Ni som kör BMW S1000R/RR/HP4 med DDC - fjäderförspänning - hur brukar ni göra?

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Är inte så väl bevandrad i fjädringsinställning, så jag är lite nyfiken på hur ni som är mer insatta brukar göra, i synnerhet tänker jag på er som kör med Dynamic Damping Control (DDC) som finns på exempelvis den BMW S1000R som jag själv kör. Visserligen justerar detta system dämpningen automatiskt, men att ställa in hänget kommer man ju inte ifrån. Då jag med utrustning väger ca 20 kg mindre än de 85 kg som sägs vara fabriksinställningen för fjäderförspänningen tänker jag att jag bör justera hänget för att få ett mer optimalt utgångsläge för DDC att arbeta utifrån.

Egentligen har väl hojtyp och DDC mindre betydelse utan principen för att justera häng kanske är mer generell, men anledningen att jag tar upp det är att jag är nyfiken på hur viktig precisionen i justeringen av hänget på just denna hoj/fjädring är för hur hojen upplevs vid körning.

Finns rekommenderade intervall för hänget (6-10 mm fram, 20-24 mm bak), men i synnerhet bak märker jag att mätning med måttband gör det svårt att få ett exakt mått, samtidigt som intervallet mellan fjäderförspänningens ändlägen ger väldigt liten skillnad på hänget, dvs detta i kombination ger en hyfsat stor felmarginal.

När jag mäter bakhänget tar jag hjälp av en polare som (enligt instruktionsboken) mäter skillnaden i avstånd mellan två punkter (bakskärmens bas till kedjeskyddets skruv) när jag håller hojen upprätt samt när jag sitter på den. När jag sitter på hojen försöker jag balansera den så rakt som möjligt med tåspetsarna men utan att sätta ner fötterna och jag märker att minsta lilla rörelse påverkar mätningen av hänget - optimalt hade kanske varit att ha någon ytterligare person som hjälper till att hålla hålla hojen i balans så att jag kan dra upp fötterna.

Hur pass stor skillnad gör precisionen i denna inställning och hur gör ni för att uppnå så stor precision som möjligt?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top