Ni raceförare med husvagn, erfarenheter sökes?

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Hej på er

Team WL Motorsport har planer på att bli med husvagn och behöver få lite erfarenheter från er som har det idag.

Själv har jag fått farit land och rike runt när jag var barn med mina föräldrar varje semester i husvagn. När jag började tävla vid äldre år blev det husbil istället. Så lite kunskap har jag men inte så uppdaterad och ny...

Varför husvagn?

Vi har en liten dotter och för att få tävlingshelgerna att fungera bäst har vi insett att en liten opraktisk husbil/husbuss inte funkar. Vår dotter vill kunna ha yta att leka på. Funkar kanon i depån när det är varmt och inte regnar, då kan hon terra er alla i era tält :) Men som mor till vilda Leja har vi insett att husvagn är bättre än buss (om vi inte köper herrejesses turistbuss, vilket är opraktiskt att parkera hemma och av andra skäl).

Vi är ute efter en äldre som inte kostar så mycket. Det finns vagnar för 200 000 + som är helt perfekta, men vi tycker att ca 1/4 del av det priset låter bättre eller billigare som första vagn när vi ska prova på med husvagn.

Den ska fungera efter vår Sprinter, Audi och BMW. Bo minst 4 st varav 1 vild 3-åring. Inte fuktskadad, varm, praktisk, hållbar. Kunna åka till annat än till tävlingar, helst inte blommigt, rysch och pysch gardiner.

Har någon här erfarenheter och vad har ni för märke, modell?
Fördelar eller nackdelar?
Vad saknar ni eller är extremt nöjda med?

/Liwa1

En ganska viktig sak att tänka på är vikten på vagnen. Beror lite på om ni har BE kort eller inte vad ni får dra. Har ni inte E så är risken stor att ni inte får dra lika mycket bakom sprintern som med BMW eller Audi.

Vi har iaf skaffat en Solifer från -78.
Stor? Näpp. Fuktskadad? Japp!
Blommiga gardiner? Jodå.
Fördelen är dock att den har en totalvikt på 900kg.
Tipset är att först kolla vad ni får dra med bilarna och sen åka runt och kolla så mkt som möjligt hos olika handlare.

En ganska viktig sak att tänka på är vikten på vagnen. Beror lite på om ni har BE kort eller inte vad ni får dra. Har ni inte E så är risken stor att ni inte får dra lika mycket bakom sprintern som med BMW eller Audi.

Blommiga gardiner? Jodå.
Tipset är att först kolla vad ni får dra med bilarna och sen åka runt och kolla så mkt som möjligt hos olika handlare.

Sprintern får dra 2000kg, med E kort krävs för varenda kilo släpvagn som häktas på så det blir till att ta E kort under våren.
Vi hade tänkt oss en vagn troligen mellan 1000-1500kg.
Äldre vagnar verkar vara boogie rätt så snart dom blir lite större jämnfört med nyare vagnar. Hur tungrullad är boogievagn jämnfört med en enaxlad vagn?

BMW'n har inte drag så den är inte aktuell faktiskt. Audin är helt ny och med quattro så den får dra ca 1500kg på B och sen lite mer på E. Vi kommer ICKE åka på husvagnssemester som värsta svensson svensson så det viktigaste är att dra vagnen efter sprintern.
Men Sprintern lastad med hoj och verktyg m.m. är väl ca 2700kg, sen en vagn efter på 1500kg lär nog blir tungt :näsblod . Men det lär bli till att prova sig fram och provdra lite olika vagnar.

Nån som vet något om detta med boogie, se fråga längre upp i texten ?

/Nitrous

Det verkar som om ni söker något i 550 storlek.
Har kört Solifer, Adria och Sävsjö i den klassen. Sävsjön både med och utan boggie, ingen skillnad på vägen (inga problem i 110) bara när man skall trixa på trånga utrymmen då är boggien riktigt motsträvig. Solifern gick lika bra som Sävsjö medan Adrian klarade knappt 80 innan den började jassa.

Fördel boggie: klarar sig med standarddäck. Lite mindre känslig hur man packar lasten.
Nackdel boggie: väldigt tung att baxa på små utrymmen
Fördel enkelaxel: väldigt lätt attt baxa på...
Nackdel enkel: MÅSTE ha förstärkta och friska däck, jag pratar inte mönsterdjup utan ålder här. Känslig att lasten blir så centralt placerad över axeln som möjligt.

