Nikko Bakker!!

jag var sugen på den, men orkade inte ta mej till tokholm
tyckte det var ett bra pris på den
den blev såld nästan direkt

Nä okej. Men man kan ju va ganska säker på att den gick till en annan entusiast, Bakker tilltalar förhoppningsvis inte pimpare i valpåldern.

Chassina har ett evigt liv, en bakdämpare byts lätt och nya gaffelben går väl att medla på plats. Men hur är det med motorer från dåtidens hojar? Finns det högvis sen hojboomen på 80-talet, eller börjar det bli svårt att hitta?
 
Enligt min uppfattning den absolut bästa ram Nico Bakker nånsin byggt!. Kommer du kanske ihåg registreringsnummer eller ramnummer??.. hade varit roligt att veta var den och alla de andra tagit vägen!.

Ramnummer : GS0004. Jag har sparat certifikatet från Nico Bakker som hör till ramen. Det som garanterar att ramen klarar 200 hkr.
Regnummer kommer jag ihåg så klart. Det är en kompis som är ägare.

/ Peter
 
Herre jesus det var verkligen ett lågt nummer!. Har faktiskt aldrig set ett sånt certifikat!..?. Bild kanske?. Då hänger du kanske ganska ofta hos din kompis och traggar om " vad jag ångrar"??.. ????
 
Inget att dölja utan jag hade ju plats i garaget och tid att renovera!. Än så länge verkar tillgången på motorer i Sverige vara rimlig och annars är övriga Europamarknaden ju fullt öppen!
 
Nico Bakker.
Bilden är tagen på Rullsand Camping sommaren 87. Gsx 1100 motor, om jag minns rätt så blev den reggad 1982 eller 1983.

/ Peter

Rullsand Camping.jpg
 
Last edited:
Bjuder på en ikke Nico Bakker bild.
Det är hojen som Ralf Andersson vann Superprocuction med nångång på -80 talet. Eller kom han trea ? :)
Fakta : Martin ram (ej reggad), Gsx 1100 motor, Martins egna 42 mm gaffel och fälgar.

/ Peter

SuperProduction.jpg
 
Jag vet inte om det är ok med andra hojar när tråden handlar om Nico Bakker ?
Det är väl bara att ta bort inlägget/inläggen isåfall.

Bimota KB1.
Bilden är tagen på Rutger Fuchsgatan i Stockholm utanför Rickmanagenten.

/ Peter

419207_150530801732897_619155227_n.jpg
 
Last edited:
Bjuder på en ikke Nico Bakker bild.
Det är hojen som Ralf Andersson vann Superprocuction med nångång på -80 talet. Eller kom han trea ? :)
Fakta : Martin ram (ej reggad), Gsx 1100 motor, Martins egna 42 mm gaffel och fälgar.

/ Peter

View attachment 452153

Kanske är mitt minne något dåligt men vad jag minns var väl inte Ralf Anderssons MotoMartin en med Uni-flex bakfjädersystem? Om det verkligen är så förefaller Ralfs prestation att vara än större då denna konstruktion är utav den klart sämsta som lämnat fabriken i Frankrike!
 
Kanske är mitt minne något dåligt men vad jag minns var väl inte Ralf Anderssons MotoMartin en med Uni-flex bakfjädersystem? Om det verkligen är så förefaller Ralfs prestation att vara än större då denna konstruktion är utav den klart sämsta som lämnat fabriken i Frankrike!

Jag fick bilden av Ralf. Den var till salu men jag köpte en Bakker istället.

/ Peter
 
Bild på certifikatet.

/ Peter :)

View attachment 452150

kul att se. sånt har jag tyvärr inte till min.
men den har ju aldrig varit reggad, o har inget ramnr.
det sägs den kommer från en samling i usa o har bara stått o sett fin ut i många år.
enligt historien ska den endast ha varit på banan 3 gångar
2 träning o 1 race. gubben var van att tävla med en 400 ccm o tyckte att den gick för fort :D
så den fick stå i hans samling till han dog o samlingen såldes till en dansk. som jag köpte den av
 
Jag fick bilden av Ralf. Den var till salu men jag köpte en Bakker istället.

/ Peter

Som minnet tydligen kan svika. Det är nog bara att konstatera att min diagnos antagligen är en något mildare grad av alzheimer!. ???? Vilket som är det trevligt när nån exponerar såna här foton oavset om det är Bakker, Martin, Bimota mm!. ????
 
Som minnet tydligen kan svika. Det är nog bara att konstatera att min diagnos antagligen är en något mildare grad av alzheimer!. ???? Vilket som är det trevligt när nån exponerar såna här foton oavset om det är Bakker, Martin, Bimota mm!. ????

Ingen fara.
Jag har skickat PM. :)
 
kul att se. sånt har jag tyvärr inte till min.
men den har ju aldrig varit reggad, o har inget ramnr.
det sägs den kommer från en samling i usa o har bara stått o sett fin ut i många år.
enligt historien ska den endast ha varit på banan 3 gångar
2 träning o 1 race. gubben var van att tävla med en 400 ccm o tyckte att den gick för fort :D
så den fick stå i hans samling till han dog o samlingen såldes till en dansk. som jag köpte den av

Det var intresant att se ett sånt certifikat för sånt har inte heller jag till någon av de Bakker jag har och jag undrar om det normalt följer med när man köpar en sån från ny?. Tydligen var det inte jätte ovanligt på sextiotalet att även japanska köpemotorcyklar inte hade instansat ramnummer. Jag har en bekant som påstår att han har renoverat några Suzuki T500 som inte hade synbart ramnummer instansat!.??.. ????
 
Inte världens bästa bild men det är en Nico Bakker varjefall. Likt den svarta Bakkern i förra inlägget har den en Gsx1100 motor. Var svenskreggad och båda korten är tagna av min bror. I Anderstorp.
Gul-Bakker.jpg
 
Last edited:
kul att se. sånt har jag tyvärr inte till min.
men den har ju aldrig varit reggad, o har inget ramnr.
det sägs den kommer från en samling i usa o har bara stått o sett fin ut i många år.
enligt historien ska den endast ha varit på banan 3 gångar
2 träning o 1 race. gubben var van att tävla med en 400 ccm o tyckte att den gick för fort :D
så den fick stå i hans samling till han dog o samlingen såldes till en dansk. som jag köpte den av

Jag var för nyligen i kontakt med Iwan Eeken på Bakker i Holland med förfrågan om de möjligen kunde förnickla om en Bakkerram. Han fick ramnummer mm men återvända med en överraskande fråga" om vi själv hade knackat ramnummer då de inte hade några informationer om ramnumret" jag ringte Bo Claesson och han meddelade att Bakkerramar importerades till Sverige utan ramnummer och att dessa då instansades av Claessons i Bromölla. Tydligen har fabriken i Holland inget register på tillverkade ramer utan Claessons är tydligen den enda som har ett register på ramer som är sålda i Sverige.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top