Ni som gått ur kyrkan!

Boris JR skrev:
2587813 Nja skillnaden mellan kyrkoavgift+begravningsavgift och endast begravingsavgift är ca 0,6% i min Kommun, titta in på www.skv.se för exakt info hur det är i din kommun.

Ändå pengar. Och som någon skrev tidigare (minns för övrigt också reportaget) så verkar ju kyrkan stå sig ganska väl finansiellt sett.

Med ett skattetryck för många medborgare på över 60% är alla utgiftsminskningar välkomna.

/O

Varför vill man gifta sig i kyrkan om man inte är med:confused:

Jag har gått ur pga att jag inte tror på skiten, så det är helt otänkbart för mig att stå och lova saker inför "gud", finns inte på världskartan. Har haft en del hårda diskusioner med sambon om det där. Tänker inte döpa mina ungar heller för den delen, dom får ett namn iallafall, även om en del inte tror det...Den frågan fick snacket om giftermålet att mer motsvara om man skall ha makaroner eller spagetti till middag...

Psychobiker skrev:
2588705 Varför vill man gifta sig i kyrkan om man inte är med:confused:

Jag har gått ur pga att jag inte tror på skiten, så det är helt otänkbart för mig att stå och lova saker inför "gud", finns inte på världskartan. Har haft en del hårda diskusioner med sambon om det där. Tänker inte döpa mina ungar heller för den delen, dom får ett namn iallafall, även om en del inte tror det...Den frågan fick snacket om giftermålet att mer motsvara om man skall ha makaroner eller spagetti till middag...

Om sambon vill gifta sig i kyrkan (är väldigt bestämd) och man själv inte bryr sig så mycket så kan det ju bli så.

Motargumenten till varför man ska vara ansluten till kyrkan var sådär. Det finns andra sätt att komma i kontakt med någon man kan tala med för en betydligt mindre summa. Men förstår att du bara nämnde en sak men det känns lite tunt.

Jobbar man 50 år med en årsinkomst på 300k kr så betalar man totalt 200k kr till kyrkan:näsblod

Lämnade in mitt "utgångs"brev på pastorsexpiditionen. Taskigt nog visste jag inte att kontoristen där var min nyblivna tjejs pappa.

Hur som helst varade inte förhållandet mer än i några veckor iaf :)

Mr_Turbo skrev:
2586767 Fick ni någon bekräftelse att ni gått ur?

Jag skrev ett brev till dem för någon vecka sedan där jag begärde utträde men har inte hört ett knyst, drygt om man måste betala ett år till åt dem :/

Fick ett handskrivet A4 med frågor och funderingar som jag skulle svara på eller nått. Skönt att mina pengar inte går till sånt längre. (Gick ur 2002 eller nått sånt)

Psychobiker skrev:
2588705 Varför vill man gifta sig i kyrkan om man inte är med:confused:

Ska väl vara för att det är en 'trevlig' lokal, men att stå och lova något till en låtsas gubbe som inte finns är bara att glömma.

Last edited:
Man kan ju ha sin egen lilla tro, utan att betala för den?
jag gick ur, eftersom jag anser att religionen gjort så mycket ont i världen.
Med det inte sagt att jag inte kan känna andlighet.
För DET är en helt annan sak, och det kan vara alltifrån asatro till tomtar och troll, och bara en ren känsla av "något"
Det är f.ö väldigt rogivande att befinna sig i en kyrka oavsett var i världen man befinner sig.
Det måste inte alls vara en kristen. Det går lika bra med en muslimsk eller judisk.
Jag tycker man ska respektera religionerna, men man ska inte köpa en plats i himlen...

Jag gick ur för 5 år sen!
Har inte ångrat en sekund sedan jag (efter att ha skickat in pappren) blev uppringd av en grinig präst som frågade om jag verkligen tänkt över mitt beslut:va
-"Du vet väl om att du inte får begravas var du vill. Tänk vad jobbigt det kan bli för dina anhöriga" sa han åt mig.
Vilket pucko, tro att han med hot skulle påverka mig.....:mad:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...