Förutom fukt är el- och värmesystem noga att kolla, liksom kylskåpet, lite träligt när det är varmare där än i vagnen. Finns det inte helautomatisk batteriladdare kan ni ger på att batteriet är helt slut.

Det verkar som om ni söker något i 550 storlek.
Har kört Solifer, Adria och Sävsjö i den klassen. Sävsjön både med och utan boggie, ingen skillnad på vägen (inga problem i 110) bara när man skall trixa på trånga utrymmen då är boggien riktigt motsträvig. Solifern gick lika bra som Sävsjö medan Adrian klarade knappt 80 innan den började jassa.

Fördel boggie: klarar sig med standarddäck. Lite mindre känslig hur man packar lasten.
Nackdel boggie: väldigt tung att baxa på små utrymmen
Fördel enkelaxel: väldigt lätt attt baxa på...
Nackdel enkel: MÅSTE ha förstärkta och friska däck, jag pratar inte mönsterdjup utan ålder här. Känslig att lasten blir så centralt placerad över axeln som möjligt.

Förutom fukt är el- och värmesystem noga att kolla, liksom kylskåpet, lite träligt när det är varmare där än i vagnen. Finns det inte helautomatisk batteriladdare kan ni ger på att batteriet är helt slut.

Hur gammal var Adrian som jassade? Vi har sneglat lite på några nyare Adria ibland, några 00 - 02.
Nu kommer vi inte lasta husvagnen full med skit för det mesta eller egentligen allt rymms i bussen.

/Nitrous

Jag vet att ni vill ha husvagn, men är det inte bättre att ta busskort på komvux(om någon av er inte redan har det) och köpa en äldre buss?
Kollat lite på det för att ha en man kan trycka in hojar+grejer i och ta långsemester, man kan få hyfsade för runt 30K.
Finns ju gott om utrymme att leka på för en 3-åring om man bara bygger rätt.

Jag må vara ute och segla men det är vad hade gjort.
Lycka till med sökandet:tummenupp //Pixi

Jag vet att ni vill ha husvagn, men är det inte bättre att ta busskort på komvux(om någon av er inte redan har det) och köpa en äldre buss?
Kollat lite på det för att ha en man kan trycka in hojar+grejer i och ta långsemester, man kan få hyfsade för runt 30K.
Finns ju gott om utrymme att leka på för en 3-åring om man bara bygger rätt.

Jag må vara ute och segla men det är vad hade gjort.
Lycka till med sökandet:tummenupp //Pixi

NEJ, been there Done That.
Att köpa en gammal buss är detsamma som att köpa sig bekymmer. Det är på vinst eller förlust ifall du ska komma fram till tävlingen.
Allt är "muggigt" i en gammal buss, och då menar jag dom som är ombyggda till såkallad racebuss med sängar m.m.
Ska man ha en bra och bekymmersfri buss så får man hosta upp sex-siffriga belopp.
Om du inte har haft buss så ring en verkstad och kolla vad en bromsrenovering kostar så förstår du. Det är oftast inte bussen i sig som kostar utan underhållet, går inte att jämnföra med en personbil i pengar mätt.
Sen det mer opraktiska är parkering och sånt.

Har varit inne på C-korts buss som sagt men fördelarna att ha kvar Sprintern överväger eftersom den kan användas i så många fler sammanhang utan att kosta skjortan, t.ex. när man inte ska övernatt utan bara åka på träning över en dag. Inte så kul att rulla runt i en gammal B58 som drar 3L milen bara för att man skulle till Sviestad tur o retur på träning :rolleyes:

/Nitrous

Hur gammal var Adrian som jassade? Vi har sneglat lite på några nyare Adria ibland, några 00 - 02.
Nu kommer vi inte lasta husvagnen full med skit för det mesta eller egentligen allt rymms i bussen.

/Nitrous

Den jag hade var en 89 eller 90 tror jag, de nyare är säkert bättre men varför inte provdra nå'n mil innan köp?

Men å andra sidan får man ju inte köra fortare än 80, så om det jassar där över är väl mer en hypotetisk fråga. Om jag skrivit något som kan uppfattas annorlunda får ni bortse från det :rolleyes:

Den jag hade var en 89 eller 90 tror jag, de nyare är säkert bättre men varför inte provdra nå'n mil innan köp?

