Ni som jobbar natt, hur gör ni med mat?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Som rubriken lyder. Vad har ni för upplägg när det gäller mat vid natt jobb? Äter ni middag hemma vid 18.00 och sen frukost innan ni går och lägger er vid 06.30, eller blir det ett eller ett par mål till? Kanske ingen frukost?

Jag fick kostrådgivning när jag jobbade natt och det upplägget funkade för mig:

Ingenting annat än vatten mellan 23-05.

Käka dock gärna så sent som möjligt. Frukost käkar du på morgonen, gärna nån timme eller så innan du ligger i slafen. Dvs du äter frukosten på jobbet.

Funkade skitbra för mig, provade andra upplägg emellanåt men det slutade med att jag mådde illa, eller hade panghuvudvärk när jag vaknade osv.

Nyckeln är att låta bli allt annat än vatten mellan 23-05.

När jag jobbade natt blev det mycket lättyoghurt. Jag klarade inte en hel natt utan att fylla på magen lite. Lätt mat som sallad och liknande slank oxå ner iibland. Åt frukost när jag gick upp vid 14-tiden och middag vid 18-19 ungefär.

Jag gjorde som så att jag käkade en sen lunch vid 15 då jag gick upp runt 14, började jobba klockan 19 och käkade kvällsmat vid 22 och sen en lättare frukost vid 5-snåret, slutade vid 07, gick i säng vid 08. Ibland en banan i bilen på väg hem.
Jag jobbade bara konstant natt i något år och sen skiftade jag lite mellan dag och natt och då var magen aldrig normal och toalettbesöken kunde ske i tid och otid :(

Käka dock gärna så sent som möjligt. Frukost käkar du på morgonen, gärna nån timme eller så innan du ligger i slafen. Dvs du äter frukosten på jobbet.

Funkade skitbra för mig, provade andra upplägg emellanåt men det slutade med att jag mådde illa, eller hade panghuvudvärk när jag vaknade osv.

Nyckeln är att låta bli allt annat än vatten mellan 23-05.

Fick ungefär samma tips angående det där med vatten på natten. En del drack kaffe på nätterna men sen så sov de sämre också...

Last edited:
Undvik mat på nätterna om du vänder tillbaka dygnet när du är ledig. Om du däremot är vaken samma tider året alla dagar kan det funka även med rejälare mat på nätterna men om du däremot är aktiv dagtid på helgerna så är det som gjort för magproblem att äta omväxlande natt & dag.

När jag jobbade natt (13h skift). Så käkade jag middag som vanligt vid 17 tiden (skrovmål) samt frukost, typ mackor när jag kom hem vid 8 innan jag gick & sova. sen vart det en tre-fyra mackor vid 01-02 tiden på arbetet med.

Samt rätt mycket koffeinhaltiga drycker dårå.

Knappast bra dock... :/

Trots att du är vaken på natten så är din biologiska klocka fortfarande inställd på natt. Kroppen är i viloläge vare sig du vill det eller inte. Då gäller det att inte störa rytmen mer än absolut nödvändigt, därav att du inte ska äta eller dricka något på natten. Vatten ska du helst undvika också, men det är ju inte konstigare än att vakna en vanlig natt och gå upp och dricka ett glas.

Det finns gott om studier i det här, om du är med i facket kan du säkert få massor av information om bra upplägg för skift- och nattjobb av dom.

Testa dig fram vad som känns bäst för din kropp. Men det blir jäkla lätt att missa/skippa måltider med konstant nattjobb, drack kosttillskott visa perioder för att få i mig tillräckligt med näring.
Något som jag märkte var att äta 'frukost' 0600, i ditt fall kvällsmat var ingen höjdare.

Jobbar helg natt 1800 - 0612 käkar middag kl 1700 innan jag sticker
2100 middag igen samt ett par koppar kaffe, 00.00 middag kaffe , 02.00 mackor musli kaffe , 0500 musli knäckebröd kaffe ..
också lite frukt däremellan gott som fan o pissar som fan shkål

Jag jobbar 12timmars skift. 50/50 dag/natt, ett par dagar ledigt mellan omställningarna.

Jag tror att man får prova sig fram lite till vad som passar för en själv. Har gått på ett antal kostrådgivningar och fått lite olika bud av olika föreläsare.

För de flesta(majoriteten av mina kollegor) funkar det att inte äta speciellt tungt på nätterna, utan endast ett par lättare mål och inget under dom sista timmarna.

För mig fungerar det inte bra, får jag inte äta regelbundet och riktig mat när jag är vaken och jobbar så fungerar jag mycket sämre. Framför allt om det blir mer fysiskt jobb så blir jag orkeslös och okoncentrerad.

Ett typiskt upplägg för mig:

Stiger upp 15.00
Äter en vanlig frukost, väntar en stund sen drar jag och tränar(vid 16.30-snåret).
17.30 - Kommer på Jobbet.
18.00 - Ordentlig middag.
23.00 - Middag nr2.
03.00 - Middag nr3, kanske något lättare. Men inge yougurttjafs utan riktig mat, dock inte skogshuggarprotion här.
06.00 Äter en liten frukost, typ gröt eller en liten sallad. Åker hem och sover.

