konstruerad, tvärtom, den känns lite "fiffigare", fast det kan du nog bortse ifrån, det är jag som är lite pervers med detaljer, hehe.

Soppaförbrukningen för R1an ligger faktiskt oftast under 0.5l/milen, trots ganska inspirerad körning, polarens ZX9 drar något mer, det ser jag inte som något jätteargumen till R1ans fördel men ändock.

Ville jag ha något bekvämare åkning blev det nog Kawan (eller GSXR750) .... Men jag är nog en Yamahakille av gammal vana :lol

Du borde försöka prova en av varje för jag tycker det finns skillnader, och hur du vill ha det, det vet bara du :D

Asylum_Nakaza skrev:
saldlkajsfölkajsldfkjaskjdfkalsjdf <-- ungefär så! min zx-9r är jättetung och går jättesakta. den har inga bromsar osv osv... men den är skön att åka på.. en del r1 ser man ibland också, i backspegeln.. lalalalala *jag är jättetuff* :rofl :7peta :fatta!

Därför ska du borra den till 998cc och skaffa dig ett helsystem. ISR finns och du skall köpa :D

Köp ZXnian du som starta tråden, den ser ballare ut.

Jag har haft både Ninjor och R1. Jag kan bara hålla med.

fördel ninja:
billigare inköp för motsvarande modell.
bekvämare touring
bra ljud original

fördel R1
Bästa lekhojen. Vill man köra på fram och bakhjulet är den överlägsen. Även snabba varv på bana eller snabb körning på riktigt krogig väg är den klart bäst för. Känns barnsligt enkelt att köra en mil på slangen jämfört med de andra sporthojarna.

nackdel R1
Om man ibland kör längre sträckor typ över 20 mil så tittar man snart avundsjukt på de som kör "touringhojar" som blade och ninja där de sitter bekvämt för det är fan inte bekvämt på en R1a. Vinden rakt i plytet och taskig sittställning.

Villee skrev:
Hehe, trodde först en moppe var på väg tills jag såg saken bakom träden, en R1 - snacka om förvånad.
Aldrig tidigare misstagit hoj för moppe tyckte det hela var bra underligt och satt och fundera på vilken växel det kunde varit.

R1 ÄR "ruggit" tysta, orginal, tom besiktningskillen sa förra året att:
-"Det är bara ett fel med din hoj" (hade orginalburken på då).
-"Vadå"?? Undrade jag.
-"Den låter för lite". :hihi
Jag var givetvis tvungen att säga:
-"Du det "problemet" är fixat om en halvtimme" :D :D

Jag ogillar iofs hojar som låter "för jäkligt" men R1an med sin Exup-ventil gör att det, med orginaldämpare, just inte låter något på låg o mellanregister.

"Loud Pipes Saves Lives"!!!!

0,5-0,7 liter/mil..... :va

Så snålt har jag aldrig fått min att gå....Och jag vågar inte gasa ens.....

Kanske är dags att ställa in förgasarna lite bättre :va

Har en ZX9 och kommer från Gällivare i norr, men jobbar i Örebro... Ligger och snittar 140-150 på hemresorna och då drar den 0.5 l/mil tycker det är väldigt bra, men man köper ju int en hoj för att det skall vara billigt =)

Back