Ni som kör i GUL grupp på SRW

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Eftersom det råder omkörningsförbud på insidan så vore det bra om ni håller ytterspåret fritt så gott det går, speciellt i BMW kurvan före depårakan så va det några som vinglade ut på högerkanten, detta kan va farligt eftersom det kan komma någon snabbare i det spåret, håll innerkant och ligg kvar på vänster sida om det går.

GSXR1100R skrev:
Eftersom det råder omkörningsförbud på insidan så vore det bra om ni håller ytterspåret fritt så gott det går, speciellt i BMW kurvan före depårakan så va det några som vinglade ut på högerkanten, detta kan va farligt eftersom det kan komma någon snabbare i det spåret, håll innerkant och ligg kvar på vänster sida om det går.

:va

Så bara för det finns snabbare förare på bana ska de långsammare välja spår efter hänsyn till dessa??? Passar inte tempot? BYT GRUPP!

GSXR1100R skrev:

BMW Kurvan är 10 m bred, klarar man inte köra om, så skit i det.... :)

Svane skrev:

Så bara för det finns snabbare förare på bana ska de långsammare välja spår efter hänsyn till dessa??? Passar inte tempot? BYT GRUPP!
Precis, man håller uppsikt framåt. Det som händer bakom skall man absolut INTE bry sig om.

GSXR1100 menade nog bara att man inte skall byta spår i kurvorna, vilket ju är rätt och riktigt. Fast jag blev faktiskt lite förvånad över det han skrev :D

@ Micke: skriv så att folk fattar vad du menar :fatta!

Bingo skrev:
...

GSXR1100 menade nog bara att man inte skall byta spår i kurvorna, vilket ju är rätt och riktigt. ...

Det håller jag fullständigt med om, mycket viktigt o tänka på för att undvika onödiga olyckor...

Svane skrev:

Nej som Bingo förklarar så menar jag att man ska ligga kvar på innern och inte byta spår i utgången, jag körde GUL grupp för att det va fullt i RÖD, dock va det rätt så intressant att prova på att enbart köra om på yttern, inga problem så länge som folk håller spåret.

Jag ska ju köra GUL grupp på Knudan oxo trots att VV hoppade av duellen, jag valde GUL grupp pga min polare och jag ska dela på passen så att han oxo får prova på att köra bana på Knudan, där lär det inte va speciellt svårt att runda sniglarna på yttern.

Last edited:
GSXR1100R skrev:
...jag körde GUL grupp för att det va fullt i RÖD...
Man får inte hoppa mellan grupperna bara för att det är fullt i den grupp man brukar köra i :mad:

Jag har skrivit till styrelsen för Sydskånes och begärt att du omedelbart och utan omsvep sparkas ut ur föreningen, under förödmjukande former. En enhällig styrelse har ställt sig MYCKET positiv till förslaget. Det formella beslutet tas vid nästa styrelsemöte :banana

Bingo skrev:
Man får inte hoppa mellan grupperna bara för att det är fullt i den grupp man brukar köra i :mad:

Jag har skrivit till styrelsen för Sydskånes och begärt att du omedelbart och utan omsvep sparkas ut ur föreningen, under förödmjukande former. En enhällig styrelse har ställt sig MYCKET positiv till förslaget. Det formella beslutet tas vid nästa styrelsemöte :banana
Jag får köra i vilken grupp jag vill eftersom jag slaviskt följer alla regler och dessutom rapporterar alla som inte sköter sig, jag är Sydskanesemses egen ordningspolis.

Kurvmakaren skrev:
10 meter plus ytterligare 6 meter för att gör det ännu lättare.
Ja om folk håller sitt spår ja, kanske på plats med lite teori, jag kan hålla en lektion för dom som vill.

:tummenupp

GSXR1100R skrev:
Nej som Bingo förklarar så menar jag att man ska ligga kvar på innern och inte byta spår i utgången...

Som nybliven skåning och troligvis även banåkare så måste jag ju kolla läget innan man ger sig ut...

Tex vid en höger kurva (vet inte vad kurvorna kallas för på Sturup...):
Man får alltså inte hålla ut åt vänster, hitta apex för att sen glida ut åt vänster igen för att hitta flytet i kurvan...?? :va
Där kan det alltså dyka upp någon som har rätten på sin sida och får vara där?? :confused:

I och med att jag vet att jag inte är snabbast i världen (bara nästan... :lol ) så brukar jag hålla igen på rakorna o släppa om snabbare förare där.
Personligen så tycker jag det känns bättre med omkörning där.
Men smaken på baken e ju inte choklad. Eller vad man nu brukar säga...

