Ninja vs. R1

Man kan ta soppaförbrukningen med en nypa salt, jag körde på runt 0.5l mil när jag började åka, nu är det nästan konstant runt 0.75.
Man kör ju sällan transportsträckor, och gör man det så ligger man ju tyvärr inte i 90 knut eller så.

Jag tror man blir nöjd med vilken av dem (zx9 eller R1) man väljer faktiskt, det kan tyckas enorma skillnader när man läser tråden, men det är ju faktiskt sporthojar båda två.
Man får väl tänka på vad man ska ha hojen till helt enkelt och sen välja.
Saker som vibrationer och märlaställningar i sadeln har jag själv märkt tat man vänjer sig med, man bortser från sånt helt enkelt, ska man se ball ut så får man lida lite helt enkelt :lol
 
Glömde kommentera det där med soppaförbrukningen.

Hur fan gör ni för att snitta under 0,8?? :va

Man har väl inte sporthoj för att åka omkring och tänka på bränsleförbrukningen, eller? I så fall bör ni nog byta hoj till något bekvämare!

Har haft ninjor, blades och R1, runt litern ligger de på när man kör dem som de är byggda för!! Skulle aldrig komma på tanken att köra en hel tank så lugnt att förbrukningen kryper ner mot halvlitern.
 
tja, kör man allt vad som går överallt så är nog en liter milen inga problem, men det varken kan eller törs jag på trafikerad väg.

Du måste ju ligga i mycket höga farter jämt?
Prova växla upp lite motorn orkar.
 
jag har haft 0.55-0.58 men det är lång turer då man inte orkar ligga o hets åka,ena gången var när jag köpte hojen körde hem den 55mil för övrigt årets första tur o då är man inte direkt kaxig på ny hoj,andra lång svängen var 80mil då var jag mer bror när han bytte upp sig eller om det var ner sig....
Nu här hemma drar den runt 0.75-0,85 för det mesta.




Kreuger skrev:
Glömde kommentera det där med soppaförbrukningen.

Hur fan gör ni för att snitta under 0,8?? :va

Man har väl inte sporthoj för att åka omkring och tänka på bränsleförbrukningen, eller? I så fall bör ni nog byta hoj till något bekvämare!

Har haft ninjor, blades och R1, runt litern ligger de på när man kör dem som de är byggda för!! Skulle aldrig komma på tanken att köra en hel tank så lugnt att förbrukningen kryper ner mot halvlitern.
 
är inte zx9 mycket svårare att få upp på slangen? iallafall lät det så på kompisen fast beror kanske på vad man jämför med han åker gsxr1000 nu.


Rigge skrev:
Det han sa fast tvärtom! Jag hävdar att ZX9 är såååå mycket mer lekhoj en R1!
 
Holger skrev:
är inte zx9 mycket svårare att få upp på slangen? iallafall lät det så på kompisen fast beror kanske på vad man jämför med han åker gsxr1000 nu.
Det är väl det minsta bekymret på båda hojarna. Upp till 4:an på ZX9 och 5:an på R1 går det (för mig,, kanske funkar ännu bättre för andra) och det räcker väl.
 
Kreuger skrev:
Glömde kommentera det där med soppaförbrukningen.

Hur fan gör ni för att snitta under 0,8?? :va

Man har väl inte sporthoj för att åka omkring och tänka på bränsleförbrukningen, eller? I så fall bör ni nog byta hoj till något bekvämare!

Har haft ninjor, blades och R1, runt litern ligger de på när man kör dem som de är byggda för!! Skulle aldrig komma på tanken att köra en hel tank så lugnt att förbrukningen kryper ner mot halvlitern.

Jag försöker verkligen inte att få ner min soppaförbrukning, jag är av åsikten att bensinen aldrig kan komma upp i sitt rätta värde :yoparty

Jag är själv rätt lätt och kommer ganska obehidrat undan från vinddraget.
Jag belastar sällan motorn med för hög växel utan växlar hellre ner för att hålla den påG.

Hojen har SlipOn & K&N, och är som sagt Dynojettad/körd i bänk.
Jag smörjer o justerar EXUPen var 300mil, den är dessutom inte justerad som orginal vilket ger ett par tre häst mer i mellanregistret.
Hk-kurvan är nästan "linjalrak" :)

Över litern har jag knappast ens kommit upp i på Sviestad.

