Ni som klotat, hur kör ni nu?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Sitter och läser massor med trådar på detta superba forum.

Däribland olyckstråden där man kan konstatera att det sker en hel del olyckor och avåkningar med både "bra" och mindre lycklig utgång.

Har en bekant som brakade in i sidan på en bil med sin 954:a i början på 2000-talet. Han körde som f*n innan, full rulle hela tiden, hoj var hans liv. Men efter helikopterfärd och lång tid på sjukan så la han av helt och intresset dog ut.

Så funderade mest allmänt, hur har det blivit för er andra?
har det påverkat er körning?
eller har ni lagt av helt?

(tanken med den här tråden är inte att "flejma" folks körstil utan mer av intresse för att se hur folk tänker.. känns som att en rejäl smäll kan sätta sig rätt bra på psyket)
 
jag e helt sonika för dum för att lägga av om jag skulle krasha..

det skulle bli e-bukten och leta delar och sen igång igen.


nu har jag bara en stor krash bakom mig..klippte en taxi för ngr år sen i skaplig hastighet..

men det fick mig bara att inse hur lätt ändå en hoj går att fixa med hjälp av ebay och blocket och polare och en stor burk plastic padding:D

och att jag håller mig såå långt borta ifrån alla taxibilar jag kan..:gnissla:D
 
Har vurpat på både bana och gata, aldrig gjort illa mig "på riktigt" fortfarande lite öm efter 5 veckor men jag har varit ute och åkt hoj efter sista vurpan och tyckte väl inte det gick nämnvärt mycket lugnare... Planen är att jag ska köra mycket mer bana nästa år också, då är det ju onödigt om jag kör lugnare ;)
 
Jag drog omkull i lösgrus och gjorde illa axeln för nåt år sedan.
Det gick inte fort och jag klarade mig rätt bra.
La ikull när jag skulle stanna vid vägkanten, men slog i axeln ordentligt.

För mig tog det ganska lång tid innan jag kände mig bekväm i åkningen.
Det är ju det som är skitet med mc, olycksrisken är enorm.
Körningen blir inge rolig om man åker runt och är orolig.
Nu tycker jag det är roligt att åka igen och jag känner mig trygg på cykeln.

Jag vet inte hur jag skulle reagera om jag gjorde mig illa "på riktigt".
Antagligen lägga av. Jag vet inte. Hoppas jag aldrig behöver få reda på det.
 
Last edited:
Fick mig en ordentlig tankeställare igår när vi var ute på en tur på en ganska krokig 70väg med lösgrus i varje kruva. Sista kurvan inför en lång raka så står det en sporthoj med trasiga kåpor och lerig. Drog ner på tempot rejält på vägen tillbaka.
 
Hur jag kör? På bana. Köpte en Virago för landsväg och en R6:a för bana. Rätt sak på rätt plats! ;)
 
Spräckt fotled = Gav upp dyngsprättare och satsade på gata
Medvetslös ett tag, nada puls å grejer = Började köra bana, lugnare på väg.
Blandade småvurpor med bara skadad hoj på bana = kör fortare å fortare, på bana, fortfarande lugnt på väg.
Tre avbrutna ben i foten = Körde långsammare första passen efter, men sen kapades det PB, fortfarande lugnt på väg.
Senaste vurpan gav tre mosade kotor, en sprucken kota, skallfraktur mm = Inte fått köra hoj efter vurpan, pga skadorna, men så fort det är läkt så ska jag upp i sadeln igen! :tummenupp
Sen jag började köra bana, pga en krasch på väg, har jag tagit det mycket lugnare på väg, och dom gånger det har kört ihop sig (pga djur, andra dårar mm) har jag känt att jag har haft ordentliga marginaler! Och jag har minst lika kul som förr, när jag kanske tom körde långsammare, men alltid precis på gränsen.
 
Jag har några marksyningar bakom mig. inga allvarligare dock, ambulans en gång men med konstaterandet att jag bara var blåslagen.
I början reagerade jag en del på det där härliga ljudet som metall och asfalt skapar. Även på däcktjut från bromsande bilar gjorde att det högg lite i magen.
Det har nog inte påverkat hur jag kör mer än att jag numer är mera riskmedveten. Händer dock att jag kör som en idiot bara för att sitta och fundera på varför jag egentligen betedde mig på det viset senare hemma i soffan. Blir mer och mer sällan dock.
 
Själv bromsa jag ikull mig och blev mest mörbultad. Körde hoj direkt efter men blev fegare med bromsningen höll avstånd och bromsade försiktigt. Kände mig helt enkelt inte trygg med hojen. Dock pajade jag framgaffeln vilket jag inte visste så när jag lagat den och körde första gången fick jag toksläpp på bakhjulet.

Nu ett år senare kör jag fortare än innan.

//Dafe
 
Senaste vurpan gav tre mosade kotor, en sprucken kota, skallfraktur mm = Inte fått köra hoj efter vurpan, pga skadorna, men så fort det är läkt så ska jag upp i sadeln igen!