Last edited:
Robbi skrev:
Som nybliven skåning och troligvis även banåkare så måste jag ju kolla läget innan man ger sig ut...

Man får alltså inte hålla ut åt vänster, hitta apex för att sen glida ut åt vänster igen för att hitta flytet i kurvan...?? :va
Där kan det alltså dyka upp någon som har rätten på sin sida och får vara där?? :confused:
Ey, välkommen till civilisationen!

Kurvorna kallas för kurvor i Skåne. En högerkurva kallas för högerkurva och en vänsterkurva för vänsterkurva. Sen har vi "den där jävla idiotkurvan efter högern efter gamla hårnålen" på Sturup :)

Alltså, reglerna för kurvtagning är inte specifikt skånska. De gäller alltid och på alla banor att man inte får byta spår hur som helst i en kurva. Men självklart får du apexa och sedan pricka yttre bankanten.

Robbi skrev:

I och med att jag vet att jag inte är snabbast i världen (bara nästan... :lol ) så brukar jag hålla igen på rakorna o släppa om snabbare förare där.
Personligen så tycker jag det känns bättre med omkörning där.
Men smaken på baken e ju inte choklad. Eller vad man nu brukar säga...
Jo om man har fart nog att man behöver göra det så är det inget problem, men kolla in BMW kurvan så förstår du vad jag menar, dom riktigt snäva kurvorna måste man ta som du beskriver men detta gäller inte BMW kurvan där man kan hålla tight innerspår i skaplig fart utan att byta spår i utgången, man måste nog köra på SRW för att förstå, välkomen att gasa.

GSXR1100R skrev:
Jo om man har fart nog att man behöver göra det så är det inget problem, men kolla in BMW kurvan så förstår du vad jag menar, dom riktigt snäva kurvorna måste man ta som du beskriver men detta gäller inte BMW kurvan där man kan hålla tight innerspår i skaplig fart utan att byta spår i utgången, man måste nog köra på SRW för att förstå, välkomen att gasa.

Tackar! Dyker nog upp o kollar läget nästa gång. Kunde inte senast... :mad:

Bingo skrev:
Ey, välkommen till civilisationen!

Kurvorna kallas för kurvor i Skåne. En högerkurva kallas för högerkurva och en vänsterkurva för vänsterkurva. Sen har vi "den där jävla idiotkurvan efter högern efter gamla hårnålen" på Sturup :)

Alltså, reglerna för kurvtagning är inte specifikt skånska. De gäller alltid och på alla banor att man inte får byta spår hur som helst i en kurva. Men självklart får du apexa och sedan pricka yttre bankanten.

Tackar tackar!!

Aha... Skönt att veta att kurvor även kallas kurvor här nere!! :hihi
Annars vet man ju aldrig me skånska... Rullebör - skottkärra, lysande exempel!
Hemskt rent (eller himst rent) vet jag fortfarande inte vad det kan betyda... Förutom den betydelsen att man man har städmani då... :lol

Okörd

För att göra det riktigt enkelt.

Om man märker att man har en snabbare förare i röven :arsele

Så kan man enkelt släppa förbi så fort man kommer ut ur kurva

Man behöver inte gasa allt va de går :fatta!

Du slipper då bli stressad av han som liger bakom och man minskar på så sätt risken att bli inblandad i omkul körningar :tummenupp

Alla är väl där för att ha kul och få så mycket kör tid som möjligt i sitt eget tempo :banana

Bättre bli omkörd än omkulkörd :7peta

Busfrö skrev:

Du slipper då bli stressad av han som liger bakom och man minskar på så sätt risken att bli inblandad i omkul körningar :tummenupp

Alla är väl där för att ha kul och få så mycket kör tid som möjligt i sitt eget tempo :banana

Jag tycker att alla ska ha kvastskaft fram på hjälmen med en spik längst fram, då kör man ikapp och sticker framförvarande i ballen och detta är tecknet att man vill köra om, enkelt och bra! :tummenupp

Mackz skrev:
Jag tycker att alla ska ha kvastskaft fram på hjälmen med en spik längst fram, då kör man ikapp och sticker framförvarande i ballen och detta är tecknet att man vill köra om, enkelt och bra! :tummenupp
Skitbra ide, jag lägger in en motion till SSEMSE :tummenupp

Busfrö skrev:

Väl talat herr Musfrö :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey