Ni som kan gamla folkvagnar. CO-värdefråga.

Tror det är gjort men sätter upp det på listan. Vilken är 3-an? Frågar då jag inte har bilen här, tittas på vid tillfälle. Oljekyl på en 67a, där ser man. Trodde det var uteslutande luft.

Detta är en 2L bussmotor men 3an sitter på samma ställe på alla
VW3an.jpg

Har man en begynnande kantarell så pyser färskgaser ut i avgas röret och förbränns dåligt vilket ger högt CO. Visst tändningen kan ge samma resultat. Att vrida fördelaren under gång har jag gjort flera gånger på mina hydrokoptrar. Inga problem alls men gör detta bara för att kolla. Innan längre och hårdare uppdrag skall man kolla med en stroboskoplampa. Som tidigare sagt gamla VW motorer gillar inte höga förtändning några längre stunder.

Har den automat choke ? Om så är fallet så skulle jag kolla upp hur dom står när den blivit varm. Dom värms elektriskt och får dom inte ström blir dom inte varma = duktigt med CO och hög bränsleförbrukning.

Last edited:
Troligtvis har du ett CO2 (koldioxid) problem, inte ett CO-problem då CO (koloxid/kolmonoxid) aldrig mäts.

Är detta drygt inlägg? givetvis.

Du orkade inte läsa den preventiva reservationen för felaktigheter beträffande terminologi?

Dessbättre verkar problemställningen ändå vara tydlig för alla de som kommit med konstruktiva tips, erfarenheter och funderingar.

Tack för ordet.

Alla ni andra;

Tack för allt matnyttigt so far!:tummenupp

Blir inget nu på några dagar men jag återkommer i ämnet när vi säkerligen ånyo stöter på patrull.:näsblod

Troligtvis har du ett CO2 (koldioxid) problem, inte ett CO-problem då CO (koloxid/kolmonoxid) aldrig mäts.

Är detta drygt inlägg? givetvis.

Vänta nu.... det är väl ändå just CO som mäts. CO2 blir ju resultatet vid förbränning av bensin/diesel/etanol. CO tyder på dålig förbränning och kan åtgärdas.

Uppdatering jag glömt...

Ägaren förde en dialog med bilprovningen då han hade synpunkter på såväl kunnande som bemötande. Då det är en grymt trevlig snubbe fick han både gehör för sagda synpunkter och ett trevligt bemötande. Berörd stationschef tog sig an bilen och justerade och testade själv. Bilen gick igenom utan problem. Sist frågade denne chef om han skulle återställa inställningarna om ägaren tyckte bilen gick bra innan. "Den får ju inte gå för magert".

Saken utagerad.

En sån jäkla tratt hade jag också på min Baja Bug, fast den pekade uppåt istället. I övrigt hade min motor inte mycket gemensamt med det där monstret, förutom grundkonstruktionen. Fast den lät... mycket :gnissla

OnT: kul att bussen gick igenom :) vi behöver fler sådana klenoder på våra vägar. Varenda gång jag hör en gammal luftkyld boxerfyra får jag ett litet leende på läpparna :) tyvärr sker det alltför sällan nuförtiden

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti