Ni som kör BMW S1000R/RR/HP4 med DDC - fjäderförspänning - hur brukar ni göra?

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Är inte så väl bevandrad i fjädringsinställning, så jag är lite nyfiken på hur ni som är mer insatta brukar göra, i synnerhet tänker jag på er som kör med Dynamic Damping Control (DDC) som finns på exempelvis den BMW S1000R som jag själv kör. Visserligen justerar detta system dämpningen automatiskt, men att ställa in hänget kommer man ju inte ifrån. Då jag med utrustning väger ca 20 kg mindre än de 85 kg som sägs vara fabriksinställningen för fjäderförspänningen tänker jag att jag bör justera hänget för att få ett mer optimalt utgångsläge för DDC att arbeta utifrån.

Egentligen har väl hojtyp och DDC mindre betydelse utan principen för att justera häng kanske är mer generell, men anledningen att jag tar upp det är att jag är nyfiken på hur viktig precisionen i justeringen av hänget på just denna hoj/fjädring är för hur hojen upplevs vid körning.

Finns rekommenderade intervall för hänget (6-10 mm fram, 20-24 mm bak), men i synnerhet bak märker jag att mätning med måttband gör det svårt att få ett exakt mått, samtidigt som intervallet mellan fjäderförspänningens ändlägen ger väldigt liten skillnad på hänget, dvs detta i kombination ger en hyfsat stor felmarginal.

När jag mäter bakhänget tar jag hjälp av en polare som (enligt instruktionsboken) mäter skillnaden i avstånd mellan två punkter (bakskärmens bas till kedjeskyddets skruv) när jag håller hojen upprätt samt när jag sitter på den. När jag sitter på hojen försöker jag balansera den så rakt som möjligt med tåspetsarna men utan att sätta ner fötterna och jag märker att minsta lilla rörelse påverkar mätningen av hänget - optimalt hade kanske varit att ha någon ytterligare person som hjälper till att hålla hålla hojen i balans så att jag kan dra upp fötterna.

Hur pass stor skillnad gör precisionen i denna inställning och hur gör ni för att uppnå så stor precision som möjligt?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top