Men å andra sidan får man ju inte köra fortare än 80, så om det jassar där över är väl mer en hypotetisk fråga. Om jag skrivit något som kan uppfattas annorlunda får ni bortse från det :rolleyes:

Japp , vi hade tänkt o provdra lite olika vagnar när våren närmar sig.
Mmmm ibland lär man ju vara stressad :rolleyes: så vi bortser från hur vi nu uppfattade något :tummenupp

/Nitrous

Blommiga gardiner? Jodå.

Vi har tittat på Solifer vi med och massa annat...

Vi har koll på vad vi får dra och inte dra med vilken bil osv.
Det blir att besöka handlare, läsa blocket och kolla runt i vår. Fuktskadade vagnar låter vi bli, vill inte låta min dotter bo så.
Blommigt får man stå ut med men man kan alltid önska att vagnen ser ut som en ny snygg, stilren 07 Wilk.

Men hur är det i djungeln med husvagnar? När vi for runt i mina barnaår var Kabe det bästa och rätta. Det var kvalitet sas det. Dom ligger dyrt i andrahands värde än. Så vad ska man ha och vad ska mna inte ha??? :va

Adria - Kanus - Wilk - Sävsjö - Polar - Solifer - Cabby - Kabe - SMG - Smålandia + 100 andra märken typ att välja mellan :confused:

Ett tips e´att skaffa en fuktmätare för ett par hundringar, speciellt om ni köper privat, kan rädda er från bottenköp. Testa under fönster, golvet vid dörren, runt takluckor... e´väl de känsligaste ställena.

Jag har en Knaus Azur 555 -92 och trivs kanon med den, bra att dra och trevlig planlösning.

Lycka till !!

Vad har ni för Sprinter ? motormodell och växellåda ?
Automatlådorna tycker inte om husvagn !
Speciellt inte i uppförsbackarna.

Har ni garanti ?

Vad har ni för Sprinter ? motormodell och växellåda ?
Automatlådorna tycker inte om husvagn !
Speciellt inte i uppförsbackarna.

Har ni garanti ?

Sprinter TD312 -96 , Turbodiesel på 114Kw eller nåt sånt. Manuell låda.
Går perfekt och fint, drar 1 L mil konstant oavsett ingen last eller full last med totaltvikt på 3500kg.
Drar inte en droppe olja heller :tummenupp

Ett tips e´att skaffa en fuktmätare för ett par hundringar, speciellt om ni köper privat, kan rädda er från bottenköp. Testa under fönster, golvet vid dörren, runt takluckor... e´väl de känsligaste ställena.

Jag har en Knaus Azur 555 -92 och trivs kanon med den, bra att dra och trevlig planlösning.

Lycka till !!

Bra tips, då ska jag på shoping tur innan vi köper husvagn och köpa mig en fuktmätare....inte lika roligt som shopa kläder men ack så nyttig pryl då.

Sprinter TD312 -96 , Turbodiesel på 114Kw eller nåt sånt. Manuell låda.
Går perfekt och fint, drar 1 L mil konstant oavsett ingen last eller full last med totaltvikt på 3500kg.
Drar inte en droppe olja heller :tummenupp

Ok mkt bättre än automat !
Dubbelhjul bak eller enkelt ?

Ok mkt bättre än automat !
Dubbelhjul bak eller enkelt ?

Enkelhjul.
Har varit en securitas bil tidigare så den verkar har gjort sina mil och blivit väl omhändertagen maskinellt.
Åkte på att byta en bladfjäder i höstas, säkert Svenssons jefla Enkronor som slitit på miiin bil :gnissla

Nu verkar det förståss som om ni ska ha "packningen" i bussen. Annars kunde jag rekommenderat en Carry 550, som jag är mycket nöjd med. Dubbeldörrar i backgaveln, sista 2m är last/verkstadsutrymme, främre delen inredd med bäddar/pentry osv. Går alldeles utmärkt att täcka hela golvet med 5cm leksaker. Plockas effektivt upp av svärande barfota föräldrar. Maxar 1500kg, så med B-kort får man vara petig med bilvalet. Vi lastar allt i vagnen och sitter bekvämt i en strulfri nyare bil.

tänkte låna tråden lite... hoppas de e ok.

Kollar på skåpbil men inte i storleken sprinter utan tex vito, master mm
Någons som har bra tips ang den storleken?

helst vill jag ha en vito och en schyst husvagn efter den. Men jag antar att en vito är dyrare i reparation än tex en wolksvagen??

Eller??

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...