Ringde upp mitt bolag, IF, för att kolla med dom vad dom har för "riktlinjer" man bör följa vid ev. provkörning vid försäljning.
Så här sa dom:
- Hej, jag undrar hur jag ska gradera mig vid försäljning av en motorcykel då man läst om flertal personer som nekats ersättning då köparen stulit hojen under provkörning?
- Bra fråga! Vi har inte några direkta riktlinjer, men eftersom du lämnat nyckeln är det inte fråga om "stöld" i den juridiska bemärkelsen, då handlar det om ett s.k. "olovligt brukande"
- Ok, man vill ju inte som säljare bli ståendes där utan både fordon och pengar, och det är inte speciellt vanligt att man som köpare tar med sig hela köpesumman kontant bara för kanske köpa, och som köpare vill man ju provköra fordonet så man inte köper grisen i säcken?
- Hmmmm, vi har som försäkringsbolag inte utfärdat några direktiv hur man ska gå till väga, men jag förstår problematiken..
- Ja, det är därför jag ringer, hur ska jag som säljare gradera mig mot en eventuell oseriös köpare?
Vidare, hur utformar man ett juridiskt bindande kontrakt där dem presumtive köparen binder sig att ersätta ev. skador vi en t.ex marksyning under provkörning?
Jag menar, jag vill inte bli ståendes där med en trasig hoj som köparen vägrar erätta?
- Hmmmm. bra frågor det där...generellt kan jag säga att ett sådant kontrakt går utan för vad försäkringen täcker, du får driva ett sådant skadeståndskrav civilrättsligt,
men vad det beträffar provkörning så är regeln att man alltid ska med åka under provturen för att gardera sig
- Så att om jag åker bakpå under provkörningen så är det grönt?
Inte på en hoj bredvid?
- Ja, bakpå är det som gäller för att vara på den säkra sidan, då handlar det inte om ett "olovligt brukande" samt att man gjort allt man kunnat för att skydda sin egendom.
- Bra! Då får jag tacka för det rådet!
Så kontentan är att vid en ev. provkörning så är det att åka bakpå som gäller i IF´s fall för att försäkringen ska gälla
Ring och kolla med era försäk.bolag och lägg gärna upp i denna tråd vad dom rekommenderade!