Ni som kan gamla folkvagnar. CO-värdefråga.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har problem med en folkvagnsbuss från -67. Nyligen importerad från Californien, black plates.

Ägaren får den inte genom bes pga för högt CO-värde. Låg på 5.4 ca och får ha 4.5.

Den här har någon form av regulator mellan förgasare och insug, tydligen nåt californiapåfund, samt 3-stegs automatchoke. Ägaren upplever att den går bättre på 98-oktanig V-power. Tar dock ca 20 minuter innan den går helt bra vilket väl kan indikera tjuvluft? Tomgång är dock stabil men den tappar ork när man lägger i nästa växel. Påfallande mycket kondens på insug/förgasarhals.

Vad som är gjort:

-Luftfilter tvättat och inoljat.
-Olja bytt.
-Stiften bytta.
-Har fått 2 flaskor K-sprit på ca 20 liter bränsle.

Efter dessa åtgärder steg värdena till närmare 6, ibland över. Det skumma är att värdena inte påverkas ett dyft av hur vi ställer justerskruven på v sida av förgasaren, däremot påverkar det hur den går, bättre ju mer utskruvad den är. Luktar rätt mycket soppa och nu mår jag tjuvtjockt efter att ha pillat där en del. Nästa steg blir att dra på startgas men hade ingen till hands nu. Kan små läckor på avgas, (måste vara minimala isf), ställa till det även på dessa konstruktioner?

Vad mer kan jag kolla och vad har jag missat?

Ber om ursäkt för uppsatsen och möjligtvis felaktig terminologi, men fenomenet torde inte vara obekant.

Ni skulle sett de unga besiktningsmännens ansiktsuttryck.:D "Var är avgasröret?" Pekar på det en knapp tum grova blåset. "Det?"
 
tanka 50 50 med etanol/bensin så blir de bra, se sen till att den går så bra de går.
vet inte hur denna choke ser ut men är den elstyrd? är den påverkad?
sen kan de gå bra länge innan dom går riktigt bra. tar lite tid innan dom är fullvarm. sitter där nå ormbo el likn kan de hända att dom kopplat bort termostaten. el så kanske den inte funkar alls. då står spjällen öppna hela tiden.. tar lång tid på hösten innan dom e varma då
kondensen kan bero på att insuget är så långt. och är där ormbo el likn får insuget ingen värme el dålig värme. ska funka ändå.
slutligen.. dessa förgasare är inge roliga och många byter ut dom mot fräschare/andra när dom jäklats för mycket.
 
Som tidigare talare föreslog,en rejäl blanding med E85 brukar ordna sådana saker.
 
Jag kan inte folkorna specifikt, men känner igen problemet från andra fordon. Som vanligt ( : ) ) mer etanol (bilen lär gå som en påse nötter dock), men det löser inte eventuella fel som finns förstås.

Kan regulatorn sättas ur spel helt eller strypa ner flödet? Kan man stänga av choken helt? (kanske inte går ur helt).

Problem med läckage på avgassidan (grenrör och vidare) ställer till det vid avläsningen och samma med insug och taskig a/f-blandning.

Och så en rejält varmkörd motor - jag fick ofta ta ett par mil hårdkörning med några av gammelbilarna för att de skulle klara sig, i synnerhet vintertid (Transiten behövde 4 mil under kalla dagar innan den var genomvarm).

Hoppas det löser sig! :tummenupp
 
Ta bort den där avgasrelaterade grejen under förgasarn, kolla så att tändningen står rätt (även så att vacuum-förställningen funkar).
Plocka isär o gör rent förgasaren, justera in förgasare samt el-choke, choken kan du ställa ganska snålt så att den bara går in i stort sett vid startögonblicket.

Justera ventilerna.

Skulle du haft någon form av läcka på avgas-sidan så hörs det tydligt oavsett hur liten den är.