Kan tilläggas att jag aldrig haft sömnproblem, varken nu eller före jag jobbade skift. Men det är nog mer genetiskt än det beror på upplägget.

Dock så får du nog prova lite olika och se hur det känns för dig.

När jag jobbade tvåskift så kunde jag ställa klockan efter mitt blodsockerfall 2300.

Däremot har jag inget problem med nätter (nu har jag inte jobbat natt speciellt mycket).

I somras körde jag bil 24 timmar i stöten några gånger, då funkade det bäst att äta riktig mat dagtid och minimorötter nattetid.

jag brukar köra ngn frukt+ vatten vid 01.30
sen vid middagen 03:00 blir det mest sallad+ proteiner

tors har vi en thailändare som lagar kina mat så då blir det svull:)
beroende på om jag tränar på morgonen så blir det ngn fom av protein

annars frukost runt 14 o middag mellan 17-20
´men vi verkar ju bara jobba halvtid om man jämför mot alla andra
23,30-06,00

Jag har testat den varianten och den funkar inte alls för mig..

Den kostrådgivare jag pratade med sa att man ska äta var tredje (vaken) timme. Kroppen behöver ju fortfarande energi oavsett vilken tid på dygnet det är. När jag jobbar natt så är det:

Middag 18.00
mellanmål 21.00
Nattmiddag 24.00
Mellanmål 03.00
Lättare frukost 07.00
Sova 07.30

Det funkar bra för mig och jag har energi i kroppen hela tiden. :)

Last edited:
ja enligt de lärda så ät som vanligt men nå lättare innan 12 typ. men som sagts, de är olika för alla.
nåt som verkar gemensamt är att alla inkl mig äter nå stadigt innan man börjar. köper jag med mig mat ibland så tar jag med mig o äter precis innan vi börjar..
sen har jag 3-4 mackor + en yogurt el fil som jag äter när jag blir hungrig.. bruka va slut vid 2 tiden så en frukost är ett måste sen.

Helt klart finns det variationer, vissa har betydligt lättare för skiftjobb än andra. Jag hade mycket lättare när jag var yngre dessutom, då funkade både käk och kaffe och annat på natten. Sen tror jag schemat har stor inverkan på hur bra förutsättningarna är att få det att funka och om man sitter still eller jobbar fysiskt.

På mitt senaste skiftjobb var schemat på sex veckor, där en vecka var natt 23-07 mån-fre och sen 12-timmars på helgen. Man gick av på måndagen och var ledig hela den påföljande veckan.

Det körde fullständigt slut på mig. Efter många långa diskussioner i gruppen lades schemat om så vi flyttade hälften av nätterna till den lediga veckan. Det var en mycket lyckad förändring för alla i gruppen. Jobbar man treskift ska man helst inte jobba mer än 2-3 nätter i sträck. Jobbar du endast natt spelar det förmodligen inte samma roll då din dygnsrytm konstant är fucked up.

Däremot har jag lärt mig att man måste sluta jobba skift för att uppfatta hur konstigt man faktiskt mår av det. Två gånger har jag slutat, och det har tagit mellan 2 och 3 månader för kroppen att återgå till en normal dygnsrytm.

Det finns gott om studier i det här, om du är med i facket kan du säkert få massor av information om bra upplägg för skift- och nattjobb av dom.

Har läst lite om studier där olika folks biologiska klocka inte alltid stämmer överens med den lokala tidszonen heller.

Var väl nån forskare som lät folk bo under jord ett par månader och alla gick efter olika tidzoner "by default" såattsäga.

Det förklarade tydligen varför vissa har sjukt svårt att ta sig upp på morgonen även längre upp i åren om lokala tidzonen diffade för mycket mot deras egen.
För yngre är det fullt normalt.
Skrock?
Kanske.

Edit:
Verkar vara så att här tvista de lärde.

Last edited:
När jag jobbade natt började vi kl. 23.30 och slutade kl. 07.
Matschemat för mig såg ut som följande, "lunchrast" kl. 02, där intogs en sallad och ev. en bit grovt bröd. Nästa rast inföll kl. 05 och då flög det ner lite yoghurt eller liknande.
Väl hemma igen frukost som vanligt ved 7.30-8.00 tiden och så i säng.
Vakna, äta lite lätt och styra med dagens göromål för att sedan äta middag framåt kvällen och kanske en timme på ögat före jobbet igen. En macka eller något lättare precis före arbetets start för att klara tiden fram till "lunchen".
Funkade fint för mig.

på mitt senaste skiftjobb .

Scania?

Tack för alla tips och utvärderingar. Nu har jag lite info att gå på , det finns lite olika sätt att göra det på så det är väl bara att testa sig fram.

Jobbar fö 22-06, verkar vara ett minipass om man läser er andras inlägg....

Jobbade natt tidigare både 18 och 22 -> 0612
Käkade alltid en rejäl "middag" vid 02 tiden

Nu jobbar man dygnet runt istället och hinner knappt äta....:huvet

Jag har jobbat ständig natt sedan -05.
Har provat flera varianter och den jag upplevt som bäst är att inte äta på natten. ev en banan eller motsvarande om man måste. Sen en lättare frukost innan sängdax, en rejäl frukost när man vaknar och en riktig middag innan man börjar jobbet. i mitt fall vid 18:30.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla