Ni som kör nakenhojar, missfärgningar på grenrör efter regn?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Jag kör en Hornet årsmodell -08. Jag har börjat få en hel del prickar på grenröret, som enligt min återförsäljare ska vara korrosion eller något liknande som man får när man kör i regn. Det syns väldigt mycket på långt håll och jag stör mig på det, grenröret ser ut att vara 10 år gammalt.

Nu har jag tittat på typ lite äldre hojar, som en Hornet -02 där grenröret nästan var prickfritt. Jag har svårt att tro att 02:an är mindre körd i regn än min...

Är det normalt att skiten ska bli så jävla missfärgad efter körning 3-4 gånger i regn? Får fixa upp en bild snart.
 
Last edited:
måste vara ngt skumt el så använder honda en billig underleverantör...
 
Jag gör rent mina med autosol ibland på mim -03a lite flammigt av värme å lite blästrat efter 3000 mil det är allt...
 
Kedjan rostar. Grenröret rostar. Kört genom syra med hojen? ;)

Autosol till grenröret är en god ide.
 
När jag tänker missfärgningar på grenrör/avgasrör så tänker jag på de klassiska blåfärgningen som brukar komma med tiden vilket är normalt, men det du beskriver är något annat låter det som. Vad säger Honda själva?
 
När jag tänker missfärgningar på grenrör/avgasrör så tänker jag på de klassiska blåfärgningen som brukar komma med tiden vilket är normalt, men det du beskriver är något annat låter det som. Vad säger Honda själva?


Kromade grenrör inte inte så vanligt på brukshojar.

Aha, det ÄR ju blankt. Jag hade nog inte riktigt köpt läget på en sån ny hoj.

Svinton ska du nog ta det lite lugnt med. Minst sagt.
 
Last edited:
När jag tänker missfärgningar på grenrör/avgasrör så tänker jag på de klassiska blåfärgningen som brukar komma med tiden vilket är normalt, men det du beskriver är något annat låter det som. Vad säger Honda själva?

Honda säger att det är från regnet men det tror jag inte, inte sett det på äldre hojar:

wtf.jpg


-08 med 190 mil... försökt tvätta det, gått på det med svinto och autosol ska jag testa men det kommer inte att funka tror jag. Svinto fick jag som tips av snubbarna på Honda center.
 
Last edited:
Honda säger att det är från regnet men det tror jag inte, inte sett det på äldre hojar:

wtf.jpg


-08 med 190 mil... försökt tvätta det, gått på det med svinto och autosol ska jag testa men det kommer inte att funka tror jag.

Ser ut som på min CB1300 -03 som snart gått 2500 mil.
Ingen större vits med att putsa. Ser snart likadant ut igen.

Mc-säsongen är alldeles för kort för att jag ska bry mig.

Använd INTE svinto. Har gjort det en gång på CBX:n, gör aldrig mer om det!
 
Honda säger att det är från regnet men det tror jag inte, inte sett det på äldre hojar:

wtf.jpg


-08 med 190 mil... försökt tvätta det, gått på det med svinto och autosol ska jag testa men det kommer inte att funka tror jag. Svinto fick jag som tips av snubbarna på Honda center.
Så där ser mina ut efter 3000 mil... Alla hojar som används ser nog ut så....
Det är nog bara att gilla läget....//S
 
Åh fan, på min CBF -06a var det rostfritt system. Det blev snyggt blånat, men aldrig några fläckar.

Det verkar ju vara de två mittre cylindrarna som fått sig mest, så det borde ju bero på blästring från hjulet.
 
håller med MACAMI ang svinto slipar ju bort chrom ytan om det redan ser ut så här :confused: och det blir bara fulare,
Taskig kvallite på hynda i dagens läge :va

Snacka med generalagenten ang detta sa den inte tåla regn. ??

sen e det nog lite sprut från fran däcket sand eller gummi, disel, eller nogot liknande
Eller lämmna in för riktig chrom behandling kostar en del men då e det blankt ialla fall

//Robin
 
Last edited:
Avgasrören är inte förkromade, det är nån slags halvrostfritt material av okänt ursprung.
Den korrsion som blir ser ut som den på bilden, djupare blir den inte.
börja med autosol, funkar inte det så kör med svinto, funkar inte det så kör på med 1200-vattenpapper och wd40, avsluta med autosol.
Men det håller bara till du kört i regn några gånger hursom.
 
Avgasrören är inte förkromade, det är nån slags halvrostfritt material av okänt ursprung.
Den korrsion som blir ser ut som den på bilden, djupare blir den inte.
börja med autosol, funkar inte det så kör med svinto, funkar inte det så kör på med 1200-vattenpapper och wd40, avsluta med autosol.
Men det håller bara till du kört i regn några gånger hursom.

Precis, det är en rostfri legering av sämre kvalite. Den rostar, termignioni brukar se likadana ut.

Supertrapp mfl är däremot i riktig Stainless, 304 SS. Samma material som jag byggde mitt system av, det håller bättre.

Jag tycker att trådstartare ska överväga att låta krökarna ha en borstad yta om han inte vill se rost, ty då är det bara att gno med diskmedel, vatten och Scotch Brite varje gång man vill putsa ytan ren från oxid och rost. Inget polerande.
 
Trodde faktiskt du menade något annat. Typ rostangrepp eller så, det där du visar på bilderna är normalt. Det kan te sig olika på olika hojar och med olika material på avgassystem. Det brukar komma fram ju längre man har kört med en hoj men jag har sett exempel där kraftig blåfärgning och random "fläckning" av avgassys uppkommit bara efter 100mil så gå inte i taket. Det blir mer tydligt ju blankare godset är som dina pipor är gjorda av. Speciellt krompipor syns det tydligt på. Det brukar koncentreras vid grenrören. Inte precis i början vid cyllen utan en bit ner och gå ner mot där röret "böjs" första gången.

Vet att det finns medel att köpa för att motverka blåfärgning. Bla är vissa syst behandlade med det på insidan från början. Tror inte det finns något att göra om blåfärgning redan uppstått dock. Att slipa är inte någon bra idé då färgningen borde gå igenom röret.
 
Ok, tack för alla bra svar. Ska gå på med autosol senare. Stör mig faktiskt rätt så mycket på det... tycker att det är snyggt med glansiga pipor på nakenhojar.

Ville bara kolla om det inte var något fel på materialet bara.
 
Det där är inte normalt på en ny hoj, som gått så lite. Ingen av mina nakenhojar har sett ut så, inte ens efter 2500 mil. Kräv att få nya
 
Det där är inte normalt på en ny hoj, som gått så lite. Ingen av mina nakenhojar har sett ut så, inte ens efter 2500 mil. Kräv att få nya

Hur ska man kräva nya när återförsäljarn redan sagt att det blir så efter körning i regn.

Vart ska man vända sig isåfall? Jag tycker verkligen inte att det är normalt att det ska vara sååå mycket korrosion efter 2 gångers körning i regn typ, och 190 mil sammanlagt. Har ju sett hojar som är 5-6 år gamla som knappt har några prickar... är dessa sönderpolerade eller?
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top