Kondens på insugsröret är fullt normalt med så långa insug, gamla folkvagnar var ökända för att få isproppar så fort tempen gick ner mot 0grader.
 
Varför inte magra den ett halvt varv?


"Det skumma är att värdena inte påverkas ett dyft av hur vi ställer justerskruven på v sida av förgasaren, däremot påverkar det hur den går, bättre ju mer utskruvad den är."


Det är testat med att skruva både mycket och lite. Det är det som är förbryllande, att inget händer med värdena. Får mig att tro att något annat spökar, exempelvis tjuvluft så det inte blir några riktiga värden. Justerskruven har varit i ytterläge och vänt, såväl som i stort sett inskruvad. Gången vid last påverkas, inget annat. Kanske kan de inte få värden med den utrustningen? När de stoppar in sonden är det ju i princip fullt i det klena utblåset, menar att den kanske kan ha svårt att bli av med avgaserna. Långsökt, jag vet.

Är nyfiken på vilken förgasare som är lämpligast att byta till isf, hur stor operation och kostnad? Sen gäller att hitta någon i Malmöregionen man kan vända sig till. Kunskapen om gamla fordon finns säkert, men var? Inte på ägarens gängse verkstad iaf. Där ser de ut såhär.:va Finns det färdiga kit att tillgå? Bilen är tänkt som turnéfordon för ett band och skall helst klara tuffa runt i Europa full av duktiga musiker med kanske något begränsade mekkunskaper. Försöker bara bidra med det lilla jag vet och ger mig inte in på saker som kan äventyra något. Har ringa framgång när jag googlar problemet. Sökordsanalfabet månne.

Vi körde bilen ca en halvtimme innan vi besiktade, inga ormbo eller andra attiraljer. Det är den där regulatorn mellan förgasare och insug som f ö ska bort och ersättas med en traditionell förgasarfot, ist för detta californiapåfund.

Ta bort den där avgasrelaterade grejen under förgasarn, kolla så att tändningen står rätt (även så att vacuum-förställningen funkar).
Plocka isär o gör rent förgasaren, justera in förgasare samt el-choke, choken kan du ställa ganska snålt så att den bara går in i stort sett vid startögonblicket.

Justera ventilerna.

Skulle du haft någon form av läcka på avgas-sidan så hörs det tydligt oavsett hur liten den är.

Kondens på insugsröret är fullt normalt med så långa insug, gamla folkvagnar var ökända för att få isproppar så fort tempen gick ner mot 0grader.

Skall förmedla detta. Tack för bra svar. Å jag tänker inte riva i den nu när jag varken har garage eller koll på var jag har mina verktyg, den andra skadan kan bli värre än den första.... Jag bara klantar till allt numera.
 
Last edited:
Bilen är tänkt som turnéfordon för ett band och skall helst klara tuffa runt i Europa full av duktiga musiker med kanske något begränsade mekkunskaper.

Bad idea!
Visserligen så är folkisarna tämligen driftsäkra, (har själv åkt nordkap ToR med en -65:a) men en buss från -67 där man inte riktigt vet statusen på motorn lämpar sig inte för långresor utan en duktig mekaniker som del i besättningen.

Jag gillar iden men skulle vilja föreslå att man investerar i en motorrenovering alternativt köper en flång ny motor och stoppar i innan man ger sig ut i europa.

En investering på ca 20kkr som är helt rätt att kosta på en sån buss.
 
Bad idea!
Visserligen så är folkisarna tämligen driftsäkra, (har själv åkt nordkap ToR med en -65:a) men en buss från -67 där man inte riktigt vet statusen på motorn lämpar sig inte för långresor utan en duktig mekaniker som del i besättningen.

Jag gillar iden men skulle vilja föreslå att man investerar i en motorrenovering alternativt köper en flång ny motor och stoppar i innan man ger sig ut i europa.

En investering på ca 20kkr som är helt rätt att kosta på en sån buss.

