Har problem med en folkvagnsbuss från -67. Nyligen importerad från Californien, black plates.
Ägaren får den inte genom bes pga för högt CO-värde. Låg på 5.4 ca och får ha 4.5.
Den här har någon form av regulator mellan förgasare och insug, tydligen nåt californiapåfund, samt 3-stegs automatchoke. Ägaren upplever att den går bättre på 98-oktanig V-power. Tar dock ca 20 minuter innan den går helt bra vilket väl kan indikera tjuvluft? Tomgång är dock stabil men den tappar ork när man lägger i nästa växel. Påfallande mycket kondens på insug/förgasarhals.
Vad som är gjort:
-Luftfilter tvättat och inoljat.
-Olja bytt.
-Stiften bytta.
-Har fått 2 flaskor K-sprit på ca 20 liter bränsle.
Efter dessa åtgärder steg värdena till närmare 6, ibland över. Det skumma är att värdena inte påverkas ett dyft av hur vi ställer justerskruven på v sida av förgasaren, däremot påverkar det hur den går, bättre ju mer utskruvad den är. Luktar rätt mycket soppa och nu mår jag tjuvtjockt efter att ha pillat där en del. Nästa steg blir att dra på startgas men hade ingen till hands nu. Kan små läckor på avgas, (måste vara minimala isf), ställa till det även på dessa konstruktioner?
Vad mer kan jag kolla och vad har jag missat?
Ber om ursäkt för uppsatsen och möjligtvis felaktig terminologi, men fenomenet torde inte vara obekant.
Ni skulle sett de unga besiktningsmännens ansiktsuttryck.
"Var är avgasröret?" Pekar på det en knapp tum grova blåset. "Det?"
Ägaren får den inte genom bes pga för högt CO-värde. Låg på 5.4 ca och får ha 4.5.
Den här har någon form av regulator mellan förgasare och insug, tydligen nåt californiapåfund, samt 3-stegs automatchoke. Ägaren upplever att den går bättre på 98-oktanig V-power. Tar dock ca 20 minuter innan den går helt bra vilket väl kan indikera tjuvluft? Tomgång är dock stabil men den tappar ork när man lägger i nästa växel. Påfallande mycket kondens på insug/förgasarhals.
Vad som är gjort:
-Luftfilter tvättat och inoljat.
-Olja bytt.
-Stiften bytta.
-Har fått 2 flaskor K-sprit på ca 20 liter bränsle.
Efter dessa åtgärder steg värdena till närmare 6, ibland över. Det skumma är att värdena inte påverkas ett dyft av hur vi ställer justerskruven på v sida av förgasaren, däremot påverkar det hur den går, bättre ju mer utskruvad den är. Luktar rätt mycket soppa och nu mår jag tjuvtjockt efter att ha pillat där en del. Nästa steg blir att dra på startgas men hade ingen till hands nu. Kan små läckor på avgas, (måste vara minimala isf), ställa till det även på dessa konstruktioner?
Vad mer kan jag kolla och vad har jag missat?
Ber om ursäkt för uppsatsen och möjligtvis felaktig terminologi, men fenomenet torde inte vara obekant.
Ni skulle sett de unga besiktningsmännens ansiktsuttryck.
