Ninja 300R.En Stjärna eller en Wannabe !?.

Har dom borrat upp den gamla motorn, eller är den helt ny?

Jag tycker det skulle vara intressant om någon tillverkare skulle gör en hoj med "halv" 600cc-motor och låg vikt. 300cc crossplane twin med 60hk@14000 och 130 kg.

Låter nästan som en 30år gammal RD350:D

Tror den kan va riktigt skoj. Personligen tycker jag mer om min lillninja än min tidigare gixxer750 -98. Visst, gixxern va roligare på stor väg men ninjan är mycket roligare på 80-vägar o neråt. Det är heller inga problem att köra om i farter upp till 120 men man får förstås planera lite mer, dock enklare än med bil som Ulvhamne skriver. Priset var väl som väntat, men när du kan få en er6 för 10 lax extra så känns det egentligen inte värt det även om den är grymt snygg.

Tror den kan va riktigt skoj. Personligen tycker jag mer om min lillninja än min tidigare gixxer750 -98. Visst, gixxern va roligare på stor väg men ninjan är mycket roligare på 80-vägar o neråt. Det är heller inga problem att köra om i farter upp till 120 men man får förstås planera lite mer, dock enklare än med bil som Ulvhamne skriver. Priset var väl som väntat, men när du kan få en er6 för 10 lax extra så känns det egentligen inte värt det även om den är grymt snygg.

Vänta nu!
Du bytte bort en srad750 (bästa modellen ever!) mot en trött 250? Och du tycker er-6 är och jag citerar "grymt snygg" ?! Har jag förstått det här rätt nu ? :rofl

400cc och 100hk är knappast möjligt idag.
Då pratar vi 250 hästar per liter och en trimningsgrad i klass med MotorGP.

300cc och 50hk tillsammans med låg vikt hade nog blivit en kul maskin.

Nja, det beror även på hur många cylindrar du har. En liten motor kan alltid ge högre varvtal och mer literhästar än en stor.

3/4-dels 2012 ZX-6 skulle ge 98hk på 450cc så nog är det ganska nära tillgängligt ur tre cylindrar. Och en fyrcylindrig 400cc-motor skulle lätt kunna ge 100hk.

Nja, det beror även på hur många cylindrar du har. En liten motor kan alltid ge högre varvtal och mer literhästar än en stor.

3/4-dels 2012 ZX-6 skulle ge 98hk på 450cc så nog är det ganska nära tillgängligt ur tre cylindrar. Och en fyrcylindrig 400cc-motor skulle lätt kunna ge 100hk.

Ja att det är möjligt är det ingen tvekan om.
Men det ska ju vara hållbart och att ha det i en vardagshoj kanske inte är helt ekonomiskt :crash

300cc och 50hk tillsammans med låg vikt hade nog blivit en kul maskin.

Min vän Mike Norman i USA har med ganska basic trimning (dock med 450cc) fått sin över 20 år gamla vfr400 att lämna en bit över 100hp. Så det är väldigt långt ifrån omöjligt.

"MotorGP"är det nån raceserie som körs ihop med "Motorcross"?

/Lasse

Ja att det är möjligt är det ingen tvekan om.
Men det ska ju vara hållbart och att ha det i en vardagshoj kanske inte är helt ekonomiskt :crash

Med fyra cylindrar skulle det inte var särskilt märkvärdigt effektuttag ur någon synvinkel. Samma BMEP som ZX-6an och 16000 rpm så är du hemma vid ganska konservativa kolvhastigheter.

Min vän Mike Norman i USA har med ganska basic trimning (dock med 450cc) fått sin över 20 år gamla vfr400 att lämna en bit över 100hp. Så det är väldigt långt ifrån omöjligt.

"MotorGP"är det nån raceserie som körs ihop med "Motorcross"?

/Lasse

Omöjligt är det inte =)

Den såkallade 450cc Superbikemotorn G-force och Mike Norman byggde lämnade 91 hk
Portning, Special delar till ventil och kamaxlar, Special lättad generator, Coating, Titanstakar, Billetvev (Eftersom standard blir väldigt ostabil över 80hk), Förgasare, Boxar, Racesystem, 450cc och en byggkostnad på över 14000$ är inte moderat trimmning.

