Ni som kör fireblade, hur bra tryck är det i dem???

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Har kollat runt lite på forumet och det verkar som om de flesta som kör blejd tycker att de vill gå på bakhjulet lätt. Jag har en 93:a som INTE kastar upp framhjulet hur som helst... Om man drar fullt från botten på ettan så studsar väl framhjulet lite mellan 9-11k varv och likadant på 2:an, men den lyfter aldrig rejält (om man nu inte anstränger sig för det).
Går min hoj dåligt eller?
Hur är det för er andra som kör blejd???
Skulle vara kul och höra lite hur era hojar beter sig...

BajkMajk skrev:
Har kollat runt lite på forumet och det verkar som om de flesta som kör blejd tycker att de vill gå på bakhjulet lätt. Jag har en 93:a som INTE kastar upp framhjulet hur som helst... Om man drar fullt från botten på ettan så studsar väl framhjulet lite mellan 9-11k varv och likadant på 2:an, men den lyfter aldrig rejält (om man nu inte anstränger sig för det).

sorry. Jag körde en 01. Den var GRYM :tummenupp
men det skiljer nog en del. prövade polarns 97 i torsdag, den var betydligt svårare att få upp. Men så skiljer den nog 20 NM i vrid.

BajkMajk skrev:

Jag hade en 97 som gick hyfsat fast på den satt det ett helsystem och nånting var gjort åt förgasarna men den var det inga problem att få den att lyfta på både 2 och 3 men dom gamla blejdarna är ganska "snälla" men går bra ändå. :tummenupp

Lösningen heter drevning..
I och med fighter ombyggnaden så gick jag ned 1 kugg fram och upp 2 bak (kan ha varit 3 också kommer inte ihåg)

Nu är bladen piggare än min R1:a någonsin var.

Runken skrev:
sorry. Jag körde en 01. Den var GRYM :tummenupp
men det skiljer nog en del. prövade polarns 97 i torsdag, den var betydligt svårare att få upp. Men så skiljer den nog 20 NM i vrid.

En vacker dag när jag inte är student längre kanske jag oxå får äran att köra en lite nyare cykel...man kan ju alltid hoppas i alla fall :)

Swedie vet,har sett en filmsnutt när han rycker upp den på 6an,jag tror det va en 93a??Om han han hade drevat den vet jag ej :confused:

Wiseguy skrev:
Lösningen heter drevning..
I och med fighter ombyggnaden så gick jag ned 1 kugg fram och upp 2 bak (kan ha varit 3 också kommer inte ihåg)

Nu är bladen piggare än min R1:a någonsin var.

Med tanke på det jag skrivit tidigare om min hojs uppförande, kan det vara så att den är uppdrevad (borde väl inte vara så vanligt)?
Ska kanske tillägga att jag inte har hunnit köra så många mil på den sen jag köpte den och har inte kollat om det är originaldrevat.

Exup skrev:
Swedie vet,har sett en filmsnutt när han rycker upp den på 6an,jag tror det va en 93a??Om han han hade drevat den vet jag ej :confused:

Låter som att han är snubben man ska fråga om man vill lära sig slanga på allvar :yoparty

Jag provat att dreva mina hojar och bytt tillbaka till orginal igen.

Varför frågar sig vän av ordningen ?

Tyckte det bara blev surrigt.

Och för bakhjulsåka finns det kraft nog i en gammel-blejd även med orginaldrevning.

För att göra en något snevriden jämförelse(då det är olika typer av hojar) så gasar jag upp min TTR (43hk) med ett litet lätt ryck på 3:an.

Mina 2 cent.

Edit: Vad jag vill säga är alltså att det är viktigare att hitta tekniken först än att dreva.

Last edited:
BajkMajk skrev:
Låter som att han är snubben man ska fråga om man vill lära sig slanga på allvar :yoparty
Nja....Att lära sig slanga av krashkungen kanske inte är rätt väg...(undrar ifall jag kommer att bli bannad för det där..)

Han har ju iofs inte lagt ned en hoj senaste halvåret.
Och han är ju riktigt bra jämfört med mig, men jag kan ju inte slanga heller..:kryckor

Långa farbron skrev:
Jag provat att dreva mina hojar och bytt tillbaka till orginal igen.

Varför frågar sig vän av ordningen ?

Tyckte det bara blev surrigt.

Och för bakhjulsåka finns det kraft nog i en gammel-blejd även med orginaldrevning.

För att göra en något snevriden jämförelse(då det är olika typer av hojar) så gasar jag upp min TTR (43hk) med ett litet lätt ryck på 3:an.

Mina 2 cent.

Edit: Vad jag vill säga är alltså att det är viktigare att hitta tekniken först än att dreva.

Håller helt med dig.
En bra grej är att lära sig tekniken först sen kan man dreva om hojen. :tummenupp

en Blade från 92-93 Powerwheelar inte! antingen rycker du upp den eller kopplar upp den! jag byte drivpaket i höstas till 15/44. tror org var 16/42... dte gjorde en satanisk skillnad! hojen blev helt hysterisk. visserligen spann det mest men det berodde på kyla å dåligt däck :D

Min 95:a reser sig om man vrider fullt på 1:an med ca halv tank. Annars får man dippa gasen eller koppla, sitter en viper dämpare från touringbutiken på.

BajkMajk skrev:

Exup skrev:
1 ner fram tror jag. Men kommer ihåg att jag drog upp den på femman med original iaf.
Sen var fjädringen på den hojen aningen känguru.

Powerwheelie på 2an går med min 954. vid rätt höga varv. Ska ta och dreva om hojen. 3an är ju bara och glömma. Det är fel tycker jag. =) Sviker blade nästa gång jag byter. ZX10R ska vara grymma när det gäller powerwheelies säger dom. =)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park