Ni som gått ur kyrkan!

Henken skrev:
2587411 Jag tror han menar saker som "medmänsklighet" och "giv till de fattiga".

Ehh inte för att vara negativ men nu börjar ungefär hela Kd gråta samtidgit.....

Sen undrar jag om verkligen medmänsklighet räknas som en vänsterpolitisk åsikt jag trodde det var något allmängiltligt och mänskligt inte något som kan stoppas in på en poltisk höger-vänster skala.....

Fast Markus är ju som herren själv i det avseendet att hans vägar äro outgrundliga....

Mr Helmut skrev:
2587417

Jag skulle vilja gå ur men undrar vad det drar med sig. Får man tex gifta sig i kyrkan? Vad missar man? Kan man gå med i kyrkan igen om man skulle vilja gifta sig där om det nu är så?

tror det räcker med att en är med i kyrkan så skaffa tjej som e det, du är alltid välkommen tillbaka till kyrkan, du betalar ju för det -som att vara med i en klubb

xyx skrev:
2587420 Suck. 3e året sen jag började jobba i sverige jag missar det då. :gnissla

äh, bara 1500-3000 skattade kronor/år eller så som du missar, ju mer du tjänar desto mer vill kyrkan ha

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2587417 Lån är väll ändå ingen inkomst:rolleyes:

Tror det räknas som % på inkomsten.

Jag skulle vilja gå ur men undrar vad det drar med sig. Får man tex gifta sig i kyrkan? Vad missar man? Kan man gå med i kyrkan igen om man skulle vilja gifta sig där om det nu är så?

Kyrkoavgiften basseras på taxerad inkomst och dit hör inte studielån.

Du tvingas i vilket fall betala begravningsavgift även om du inte är medlem så skillnaden i avgift är ca 0,5% av inkomsten, är varken du eller din tilltänka maka medlem i kyrkan får ni inte gifta er där eller döpa era barn men i övrigt missar man inget förutom tillfället att på ett smidigt sätt bidraga till en organisation som gör mycket gott i samhället.

Jag har stor respekt för dem som av ideologiska skäl går ur svenska kyrkan men att bara gå ur för att det är såå fruktansvärt dyrt känns ruskigt patetiskt.

Boris JR skrev:
2587483

Jag har stor respekt för dem som av ideologiska skäl går ur svenska kyrkan men att bara gå ur för att det är såå fruktansvärt dyrt känns ruskigt patetiskt.

Inte för alla. Har du en skaplig lön så blir 1,5% faktiskt en del pengar.

Men visst finns det sämre ändamål att donera pengar till än kyrkan. Kom personligen dock inte överens med vår tidigare biskops (KG Hammar) politiska ställningstagande och i kombination men en 100%-ig övertygelse om Guds frånvaro blev det för mycket. Förra året gick jag ur.

Det är inte omöjligt att jag går med igen i någon framtid, för att i så fall stödja det kulturarv som kyrkan ändå förvaltar, men inte än på ett tag.

/Olzki

Var ju ett nyhetsinslag för ett par veckor sen på tv, ang kyrkan.. Att kyrkan har för stort kapital, och måste göra något av alla pengarna, eftersom kyrkan investerat i fonder mm.

Om de ändå kunde betala tillbaks lite stålar till oss som betalar pengar till kyrkan genom skatter, så skulle kyrkan fungera som en fondkommisionär :D :tummenupp

Olzki skrev:
2587551 Inte för alla. Har du en skaplig lön så blir 1,5% faktiskt en del pengar.
/Olzki

Nja skillnaden mellan kyrkoavgift+begravningsavgift och endast begravingsavgift är ca 0,6% i min Kommun, titta in på www.skv.se för exakt info hur det är i din kommun.

IronMike skrev:
2587758 Var ju ett nyhetsinslag för ett par veckor sen på tv, ang kyrkan.. Att kyrkan har för stort kapital, och måste göra något av alla pengarna, eftersom kyrkan investerat i fonder mm.

Om de ändå kunde betala tillbaks lite stålar till oss som betalar pengar till kyrkan genom skatter, så skulle kyrkan fungera som en fondkommisionär :D :tummenupp

De kära journalisterna borde nog läsa på lite......

Kyrkan går med brakförlust och den uppkommna förmögenheten härstammar inte från för stort skatteutag utan från donationer och ägande som härstammat sedan väldigt lång tid tillbaka.

Last edited:
Boris JR skrev:
2587483 Kyrkoavgiften basseras på taxerad inkomst och dit hör inte studielån.

Du tvingas i vilket fall betala begravningsavgift även om du inte är medlem så skillnaden i avgift är ca 0,5% av inkomsten, är varken du eller din tilltänka maka medlem i kyrkan får ni inte gifta er där eller döpa era barn men i övrigt missar man inget förutom tillfället att på ett smidigt sätt bidraga till en organisation som gör mycket gott i samhället.

Beror ju på hur mycket du tjänar.

Låt säga att pga din lön skulle 15000kr varje år gå till kyrkan, vad får man tillbaka? Mycket handlar ju om vad man får tillbaka. Vore det inte vettigare att ge pengarna till någon som behöver dom då?

