Ni som säljer hoj,hur gör ni ? ang testpiloter,skador osv

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Ni som säljer Er hoj,hur gör ni?

Vet ej om där finns tidigare trådar om just händelser vid eventuell försäljning.

Hur bär ni Er åt när där kommer en intresserad kund,vill eventuellt provköra hojen osv.
Och så är olycka framme eller att personen ifråga välter hojen,klarar sig själv bra men åstakommit endel skador på hojen.
Har ni varit med tvister ang det osv? kanske inte villig att betala för en skadad hoj.

Folk skriver hela köpesumman vid eventuell provkörning,postväxel,leg osv
Brukar folk gå med på det,ja den som är seriös kanske.
Hur har det funkat för Er?

Vidare ang stöldrisk,i dagens läge kan man inte vara säker nånstans.Inga försäkringar gäller väl när man lämnat ifrån sig nyckel och hoj för testkörning?

Last edited:
Dom hojar som jag har sålt har det inte varit nåt problem med provkörning. Bara en gång. Han såg lite skum ut, frågade om han kunde ta en sväng. Vad har jag för garanti att du kommer tillbaka då? Du kan ju hålla idet här sa han, och gav mig nyckeln till sin ML amg som han kom i och hans körkort.
Lycka till

//Abbe

Gällande stöldrisk så är det ju det med nykeln som du säger, be dem isf ge dig pengarna i handen vid eventuell provkörning. Tyvär tror jag inte man kan vara nog försiktig, är inte alla som åker runt med kontanter, tar väl med sig dosan till internetbanken istället.
Ang vält hoj eller skadad hoj på något sätt så tycker jag att det är som så att de får köpa hojen om de nu pajar den men det är ju upp till köparen hur riktig han är som person. Du har väl knappast någon laglig rätt att kräva honom att köpa hojen.

Vet ej om där finns tidigare trådar om just händelser vid eventuell försäljning.

Hur bär ni Er åt när där kommer en intresserad kund,vill eventuellt provköra hojen osv.
Och så är olycka framme eller att personen ifråga välter hojen,klarar sig själv bra men åstakommit endel skador på hojen.
Har ni varit med tvister ang det osv? kanske inte villig att betala för en skadad hoj.

Vidare ang stöldrisk,i dagens läge kan man inte vara säker nånstans.Inga försäkringar gäller väl när man lämnat ifrån sig nyckel och hoj för testkörning?

"If you break it, you buy it."

Tag en bild av snubben, kolla leg (och behörighet på kk) och skriv färdigt kontrakt och ägarbyteshandling med namnteckning och ta hela köpesumman som pant innan han pyser iväg så har du garderat dig rätt mycket.

Mitt tips är att fråga ditt försäkringsbolag vad som gäller så får du nog bättre svar. Finns många trådar här om tips och att-tänka-på vid försäljning.

Lite läsning som kan vara till nytta kanske.

http://www.sla.se/pdftidning/20070308/s0308_11.pdf

Jag har hittills haft tur med köpare, förutom en nöt:dummer som inte kunde köra hoj (cornflakes-körkorts-gumme) och inte kom mer än 20 m innan jag hann inse mitt misstag.

De andra har varit riktigt trovärdiga, vissa han inte ens provkört förrän de betalat och skulle åka hem.

Jag skulle dock vara mkt försiktig med att låna ut till vem som helst.
Att ta hand om dennes körtkort är det minsta jag skulle göra, men är ändå inte tillräckligt (förfalskning?). Ta ett foto av personen.
Ha bara några liter soppa i tanken.
Kör helst bredvid med annan hoj (bil är ju inte så bra).

Helst vill man ha pengar först, men jag skulle själv inte köpa utan att provköra.

En möjlighet är att skriva ett kontrakt (som jag ej hittar nu) att klotar personen så får den betala x kr bla bla. Vet ej om det kan accepteras i rätten.

Man får ju tänka sin in i köparens situation också. Inte hade jag velat lämna över en massa pengar i handen på okänd person utan att ha skrivit på ett ägarbevis.

som min far brukar beskriva mig "Här gäller det både livrem å hängslen."

man kan aldrig vara försiktigt nog å protesterar dem så låt dem åka hem då.. inget är värt att bli av med hojjen utan att få ekonomisk ersättning. det är faktiskt bättre å ha kvar hojjen än att chansa på att folk är ärliga.
bästa sättet att sålla bort oseriösa köpare.

jag brukar säga, jag måste inte sälja så ja måste inte gå ner i pris, ett ex när ja sålde bilfälgarna ja hade till övers.

Philsson: det är ett större problem att stå kvar som ägare efter ett köp än att komma hem med hoj och kvitto utan ägarbevis.

För övrigt berättar min far som tidigare jobbat inom kronofogdeväsendet skräckhistorier om fordonsbyte.

Värst var ett par som kom i hyrbil och "provkörde" bort fordon med partnern kvar hos ägaren som hade fått bilnycklarna i pant.
Gick inte att göra någonting.

Polarn "sålde" sin SAAB Turbo till en *PIIIIP* som "lovade posta ägarbytet" vilket han sket i. Började singla in P-böter och krav på fordonsskatt ganska snart och det är ägaransvar på sådant. Går inte att förhandla bort med ordningsmakten.
Har förresten en bekanting till som gjort samma goof.
Jag hade nog gjort upp affären på förhand tutti-el-tutti och hellre givit tillbaka pengarna om något inte var bra.

Edit: alltså ungefär som i PDF:en ovan. Det händer på riktigt.

Last edited:
När man provkör hoj i butik så får man ju skriva på ett kontrakt som aktualliseras i fall något går snett. Man kanske skulle kunna kopiera ett sådant av någon trevlig handlare. Sen får testpiloten skriva på innan den ger sig av på gummiburning...

Philsson: det är ett större problem att stå kvar som ägare efter ett köp än att komma hem med hoj och kvitto utan ägarbevi........
Har alltid varit noga med att båda parterna är med och postar ägarbeviset. :tummenupp
Men jag som köpare vill ju inte ge pengarna i handen på säljaren för att provköra, vem vet kommer jag tillbaks och han vägrar ge mig pengarna tillbaks?

Det var då något skrämmande.
Garanterat en av hans värre mardrömmar...

Jag reagerade på: "-Om han hade följt efter i bil eller på motorcykel hade det inte varit någon tvekan. Då hade vi betalt ut pengarna", säger Claes Hjalmarsson som är ombud på Trygg Hansa.

Undrar hur det står sig då någon verkligen gör det.

Hm så ska man bevisa att man kört efter men bil eller hoj,med bil kan det vara lite svårare att hänga med en hoj.
Luddigt det här.

Garanterat en av hans värre mardrömmar...

Jag reagerade på: "-Om han hade följt efter i bil eller på motorcykel hade det inte varit någon tvekan. Då hade vi betalt ut pengarna", säger Claes Hjalmarsson som är ombud på Trygg Hansa.

Undrar hur det står sig då någon verkligen gör det.

Har använt följande kvitto vid någon försäljning när köparen känts osäker:

Köpeavtal/Kvittens – Privatköp MC

Parter

Säljare: Köpare:

Fordon
Motorcykel:
Årsmodell: Registreringsnummer:

Chassinummer:

Köpeskilling

Köpeskildring för motorcykeln utgör: SKR
Vilken betalas med kontanter på leveransdagen.

Övrigt
Mc: n har besiktigats av AB Svensk Bilprovning och inga anmärkningar har gjorts. Säljaren garanterar att fordonet inte är behäftat med skulder utan av honom till fullo betalt.
Mc: n köpes i befintligt skick.
Mc´n betalas till fullo och återköpes om köparen hittar fel som endast kan hittas under provkörning.

Kvittens

Köpeskildring har denna dag erlagts med överenskommet belopp av xxx Skr (xxxx kronor)

Säljaren ansvarar för att registrering av ägarförhållandet meddelas Vägverket.

Ort Datum

Säljare Köpare

……………………………………… …………………………………………..

Bara man säger vad som gäller innan provturen. Strular köparen så är det helt klart hot om våldsamheter som endast fungerar. Tyvärr

Har man tillgång till inhägnat litet område så är det kanske en ide.
Inget större område men räcker för provkörning utan att behöva nå upp till 200 km/h.Undrar bara om företaget gillar det att test köra mc på gårdsplanen.:D

Jag har alltid tagit med mig några polare, vid eventuellt köp. Det är bra och få lite andra synvinklar när man väl är där. Står man där själv, är man så insöad att man bara vill ha hojjen. Plus att säljaren kan känna sig lugn då man lämnar sina polare i pant vid ev provkörning. Har bara trevlig polare, så säljaren kan vara lugn :D:D:D

Flickvän pojkvän mamma syskon bilnycklar. ta pant som dom garanterat kommer tillbaka o hämtar. id handlingar e oxå bra. men man kan ju inte kräva att han skall köra utan kortet heller. ta en bild på det med en kamera.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back