Ni som kör nakenhojar, missfärgningar på grenrör efter regn?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Tittat på lite andra hojar och hittade faktiskt en 07:a med samma problem:

bikepics-1343901-full.jpg


bikepics-1343902-full.jpg


Röret längst till vänster är ju mycket värre än mina.

Det är inte vanligt men det kan förekomma, jag ska försöka polera upp skiten med borr, trissa och autosol och se om jag kommer någon vart. Annars får det vara... tröttnar man på effekten så kanske ramlar det dit ett helsystem inom något år och då lär det ju inte rosta lika lätt.
 
Det är som jag skrev en ringa rostfri legering när det ser ut så där, Termignioni kan tex vara alldeles roströda om man inte borstar och håller rent.

System i mer högvärdigt rostfritt stål, tex 304 eller ännu bättre 321 blir inte sådär.
Dessutom bor TS på västkusten, där är det mycket högre kloridhalter i luftfukten pga av västerhavet.
 
Last edited:
Det är som jag skrev en ringa rostfri legering när det ser ut så där, Termignioni kan tex vara alldeles roströda om man inte borstar och håller rent.

System i mer högvärdigt rostfritt stål, tex 304 eller ännu bättre 321 blir inte sådär.
Dessutom bor TS på västkusten, där är det mycket högre kloridhalter i luftfukten pga av västerhavet.

Aja, bara jag kan polera bort det grövsta så är det lugnt. Syns lite för mycket nu.
 
Aja, bara jag kan polera bort det grövsta så är det lugnt. Syns lite för mycket nu.

Orkar du inte polera så prova som sagt att gå över till borstad yta. Så tex jag på mitt system. Det är snyggt samt praktiskt, Får jag tex ngt som bränner fast på krökarna så tar jag bara diskmedel, vatten och scotch brite (eller stålull) och gnor bort det. Polera kan jag då strunta i. En bortad yta är mycket lättare att bibehålla mao.

Hilsen

J
 
Min hoj har några sånna fläckar, men långt ifrån hur din ser ut. Trist. Brukar köra medautosol, funkar bra, får mest asfaltsstänk som lätt försvinner. verkar skumt det där :/
 
skitkvalite heltenkelt, du kan putsa hur mycke du vill men efter en körning eller två kommer det se likadant ut igen, tröstlöst.

köpa nytt system av bättre kvalitet är nog enda ordentliga lösningen tyvärr.:gnissla
 
Många bra svar här ovan hur man gör för att få bort detta. ( tror jag ) :confused:

Vet faktiskt inte om dom fungerar för jag har aldrig haft det problemet. :tummenupp

Körde ca 1.200 mil med min Z1000 -03 och hade inte ens i närheten lika mycket som du har. Körde i regn och allt möjligt.

Jon as
 
köpa nytt system av bättre kvalitet är nog enda ordentliga lösningen tyvärr.:gnissla

Ja, och sen kommer det andra problemet. Då kommer hojen att låta för mycket med katten borttagen, och jag som har planerat att köra en del bana måste då byta grenrör varje gång? Jöbbigt. Dessutom måste hojen mappas om. Pröjsa 14-15 lök för att bli av med några rostfläckar? :huvet Visst får man en effektökning också men det är jag inte ute efter.

Men vi får se hur det funkar med autosolen...

Orkar du inte polera så prova som sagt att gå över till borstad yta. Så tex jag på mitt system. Det är snyggt samt praktiskt, Får jag tex ngt som bränner fast på krökarna så tar jag bara diskmedel, vatten och scotch brite (eller stålull) och gnor bort det. Polera kan jag då strunta i. En bortad yta är mycket lättare att bibehålla mao.

Hilsen

J

Vad innebär borstad yta då? Slipa ner ytan bara?
 
Last edited:
Vad innebär borstad yta då? Slipa ner ytan bara?

Det är alltså den yta som stålet för när du putsar det med Scotch Brite. Sån yta har jag på hela mitt system. Även Buell har så.

Det kan ju alltås vara en än mer tacksam yta i ditt fall, om du nu har en så dålig legering i dina krökar att det fläckas av oxid rätt fort menar jag.

Även om man som i mitt fall har en högvärdigare legering som inte fläckas, så är det alltså tacksamt att ha en borstad yta även om man bara skulle få ngt som bränner fast. Scotch Brite och tvålvatten tar ju nämligen bort det mestaa rätt fort. Det var så jag menade.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Hur pass finkornigt ska man köra med då?

Scotch Brites gröna eller bruna (lite grövre) tycker jag är bra. Du kan ju prova på ngn provplåt eller undanskymd yta på dina rör för att se om du gillar det.

Men som sagt, det kan vara så att flackarna snabbt återkommer om legeringen är av dålig kvalitet i dina rör. Men även fina legeringar kan fläckas fort om det är salt i vattnet från gatan. Termignioni blir som sagt fula även här på ostkusten.
 
Visst faan får man väll en mer korrisiontålig yta om man polerar stålet ordentligt!?


Svarva till två st järnstänger, polera den ena, kasta sedan ut dem och låt ligga ett halvår i ur och skur, jag är rätt så säker på att den polerade stången kommer stå sig bra mycket bättre mot korrision/missfärgningar!

Har jag fel?
 
Visst faan får man väll en mer korrisiontålig yta om man polerar stålet ordentligt!?


Svarva till två st järnstänger, polera den ena, kasta sedan ut dem och låt ligga ett halvår i ur och skur, jag är rätt så säker på att den polerade stången kommer stå sig bra mycket bättre mot korrision/missfärgningar!

Har jag fel?

Nej det är korrekt att en blank yta är initialt rosttrögare.
 
Sådär ja... hittade min lilla autosoltub hemma. Gick på grenröret för hand, bara för att testa. Fläckarna gick bort eventuellt efter en del gnuggande... smidigast med borr och polertrissa.

Men jag ville bara testa. Nu är jag lugn... pallade fan inte punga ut 10 lök för ett helsystem bara för att bli av med rostfläckarna.
 
JAG VET vad det är på bilden! :) Gick Natur i Gymnasiet så är liiiite geek på det där...

Det där är från regn YES men du har har råkat träffa på salt och svavelsyra (VÄLDIGT liten mängd som faller ner med regnet) och då uppstår *trumvirvel* Kungssyra, Det är den starkaste syra vi människor framställt, tror inte du fått badat i frätande syra men den lilla mängden har frätt bort Hondas skyddslager tror jag. Jag skulle helt klart be om nya! Det där är INTE vanligt så du har en FRUKTANSVÄRD otur! Bor du där det är mycket bilar på dagarna?
 
Det kallas för smuts och blöt smuts bränner fast på metall, har gjort, kommer alltid att göra,,,,, höglanspolera så fastnar inte smutsen lika lätt.
 
Jag har kört med avfettning på grenröret,´men avfettning är väl inte en syra så jag tycker att det inte borde ha åstadkommat detta. Hmm, ja... jag bor i Göteborg? Förstår inte vad som skulle vara annorlunda för alla andra Göteborgare som kör nakenhojar isåfall.

Som sagt, jag kan få bort alla prickar. Men hur snabbt är det tillbaka? Jag brukar inte köra i regn. Kommer väl inte tillbaks efter första regnturen direkt?

Dumt att ställa frågan... det visar sig hur lång tid det kommer att ta :rolleyes:
 
Jag är verkligen trött alltså. Läste rubriken på följande sätt och blev därför väldigt intresserad av ämnet.

Ni som kör naken, missfärgningar på grenen efter regn?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top