Sen förstår jag inte varför en person med högre inkomst ska betala mer än en med lägre. Är den mer högavlönade person dyrare för kyrkan eller?

Jag har ingen hög lön, lider inte av att betala avgiften men förstår inte varför jag ska betala den om jag inte får något tillbaka. Visst jag skulle kanske vilja gifta mig där med det kostar väll ändå pengar?

Inte irriterad men skulle gärna vilja ha några bra motargument.

Har man gått ur och är döpt så är det bara att gå med igen och ögonblickligen få tillgång till såväl alkoholfritt vin som torrt bröd.

Är man inte döpt måste man tvätta håret först. :va

Är man med och inte döpt så får man inte del av medlemsförmånerna, som hissbiljett en våning upp då man trillar av pinn.

KGK skrev:
äh, bara 1500-3000 skattade kronor/år eller så som du missar, ju mer du tjänar desto mer vill kyrkan ha

Jo jag vet, det är mest en principsak. Religion ska inte ha ett öre från mig. (Ja, jag vet att Svenska kyrkan gör en del gott).

Mr Helmut skrev:
2587417 Lån är väll ändå ingen inkomst:rolleyes:

Tror det räknas som % på inkomsten.

---

Det funkar precis som i vilken annan medlemsbaserad förening. Pröjsar du inte så får du inte döpas/giftas/begravas i kyrkan. Så enkelt är det. Kanske enkelt att välja bort för det är ju inte så ofta man exempelvis dör....men det kan bli lite problem för anhöriga om den som ska begravas inte är med i kyrkan. Hur som helst, det där gör man ju som man vill. Tyvärr är kyrkan lite kass på att berätta om all annan verksamhet man gör för både barn, ungdomar och gamla...Jag pröjsar då, har det inte så skralt att jag kan offra lite stålar. Dessutom betalar jag även TV-licensen :-)

nabru skrev:
2588319 ---

Det funkar precis som i vilken annan medlemsbaserad förening. Pröjsar du inte så får du inte döpas/giftas/begravas i kyrkan. Så enkelt är det. Kanske enkelt att välja bort för det är ju inte så ofta man exempelvis dör....men det kan bli lite problem för anhöriga om den som ska begravas inte är med i kyrkan. Hur som helst, det där gör man ju som man vill. Tyvärr är kyrkan lite kass på att berätta om all annan verksamhet man gör för både barn, ungdomar och gamla...Jag pröjsar då, har det inte så skralt att jag kan offra lite stålar. Dessutom betalar jag även TV-licensen :-)

Begravd blir man (utan tjohej i kyrkan iof), den avgiften kan man inte bli av med.

Gifta sig i kyrkan kan man också, bara ena parten är med, alternativt går med i några år och går ur igen efter giftermålet. Annars är det ändå roligare (enligt mig) att gifta sig på någon annan fin/speciell plats.

Mr Helmut skrev:
2587844 Beror ju på hur mycket du tjänar.

Låt säga att pga din lön skulle 15000kr varje år gå till kyrkan, vad får man tillbaka? Mycket handlar ju om vad man får tillbaka. Vore det inte vettigare att ge pengarna till någon som behöver dom då?

Sen förstår jag inte varför en person med högre inkomst ska betala mer än en med lägre. Är den mer högavlönade person dyrare för kyrkan eller?

Jag har ingen hög lön, lider inte av att betala avgiften men förstår inte varför jag ska betala den om jag inte får något tillbaka. Visst jag skulle kanske vilja gifta mig där med det kostar väll ändå pengar?

Inte irriterad men skulle gärna vilja ha några bra motargument.
Är du medlem är giftemålet gratis men det är inte där poängen ligger utan det är vad kyrkan gör för samhället som är det intressanta. Visst så länge du är frisk lycklig och har pengar så gör inte kyrkan så där jättemycket för ditt liv. Men ett fritt exempel taget ur luften:
Du kraschar med hojen och avlider din fru som sitter där hemma får sitt liv slaget i spillror allt står på ända och hon mår troligtvis skit.

Hon behöver någon att prata med och behöver lite stöd i livet, ringer hon kommunen får hon något svar i stil med "Du kan få en telefontid nästa onsdag ring en läkare så skriver han ut lite lugnande". Kyrkan däremot ställer upp i princip dygnet runt med personer som är experter på att ge stöd, och bäst av allt är att vill man inte höra tugget om gud så slipper man det är ingen som kollar medlemskap eller skickar fakturor á 1200/h........

Förutom det så har kyrkan omfattande verksamhet för den som är intresserad (nä de arrangerar inga bandagar) och förvånandsvärt stor del av verksamheten är totalt oreligös. Den halva procenten i kyrkoavgift gör betydligt mer gott för samhället än 0,5% i skatt till staten....

Henken skrev:
2588125 Jag som tyckte jag var så rolig...:brynad
Visst var du rolig och det är nog rätt safe att säga som du gjorde i denna tråden här verkar ju inte direkt vara några kristdemokrater....

Jag har hittat det ultimata receptet för att få SH folk till kyrkan. Vad sägs om gratis bandagar för kyrkans medlemmar?:yoparty

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!