Motorn är enligt uppgift kollad och befunnen frisk, (kontrollerad sen den kom hit också), välservad och med mycken dokumentation. Han har f ö goda relationer med förre ägaren och bilen har max 2 tidigare ägare.

Troligtvis blir det mest i södra Sverige och Danmark initialt iaf. Europeiska städer finns dock i beräkningen. Skitcoolt koncept. Bossaband med en Bosepelare och ett elverk, inhyrd dansare och gryyymt duktiga och svängiga musiker. Passus förvisso, nog om det.

Har ett halmstrå att gripa efter vad gäller gammelbilsmekaniker i regionen men tar gärna emot tips på seriöst och kunnigt folk. behöver inte vara billigast men måste gå att lita på.

Kom igen, skåningar!
 
Kolla kompet i 3ans cylinder. Den har antagligen en sådan motor där oljekylaren sitter ivägen för fläktluften till 3ans cylinder.

Kan vara så att den har begynnande kantarellbildning.
 
Kolla kompet i 3ans cylinder. Den har antagligen en sådan motor där oljekylaren sitter ivägen för fläktluften till 3ans cylinder.

Kan vara så att den har begynnande kantarellbildning.

Tror det är gjort men sätter upp det på listan. Vilken är 3-an? Frågar då jag inte har bilen här, tittas på vid tillfälle. Oljekyl på en 67a, där ser man. Trodde det var uteslutande luft.
 
Tror det är gjort men sätter upp det på listan. Vilken är 3-an? Frågar då jag inte har bilen här, tittas på vid tillfälle. Oljekyl på en 67a, där ser man. Trodde det var uteslutande luft.

Nä, alla folkisar har oljekylare.
Fram till tidigt 70-tal satt den i fläktkåpan mitt i vägen för kylningen till 3 o 4:ans cylinder vilket funkat bra på de gamla 1300-motorerna, med intåget av dubbelportstoppar flyttades kylaren ut "bakom" fläktåpan sk doghouse.

Gå gärna in på aircoolers.com och vidare till sclf forumdelen, där kan du säkert hitta något airhead i din närhet som kan ställa upp för en betydligt lägre penning än din lokala verkstad (och med högre kompetens).
 
Med tanke på vad du skrivet, så skulle jag föreslå kompprov och kontroll av tändsystemet.
Lågkompade folkamotorer är som gamla volvosnurror: De fortsätter att gå även om de är dåligt iordning. De bara dricker och ryker mer.
Jag tror på dålig gnista eller för sen tändning.
Mest på tändinställningen.
Ställ på känn i stället.
Med motorn på tomgång vrider du fördelaren tills motorvarvet blir som högst, sedan backar du lite.
Om det är andra fel på tändsystemet (lock eller kablar) så märker du det på överslaget när du tar i locket..
 
Mest på tändinställningen.
Ställ på känn i stället.
Med motorn på tomgång vrider du fördelaren tills motorvarvet blir som högst, sedan backar du lite.

Detta vill jag definitivt avråda från om man inte vet hundra vad man gör, det finns inte mycket som är så illa för en folkis som felaktig tändning med påföljd att den går för varmt och haveriet kommer som ett brev på posten.

Den enda övervakning av motorn man har är oljetryckslampan, och när oljan blivit så varm att man tappar tillräckligt med oljetryck för att tända lampan då är man illa ute.
 
Man kan ju börja med flottörnivå och flottörnålen innan man krånglar allt för mycket.
 
Troligtvis har du ett CO2 (koldioxid) problem, inte ett CO-problem då CO (koloxid/kolmonoxid) aldrig mäts.

Är detta drygt inlägg? givetvis.
 
Flottörnivån är nästan helt okritisk på en gammal solex 30-34 pict, däremot är det ganska vanligt med skit lite här o där i dom:)

För att inte tala om oxiderad aluminium.

Men ang. flottörnivån så beror det ju på vad den är, om den t.ex ligger i höjd med luftfiltret är det obra.:elpump
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top