Ni som kör nakenhoj

Över 120 på motorväg är inte så kul. Blir lite kämpigt men det bara att bita ihop. Bra träning för biceps hehe. Det är ju inte roligt att dunka på motorväg, man åker ju helst småvägar och då är de hur härligt som helst. Samt att det är bra/skön körställning :)
 
Köp Goldwing.

Eller näää, det går utmärkt att köra motorväg naken också. Monstret har lyckats ta mig både utomlands och tillbaka! :tummenupp
 
Det kan vara stor skillnad. Som exempel, min S3 kostar mindre att helförsäkra än min förra hoj (CBR1000RR) att halvförsäkra. Bilsport&MC försäkrar inte "sporthojar".

För mig var det en väldig skillnad. Nu betalar jag 3500 hel/hel för en z750. Vissa fb tar ju inte vassa kåphojar men tar nakna motsvarande hojar.

Jag trodde inte försäkringsbolagen fick neka någon trafikförsäkring? Men det kanske bara gäller olika personer på samma fordon, inte olika fordon på samma person?
 
Instämmer med tidigare inlägg ang. att hastigheter upp mot 120-130 inte är störande jobbigt. Att köra snabbare än så gör jag endast i kortare stunder.

Sedan är ju försäkringar på nakna hojar löjligt mycket bättre än på sporthojar.

Jag betalar 2500kr/år halvförsäkring på min Monster.
Kollade upp försäkring på en Ducati Steetfigter. Den skulle kosta mig 7500kr/år helförsäkring. (Bilsport och MC) :yoparty
 
upplever det som att det är till och med BRA med fartvinden upp till 160. Du får en "luftkudde" som avlastar armarna. Vindbrus har man mycket mer på kåphoj.
 
Som många andra säger, jag föredrar naket, jag gillar busa mkt så det passar mig. Samt att man håller sig mer i skinnet. Med en 1000cc R-hoj så kan man ju bränna på 280-300 på motorvägen utan några större problem, vilket både känns dumt och farligt när man tänker efter. Men sitter man på en sån hoj så är det lätt hänt.

Det slipper du med naket :) Min är nerdrevad också så den toppar 230km/h ärlig fart vid varvstopp på 6:an. Vilket räcker gott och väl. (Blåser rätt mkt då)

Sen tycker jag att längre turer så är en naken hoj goare att köra pga sittställningen, men då jämnför jag med R-hojar. Klart en skön VFR eller dylik touring hoj är skönare annars :)

När jag börja köra så tyckte jag redan att 120km/h var jobbigt att köra naket med, men som många andra säger, man vänjer sig. Nu är det inga problem alls att hålla en marchfart på 140-150km/h utan att tycka det är jobbigt!

Ut och pröva ;)
 
Nu måste jag väl bidra med egen story.
Första hojen var en GSR 600, mycket bekväm och grymt lätt att köra i stan med.
Jag bytte till en ZX6-RR för jag ville prova kåpa.
Och tja...
Jag gillar kåpa!!

Tyckte vinden är för störande i på naket.
Kåpa är skithärligt när man ligger i över 120, bara att luta sig lite neråt och man kör i evigheter.
Vid nästa byte är det då igen att välja kåpa eller naket... det kommer nog att bli svårt!
Ligger mellan en 1000cc naken eller en gsx-r 750, tror jag.

För mig: bara man får köra hoj så är det så bra som man gör av det!! :)
 
Nu måste jag väl bidra med egen story.
Första hojen var en GSR 600, mycket bekväm och grymt lätt att köra i stan med.
Jag bytte till en ZX6-RR för jag ville prova kåpa.
Och tja...
Jag gillar kåpa!!

Tyckte vinden är för störande i på naket.
Kåpa är skithärligt när man ligger i över 120, bara att luta sig lite neråt och man kör i evigheter.
Vid nästa byte är det då igen att välja kåpa eller naket... det kommer nog att bli svårt!
Ligger mellan en 1000cc naken eller en gsx-r 750, tror jag.

För mig: bara man får köra hoj så är det så bra som man gör av det!! :)

Hur upplever du busfaktorn hos din ZX6-RR gentemot den nakna GSR'n?
Känns som att en naken hoj bjuder in till mer gatbus? :)
 
Jag vet inte om ni andra är ovana nakenhojar men enda gången jag upplever det jobbigt utan kåpa är när det börjar gå upp emot 200km/h, och mest då för att fartvinden river och sliter i dig. Att köra i 110-120 tycker jag inte är nämnvärt jobbigare än att tuffa på i 50. :va
 
Vid 145 börjar det bli jobbigt för mig.
Men jag har verkligen 0 kåpa.

220 km/h har jag provat max, då kändes det som huvudet var påväg av kroppen.
 
Jag vet inte om ni andra är ovana nakenhojar men enda gången jag upplever det jobbigt utan kåpa är när det börjar gå upp emot 200km/h, och mest då för att fartvinden river och sliter i dig. Att köra i 110-120 tycker jag inte är nämnvärt jobbigare än att tuffa på i 50. :va

Men du har ju halvkåpa på din hoj? :va Om du pratar om den du har på din profil?
Det gör en sjukt skillnad med lite styrning av vind.
 
Kåpa är bra på långturen när det regnar, annars gör turbulensen från kåpan mer skada än nytta under 130.

Kåphojar är svårare att hålla rena jämfört med nakenhojar. Kan låta som en skitsak :D men är man pedant så är man...
 
Fördelar som jag ser det;
"Naturlig fartspärr"
Man kan ha roligt under 200
Mer manövrerbar (iaf med cross-styre)
Billigare försäkring
Skönare på längre sträckor

Nackdelar
Drygt att marscha 180+ på autobahn




På nån vänster övervinner fördelarna nackdelarna
 
Har precis införskappat en kåphoj och har för tillfället en nakenhoj också(sv1000/gsxr1000). Tycker att över 130-140 blir det jobbigt med nakenhojen, tycker även att knäna vill tryckas ut av vinden. Sittställningen är skönare på nakenhojen men inte direkt besvärande på kåpan heller. Kåpan känns bäst i 150+ och är mycket mer stabil i lite högre farter. Bägge har dock sin charm. (Sv:n är fö Till salutill salu 1450mil 47k)
 
Last edited:
Men när jag kör hoj vill jag känna att jag är utomhus, jag kör bara hoj för nöjet.
Ska jag köra 200 på Autobahn kör jag hellre bil.
 
Men du har ju halvkåpa på din hoj? :va Om du pratar om den du har på din profil?
Det gör en sjukt skillnad med lite styrning av vind.

Sitter jag upprätt träffar vinden mig ändå rakt i bröstet, halvkåpan till trots. Ligger jag däremot ner över tanken så blir inte vinden vidare märkbar.
 
har bara kört en bandit o i cirka 120km/h tyckte jag det var en ganska stor skillnad mot sporthojar, inte extremt jobbigt men jag la märke till det, så jag kan tänka mig att över 170 eller nåt lär det var skitjobbigt.
på sporthoj märker jag knappt nåt i 270+ om det inte e värsta motvinden.
 
Beror ju på hur naken hojen är. Tar jag av lilla framflärpen på monstret kan man köra i typ 140 sen blir det jobbigt. Med flärpen på är det inga problem att köra 200+.
 
Back
Top