Du kanske kan hitta lite självbevarelsedrift på eBay? :krama

Jag kör både lugnare och tyvärr lite stelare efter att ha blivit rammad av en bil. Nu blev jag inte skadad i det tillfället men har varit med om andra dryga läketillfällen och konstigt nog skrämmer den tanken mig mer än faran för game over.
 
Jag kör mer defensivt nu. Tänker mer åt andra (även om jag trodde att jag gjorde det innan åxå). Det är ju det som är grejen, att även om du har koll på allt i din ände, så kan folk hitta på dom mest mysko saker i sin ände.

Bara för att du klarar av att kryssa mellan bilar i 200+, så betyder ju inte det att trafiken runt omkring klarar av att göra dom bedömningar som krävs för att inte ha ihjäl dig.
 
kul att folk skriver i tråden, och såklart kul att det verkar ha gått hyfsat bra för de som vurpat oxå!

har inte kört omkull själv (än) så det är intressant att läsa.

själv så kan jag bara konstatera att när jag var yngre så var det trimmade moppar, 125or osv det skulle gå så fort som möjligt och det fanns inga risker alls att ta hänsyn till.. det var bara att köra så hårt som möjligt (ja jag vet att en riktig hoj går fortare) :)

polarens krasch blev nån sorts väckarklocka för min del.
minns fortf. när han var helt väck pg a all smärstillande.
hjälmen hade gått åt helvete så det var sprickor i skallen, blödningar i ögat som inte såg så najs ut, mosad hand, komprimerad rygg och såna trevligheter.. :gnissla

det är ett antal år sen, men jag tappade sugen på hoj helt då, och tog mitt eget kort först många år senare.

köpte mig t om en 600:a (den jag fortf. kör) för att minska risken att nybörjarmisstagen sker i 200+

visst går det undan ibland på bulten även för mig. men jag tror ändå att det gått ännu fortare om jag inte sett konsekvenserna på så nära håll.

rätt skumt hur man påverkas av saker omkring en.... så som sagt, jävligt intressant att läsa hur folk påverkas olika av olika saker!
 
Har bara vart i backen en gång, gled omkull lite fint bara, inte ens ett blåmärke men hojen är trasig och blir antagligen inlöst. Så jag går och trampar varje gång det är fint väder och farsan bara garva när han hörde mig stå och dagdrömma och göra motorljud i duschen :rolleyes:, kör jag en kurvig väg med bilen sitter jag och drömmer om att ta en repa på den med hojen och tänker mig in i hur det skulle kännas :).

Lutar åt att jag köper ny hoj i början av nästa sommar då jag får tungt kort för ny hoj ska jag ha. Kommer inte köra långsammare, tycker att jag kör långsamt nog redan som det är... men jag ska fan ha en hoj som inte skrapar i lika tidigt (har ju bara lyckats få knät att snudda backen, sen tog ljuddämparen i och jag gled omkull).

Efter en större vurpa vet jag inte hur jag skulle göra... leta mer skydd och köra mer bana. Hoppas på att slippa värre vurpor. Tänkte försöka hålla mig till kåplösa hojar för att hålla ner farten också. Undviker alltid att ligga i någons döda vinkel då jag vet hur dåliga folk är på att kolla i backspeglarna, är inte bara en gång som jag fått väja vid omkörning.
 
Last edited:
förra året gick jag omkull på oljegrus i en kurva . som resluterade lårbens fraktur . en axel som hoppade u led . samt nyckelbenet flyttade sig 3 cm .

efter det så har jag iallafall lärt mig att dra ner hastigheten på små kurviga vägar där jag inte kan se vad som finns bakom .
 
Last edited:
Du kanske kan hitta lite självbevarelsedrift på eBay? :krama

Jag kör både lugnare och tyvärr lite stelare efter att ha blivit rammad av en bil. Nu blev jag inte skadad i det tillfället men har varit med om andra dryga läketillfällen och konstigt nog skrämmer den tanken mig mer än faran för game over.
Dom har slut, överallt :(

På väg kör jag väldigt defensivt, tänker tre steg extra. Vurporna har skett på träning på bana. I år pga urusla däck (Conti :mad:) och en missad uppväxling. Sånt som händer :huvet
 
en kompis farsa klotade med sin fru bakpå i långsam hastighet med en bil på grusväg. frun gick oskadd men han själv blev lam i halva ansiktet.

han kör aldrig mer och predikar om att det är livsfarligt (inget illa med det,det är ju trots allt inte så konstigt)
 
Efter att ha dragit omkull på en reparation så ändrade jag mitt sätt att köra.

Jag kör numera med hjulen neråt. Det blir både billigast och bekvämast! :tummenupp

Näe, nog var det en tankeställare och nu har jag en rätt rejäl beredskap för att det kan vara skit bakom nästa kurva. Det drar ner farten rätt bra, men har man bråttom får man ta bilen.
 
ingen skillnad, dock kör jag inte där jag körde av längre känns obehagligt och oroligt att åka på den sträckan.
 
Jag bytte till motard efter min avåkning, och har aldrig haft roligare än nu. Kör inte mer lugnt, utan kort och gott bara långsammare och busigare.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top