Ni som skall köra SM i RR på Knudan 2007

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ni anmäler er i sekreteriatet, då får ni 3 biljetter och 1 P-tillstånd för maskindepån, (svenskt) kreditkort är bäst att betala med, utländska kreditkort fungerar inte, vi har kortläsare.

Se till att ställa er på anvisad uppställningsplats i maskindepån, se till att inte parkera på brandgatorna, se till att ha en brandsläckare i tältet (minst 6kg).

Bilar utan P-tillstånd skall ställas på anvisad plats (publik parkeringen).

Se till att betala för elen, ni får en dekal att sätta på sladden.

/Maskindepåchefen önskar er välkommna :)
 
Kommer det vara uppmärkt på något vis redan på torsdagen så att vi som kör bandagen inte behöver flytta på oss sedan?
 
Kommer det vara uppmärkt på något vis redan på torsdagen så att vi som kör bandagen inte behöver flytta på oss sedan?
R-1000 & R-600 ställer sig i mitten mellan Dunlop stolpen & cafeet. Brandgata 10 meter från Dunlop stolpen.
 
Detta kanske har diskuterats någon annanstans, men vem har hittat på tidsschemat??

Enligt utskick från Anders Gustavsson:
SS600 som är en SM-klass får ett kval på 2x15 minuter och SBK får 20+25 minuter. Tom R1000 får mer tid än SS600 för att kvala. Micke du får f-n se till att någon ser över det tidsschemat!

Ser att även R600 har mer körtid...
 
Last edited:
Det är 8 klasser. Liiiite många om jag får säga mitt. Sen även då att SS600 och SB delar pass på fredagen är ju oxå lite sådär. Ska bli intressant hur det kommer fungera i praktiken, speciellt för Rookie 600 + Rookie 600 + Rookie 1000. Jag tror på kaos och irritation. Och tydligen slängs en "prova på körning" in på fredagen på en halvtimma. Känns lite som felprioritering. SM eller B-helg? Fast nu var det väl om jag kommer ihåg rätt endat en rekommendation av Svemo att be om SM-helger med endast SM-klasser, och att det var helt frivilligt att även inkludera alla andra b-klasser man kan hitta?
 
Det är 8 klasser. Liiiite många om jag får säga mitt. Sen även då att SS600 och SB delar pass på fredagen är ju oxå lite sådär. Ska bli intressant hur det kommer fungera i praktiken, speciellt för Rookie 600 + Rookie 600 + Rookie 1000. Jag tror på kaos och irritation. Och tydligen slängs en "prova på körning" in på fredagen på en halvtimma. Känns lite som felprioritering. SM eller B-helg? Fast nu var det väl om jag kommer ihåg rätt endat en rekommendation av Svemo att be om SM-helger med endast SM-klasser, och att det var helt frivilligt att även inkludera alla andra b-klasser man kan hitta?
vilka klasser är det som har sm-status?
 
Finns det inte en regel som säger att SM-klasser ska ha minst en timmes körtid på banan innan race, ej fredagsträning inkluderat?!

...

Jo det kom väl någon fram till i Knudan-tråden. Annars fick man väl inte starta? HMS tänker väl inte fuska? :gnissla
 
Finns det inte en regel som säger att SM-klasser ska ha minst en timmes körtid på banan innan race, ej fredagsträning inkluderat?!



125R, 250R & SS600

Så det innebär att om man körde en ren sm-helg.Skulle det endast vara 3 klasser.
Då är det nog inte så kul att åka och titta.
 
Detta kanske har diskuterats någon annanstans, men vem har hittat på tidsschemat??

Enligt utskick från Anders Gustavsson:
SS600 som är en SM-klass får ett kval på 2x15 minuter och SBK får 20+25 minuter. Tom R1000 får mer tid än SS600 för att kvala. Micke du får f-n se till att någon ser över det tidsschemat!

Ser att även R600 har mer körtid...
Bäste herr Oscar
Det är inte Maskindepåchefen som bestämmer klassindelningen, du får vända dig till Lodnert.

/Maskindepåchefen. :)

Så det innebär att om man körde en ren sm-helg.Skulle det endast vara 3 klasser.
Då är det nog inte så kul att åka och titta.
Tyvärr kan inte alla bli nöjda... någonsin.
 
Last edited:
Fast nu var det väl om jag kommer ihåg rätt endat en rekommendation av Svemo att be om SM-helger med endast SM-klasser, och att det var helt frivilligt att även inkludera alla andra b-klasser man kan hitta?
Som LMS har berättat går det inte att köra en ren SM-helg eftersom det är för få klasser (3 st) och det inte bär sig ekonomiskt. Ett alternativ är att SM-klasserna betalar betydligt mer än de gör i dag men det är nog få beredda att göra. Därför tar arrangörerna med så många klasser som möjligt om de inte kan ordna en ren B-helg.

Angående kvaltiden står det i reglementet att varje klass "bör" få köra minst 60 minuter. Det står inget om SM-klasser så det borde isf gälla alla klasser.
 
Som LMS har berättat går det inte att köra en ren SM-helg eftersom det är för få klasser (3 st) och det inte bär sig ekonomiskt. Ett alternativ är att SM-klasserna betalar betydligt mer än de gör i dag men det är nog få beredda att göra. Därför tar arrangörerna med så många klasser som möjligt om de inte kan ordna en ren B-helg.

Angående kvaltiden står det i reglementet att varje klass "bör" få köra minst 60 minuter. Det står inget om SM-klasser så det borde isf gälla alla klasser.

Det gick ju som sagt med 2 supportklasser på sviestad, 125r och SBK.
Visst var det en höjd startavgift, men folk fick gott om bantid, samt det fanns plats i depån, strömmen gick inte hela tiden, schemat hölls m.m.

Det är inte så lite konstigt att en SM-klass på ett SM får mindre bantid än supportklasserna, utan det är helt sjukt om det bara inte är en typo.
 
Jag mailade Kenneth och fick ett svar ganska snabbt. Han tyckte att det lät skumt och skulle kolla upp det ikväll. Tanken är att alla klasser ska få lika mycket tid. :tummenupp
 
Det gick ju som sagt med 2 supportklasser på sviestad, 125r och SBK.
Visst var det en höjd startavgift, men folk fick gott om bantid, samt det fanns plats i depån, strömmen gick inte hela tiden, schemat hölls m.m.

Det är inte så lite konstigt att en SM-klass på ett SM får mindre bantid än supportklasserna, utan det är helt sjukt om det bara inte är en typo.
Att en SM-klass ska få mindre tid än någon annan klass är inte bra, det håller jag med om. Så länge alla betalar lika mycket ska alla ha samma bantid, tycker iaf jag.

Visst går det att ha en A-helg men det blir som sagt dyrare och beroende på banhyra är det inte möjligt för alla arrangörer.

Jag mailade Kenneth och fick ett svar ganska snabbt. Han tyckte att det lät skumt och skulle kolla upp det ikväll. Tanken är att alla klasser ska få lika mycket tid. :tummenupp
Gött :tummenupp
 
Last edited:
3094114 Det gick ju som sagt med 2 supportklasser på sviestad, 125r och SBK.
Visst var det en höjd startavgift, men folk fick gott om bantid, samt det fanns plats i depån, strömmen gick inte hela tiden, schemat hölls m.m.

Det är inte så lite konstigt att en SM-klass på ett SM får mindre bantid än supportklasserna, utan det är helt sjukt om det bara inte är en typo.
jag tar gärna en förhöjd avgift på 500 kr och får 1 timma mer körtid... duh. :)
 
Att en SM-klass ska få mindre tid än någon annan klass är inte bra, det håller jag med om. Så länge alla betalar lika mycket ska alla ha samma bantid, tycker iaf jag.

Jo, så länge alla betalar lika borde det ge lika mycket bantid håller jag med om.
Men det här att köra 8-9 klasser på en SM-helg håller fanken inte i längden, det är inte bra för någon, vare sig rookies eller a-förare. För det blir oftast kortare pass än de redan korta passen på grund av vurpor och svårt att hålla schemat.

Sen tycker jag också att supportklasser om de nu är med på ett SM, kanske betalar en mindre slant och får lite mindre bantid. Det är lite som om redbullrookies skulle kräva lika mycket tid/träning som motoGP under GP-helgen.

jag tar gärna en förhöjd avgift på 500 kr och får 1 timma mer körtid... duh. :)

Vilket ju precis i stort sett alla svarade på lms enkät efteråt också.
Den där femhundringen är ju en rätt minimal utgift i resten av kostnaderna för en racehelg.
Är fanken bara fördelar, särskilt när det är så många som vill köra Roadracing. Något vi ska till vara på, inte tränga ihop och kvala ut en massa rookies i onödan .
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top