Ni som säljer hoj,hur gör ni ? ang testpiloter,skador osv

Hm så ska man bevisa att man kört efter men bil eller hoj,med bil kan det vara lite svårare att hänga med en hoj.
Luddigt det här.

men undrar vad harry haffa skulle säga när man blivit stoppad i 200+ med motiveringen att jag försökte bara hänga på min egen hoj för att försäkringen skulle gälla enligt en dom i hd.

Jag har alltid tagit med mig några polare, vid eventuellt köp. Det är bra och få lite andra synvinklar när man väl är där. Står man där själv, är man så insöad att man bara vill ha hojjen. Plus att säljaren kan känna sig lugn då man lämnar sina polare i pant vid ev provkörning. Har bara trevlig polare, så säljaren kan vara lugn :D:D:D
jag blir misstänksam om de kommer ett gäng :P

Ringde upp mitt bolag, IF, för att kolla med dom vad dom har för "riktlinjer" man bör följa vid ev. provkörning vid försäljning.

Så här sa dom:

- Hej, jag undrar hur jag ska gradera mig vid försäljning av en motorcykel då man läst om flertal personer som nekats ersättning då köparen stulit hojen under provkörning?

- Bra fråga! Vi har inte några direkta riktlinjer, men eftersom du lämnat nyckeln är det inte fråga om "stöld" i den juridiska bemärkelsen, då handlar det om ett s.k. "olovligt brukande"

- Ok, man vill ju inte som säljare bli ståendes där utan både fordon och pengar, och det är inte speciellt vanligt att man som köpare tar med sig hela köpesumman kontant bara för kanske köpa, och som köpare vill man ju provköra fordonet så man inte köper grisen i säcken?

- Hmmmm, vi har som försäkringsbolag inte utfärdat några direktiv hur man ska gå till väga, men jag förstår problematiken..

- Ja, det är därför jag ringer, hur ska jag som säljare gradera mig mot en eventuell oseriös köpare?
Vidare, hur utformar man ett juridiskt bindande kontrakt där dem presumtive köparen binder sig att ersätta ev. skador vi en t.ex marksyning under provkörning?
Jag menar, jag vill inte bli ståendes där med en trasig hoj som köparen vägrar erätta?

- Hmmmm. bra frågor det där...generellt kan jag säga att ett sådant kontrakt går utan för vad försäkringen täcker, du får driva ett sådant skadeståndskrav civilrättsligt,
men vad det beträffar provkörning så är regeln att man alltid ska med åka under provturen för att gardera sig

- Så att om jag åker bakpå under provkörningen så är det grönt?
Inte på en hoj bredvid?

- Ja, bakpå är det som gäller för att vara på den säkra sidan, då handlar det inte om ett "olovligt brukande" samt att man gjort allt man kunnat för att skydda sin egendom.

- Bra! Då får jag tacka för det rådet!

Så kontentan är att vid en ev. provkörning så är det att åka bakpå som gäller i IF´s fall för att försäkringen ska gälla

Ring och kolla med era försäk.bolag och lägg gärna upp i denna tråd vad dom rekommenderade!

Ringde upp mitt bolag, IF, för att kolla med dom vad dom har för "riktlinjer" man bör följa vid ev. provkörning vid försäljning.

Så här sa dom:

Bla bla bla bla.....

Ring och kolla med era försäk.bolag och lägg gärna upp i denna tråd vad dom rekommenderade!

Kan ju lugnt säga att jag inte sätter mig bakpå någon när de ska testa min hoj vid försäljning.
Vet ju aldrig vad de har för erfarenhet m.m av motorcyklar. Skulle inte utsätta mig själv för det.

det är bara att föklara för köparen som vill testa hojen.

1. pengarna/postväxel i hand
2. bil, körkort, flickvän, kompis, mamma eller pappa i pant
3. ta ett foto på personen
4. att det inte är mer än 1-1,5 liter soppa i tanken
5. berätta att han har 15 minuter på sig att provköra, efter det är polisen kontaktad & att man blivit hotat & rånad på hojen.

Last edited:
Dethär med att lämna ifrån sig nykeln verkar vara den största haken hos försäkringsbolagen. Hur ställer de sig till hojar utan tändningslås som min till ex vid eventuell försäljning. :va

När jag sålde min hoj i somras så skrev jag i annonsen att jag ville ha pengar i hand vid provkörning. Jag tycker det är det enklaste och bästa sättet att gardera sig på. Då slipper man dessutom oseriösa köpare utan pengar som bara kommer för att få fara ut och nöjesåka. Funkade mycket bra.

Förstår inte vad vissa menar med att det skulle vara besvärligt att som köpare ha med sig pengar när man åker och tittar. Det är väl bara fara på banken och be om en postväxel om man inte vill ta kontanter. Tar 5 minuter.

Har också alltid kört med pengar i handen. Har funkat fin fint. Man slipper oroa sig. Först skrev jag ett kontrakt innan provkörning att pengar har mottagits mot provkörning och att dessa skulle lämnas tbx ifall han inte vill ha hojen. Skulle han däremot krasha eller sno den så behålla jag pengarna.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back