Visst är R1an ganska mycket rejsigare än Ninjan, faktiskt, det går dock att åka fort med Ninjan också men jag råkar gilla den direkta känslan som jag tycker att R1an ger.
Har faktiskt utnyttjat hojen till endel "touring" och det går det också.
Piteå, varav hemresan gick i ett sträck (drygt 100 mil).
Tyskland ner till Nurnburgring plus "turistande" runt Eifeldalen en vecka och Norge en vecka.
Inget av det tycker jag har varit någon katastrof.... Okej.. Pite, som första långresa, var rätt jobbig på slutet av hemresan
Vad jag gjorde till Tysklandsresan var att montera ett kåpglas med "bubbla" på och det gör rätt stor skillnad för vinddraget, dock inte för utseendet

.
Men jag älskar motorn på R1, som Lucius redan nämnt, så kan man lätt missta sej för att det skulle vara en ren touringmotor, jag sitter (fortfarande) ibland och försöker dra i 6e växeln fast den redan är i
Vill man sen "busa" så märks det att R1an har lite mer ork än ZX9, okej R1an är Dynojettad men vi kör båda med slipon och ZXen är 2 årsmod nyare.
Polaren har 2ggr fått schimsa om ventilspelet (på utsatta intervall) medan R1an alltid legat inom tolleranserna (>4kmil).
Växlarna på min R1-99 är modell "stenkross" om man jämför med Kawan, lådan är dock stryktålig och gör det den ska, fast inte med riktigt samma "finéss".
Att skruva med så känns R1an lite mera snabbmekad, därmed inte sagt att yamma är dåligt konstruerad, tvärtom, den känns lite "fiffigare", fast det kan du nog bortse ifrån, det är jag som är lite pervers med detaljer, hehe.
Soppaförbrukningen för R1an ligger faktiskt oftast under 0.5l/milen, trots ganska inspirerad körning, polarens ZX9 drar något mer, det ser jag inte som något jätteargumen till R1ans fördel men ändock.
Ville jag ha något bekvämare åkning blev det nog Kawan (eller GSXR750) .... Men jag är nog en Yamahakille av gammal vana
Du borde försöka prova en av varje för jag tycker det finns skillnader, och hur du vill ha det, det vet bara du