Autobahn med "rygga" och en säck på kutsen gav ~0.55L/Milen, då var snittfart ~130, det var mycket trafik, men man låg ju på när det gick :hihi

Sen kan ju min trippmätare vara helt "kajko" men jag har inte drevat om, kör orginalprofil på däck och trippen stämmer bra mot polarens Ninja.
 
jag har nog dålig teknik då,jag kör bara på 5:an när jag väl åker på bakhjulet,har inte ens lyckas fått upp den från backen på 3:an.



Rigge skrev:
Det är väl det minsta bekymret på båda hojarna. Upp till 4:an på ZX9 och 5:an på R1 går det (för mig,, kanske funkar ännu bättre för andra) och det räcker väl.
 
Holger skrev:
jag har nog dålig teknik då,jag kör bara på 5:an när jag väl åker på bakhjulet,har inte ens lyckas fått upp den från backen på 3:an.

Jag vill nog påstå att Rigge med sina 2 meter i längd har en klar fördel i att dra upp en hoj på slangen jämfört med oss mer "normalväxta" :)

Rätt teknik betyder dock antagligen mer än längden. Vill jag ha upp R1an i hög fart. Alltså över 170 eller runt 200 så ställer jag mig upp, har fyran eller femman i, trycker ihop dämparna så mycket det går genom att gunga, kanske till och med två gånger. Sträcker sen ut raka ben, raka armar, sträcker upp överkroppen för att ta så mycket vind som möjligt och vrider full gas. Sakta men säkert kommer den uppsegandes då och när den är tillräckligt högt sätter jag mig ner och sen är det bara att åka till det står nåt i vägen.



Jag väntar fortfarande svar angående att växla ner på slangen, nån som kan?
 
Silwer skrev:
tja, kör man allt vad som går överallt så är nog en liter milen inga problem, men det varken kan eller törs jag på trafikerad väg.

Du måste ju ligga i mycket höga farter jämt?
Prova växla upp lite motorn orkar.

Prova växla ner och gasa lite, det blir mycket roligare! :7peta :yoparty :D
 
Kreuger skrev:
Glömde kommentera det där med soppaförbrukningen.

Hur fan gör ni för att snitta under 0,8?? :va

Man har väl inte sporthoj för att åka omkring och tänka på bränsleförbrukningen, eller? I så fall bör ni nog byta hoj till något bekvämare!

Har haft ninjor, blades och R1, runt litern ligger de på när man kör dem som de är byggda för!! Skulle aldrig komma på tanken att köra en hel tank så lugnt att förbrukningen kryper ner mot halvlitern.


Ingen hoj jag har haft har dragit över 0.8, 0.5-0.7 drog tex min ZX9R på gata.
 
Kreuger skrev:
Vill jag ha upp R1an i hög fart. Alltså över 170 eller runt 200 så ställer jag mig upp, har fyran eller femman i, trycker ihop dämparna så mycket det går genom att gunga, kanske till och med två gånger. Sträcker sen ut raka ben, raka armar, sträcker upp överkroppen för att ta så mycket vind som möjligt och vrider full gas. Sakta men säkert kommer den uppsegandes då och när den är tillräckligt högt sätter jag mig ner och sen är det bara att åka till det står nåt i vägen.

Tack för beskrivningen. Undrade just hur f.. ni får upp den på högre växlar än 3an utan att starta och växla sej upp...
Dags att prova :)
 
Swedie skrev:
ZX-xR är i min mening touringhojsaktig (inte ZX10R). Det är mer om komfort än något.

R1an är bitsk och stark. Enda felet är att det finns många av dom...



fel och fel der var just ad den anledningen jag köpte r1an dräller ju av reservdelar till vettiga priser!
+ att om man klotar(halvförsäkring) finns det marknad att sälja papper och delar och så vidare!

prova och känn efter priset på ninjan är väll bättre men andrahandsvärdet sämmre

lycka till Mv. Oskar
 
Kreuger skrev:
Jag vill nog påstå att Rigge med sina 2 meter i längd har en klar fördel i att dra upp en hoj på slangen jämfört med oss mer "normalväxta" :)

Pfft skillz maaaaaaaan!!!

Har förresten spelat in en liten film nu.... ska greja den snart... bromsa ner en wheelie på 2:an the movie heter den.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top