De trimmade 400cc hojarna ligger på runt 70hk.

MotorGP är en felstavning på Moto GP.

Omöjligt är det inte =)

Den såkallade 450cc Superbikemotorn G-force och Mike Norman byggde lämnade 91 hk
Portning, Special delar till ventil och kamaxlar, Special lättad generator, Coating, Titanstakar, Billetvev (Eftersom standard blir väldigt ostabil över 80hk), Förgasare, Boxar, Racesystem, 450cc och en byggkostnad på över 14000$ är inte moderat trimmning.

Inga specialdelar alls i ventilmekanismen, inga konstiga kammar. Lätt modifierade std CV-förgasare. En HRC-tändbox som inte gör nåt annat än flyttar upp varvstoppet ca 1000rpm. Vev, stakar och kolvar är special, men det är knappast raketforskning vi snackar om. Läs Mngforce-bloggen igen.

och de sista dynokörningarna gav strax över 100 hp, som sagt. :7peta

/Lasse

Inga specialdelar alls i ventilmekanismen, inga konstiga kammar. Lätt modifierade std CV-förgasare. En HRC-tändbox som inte gör nåt annat än flyttar upp varvstoppet ca 1000rpm. Vev, stakar och kolvar är special, men det är knappast raketforskning vi snackar om. Läs Mngforce-bloggen igen.

och de sista dynokörningarna gav strax över 100 hp, som sagt. :7peta

/Lasse

Du får jättegärna länka för jag hittar inte det inlägget.
För mig verkar det väldigt konstigt att de får ut 91hk ur en jävligt trimmad motor och sen över 100 ur en "lite" trimmad motor

Vänta nu!
Du bytte bort en srad750 (bästa modellen ever!) mot en trött 250? Och du tycker er-6 är och jag citerar "grymt snygg" ?! Har jag förstått det här rätt nu ? :rofl

HAha nja, så illa är det inte. Hade en del problem med gixxern o eftersom jag inte kan meka så sålde jag den sen när den va fixad för jag litade inte på den. Köpte istället en ny er6 som va riktigt snygg (original gillar jag inte dem, utom 2012). Sålde sen den då jag flyttade till sthlm o inte hade råd att ha kvar den, ett par dagar senare köpte jag ninjan då den är så billig att äga o blev positivt överraskad... Gixxern va min drömhoj sen barnsben men eftersom den strulade lite kunde jag inte lita på den vilket gjorde att jag inte älskade den så mycket som jag borde. :7peta

Tänkte precis nämna att min gamla trimmade TZR 125 på ca 35 hästar som jag hade för 20 år sedan var riktigt bra att köra om med, men så såg jag någon skriva att denna väger 174 kilo! Seriöst!?
Ja precis, seriöst? Vart har de gömt alla kilona? Blyfälgar och ram i granit? När en moppe väger som ett touringlok har man gjort fel nånstans.

Ja, det är verkligen konstigt att dom här maskinerna väger såhär mycket. Honda's 250 är också tung. Jag tror att dom medvetet håller vikten uppe, så att det inte ska gå att köra ifrån en större maskin på en kurvig väg.

Jag är med Svedberg och Two stroke man på det här. Rimligen borde det inte var några problem att få ut runt 100 hästar ur en modern 400cc (+- några cc).
Moderna material och insprutning samt 20 år av utveckling borde kunna åstadkomma en del tycker jag.

Jag är med Svedberg och Two stroke man på det här. Rimligen borde det inte var några problem att få ut runt 100 hästar ur en modern 400cc (+- några cc).
Moderna material och insprutning samt 20 år av utveckling borde kunna åstadkomma en del tycker jag.

Ur en stånka? Prove me wrong.

VFR:en hade en V4 på 400 cc och cirka 150 hk i litereffekt.

Sen hade ju en sådan maskin kostat närmre 100 lök än 50.

Det är säkert möjligt. Fast den kommer kosta lika mycket (eller mer) att utveckla, tillverka och köpa, som en 600. En "halv" 600 är billig att utveckla, eftersom att det redan till stor del är gjort.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8