Ni med SV650s

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Har ju bara haft kort under 1 år ännu och har således bara kör min Sv så lite.

Jag undrar hur ni har för inställning på bakfjädringen (original)?
Tycker jag inte märker nåt om jag ändrar den lite.
Min körstil är väl rätt "normal" ännu utan allt för hård körning.
Sen så väger jag en ca 120 kg med utrustning.
Har den på 4:e läget för närvarande.

Har ni även "oljud" i framfjädringen med?
Kör jag över en liten kant eller brunnslock så vill det dunka/knacka till lite i den. i mindre ojämnheter så är det inget.
Den har gått 2400 mil nu. Farsan som jag ärvt den av hann köra ca 1800 mil. Det ljudet ska ha funnits där sen den var ny enl han.
Inget är ändrat på framfjädringen (ännu)

edit: hmm ändrade till bakfjädring då bakdämpare kunde missuppfattas som ljuddämpare vilket inte var fallet.
 
Last edited:
**OJ**, postade fel men det var du som frågade om slipon också eller?


Det var nån här som hade ett Ninja highpipe. En blå men jag kommer inte ihåg vem det var - såg snyggt ut i alla fall. Kolla på www.ninja.tm.fr eller Mitonga Racing (återförsäljare i Sverige).

Var snyggare i kolfiber:

SUZ-SV650-IN.GIF


Swedish Viper skrev:
Har ju bara haft kort under 1 år ännu och har således bara kör min Sv så lite.

Jag undrar hur ni har för inställning på bakdämparen (original)?
Tycker jag inte märker nåt om jag ändrar den lite.
Min körstil är väl rätt "normal" ännu utan allt för hård körning.
Sen så väger jag en ca 120 kg med utrustning.
Har den på 4:e läget för närvarande.

Har ni även "oljud" i framfjädringen med?
Kör jag över en liten kant eller brunnslock så vill det dunka/knacka till lite i den. i mindre ojämnheter så är det inget.
Den har gått 2400 mil nu. Farsan som jag ärvt den av hann köra ca 1800 mil. Det ljudet ska ha funnits där sen den var ny enl han.
Inget är ändrat på framfjädringen (ännu)
 
Last edited:
Swedish Viper skrev:
Har ju bara haft kort under 1 år ännu och har således bara kör min Sv så lite.

Jag undrar hur ni har för inställning på bakdämparen (original)?
Tycker jag inte märker nåt om jag ändrar den lite.
Min körstil är väl rätt "normal" ännu utan allt för hård körning.
Sen så väger jag en ca 120 kg med utrustning.
Har den på 4:e läget för närvarande.

Har ni även "oljud" i framfjädringen med?
Kör jag över en liten kant eller brunnslock så vill det dunka/knacka till lite i den. i mindre ojämnheter så är det inget.
Den har gått 2400 mil nu. Farsan som jag ärvt den av hann köra ca 1800 mil. Det ljudet ska ha funnits där sen den var ny enl han.
Inget är ändrat på framfjädringen (ännu)

Jag har förspänningen på max (7) är nöjd med det..

Det "klock-ljud" du hör beror antagligen på att du får dra ett par bultar i styrkronan, jag har samma missljud men har inte gjort ngt åt det..

Läs mer här!

Fler tips!
 
Fjädringen på Sv:n är väldigt mjuk orginal. På sambons 99:a kunde jag få den att bottna fram utan alltför hårda inbromsningar. Jag skulle tro att klonket helt enkelt är att den slår igenom. Prova att ställa fjädern max bak, tippa i ca 10 mm mer olja i gaffeln till att börja med. Prova dig fram till det du tycker är bra. Mer olja i gaffeln gjorde sambons cykel till en helt ny upplevelse. Jag lovar, det är värt besväret. Vill man sedan vara riktigt noga kan man köpa Öhlins progressiva fjädrar för ca 1000kr. Kolla sedan också för säkerhets skull att allt är riktigt draget i kronor och styrlager. Styr lagret skall INTE dras för hårt, bara lagom. Kolla boken om du har någon.
 
Originally posted by Bempa
Jag skulle tro att klonket helt enkelt är att den slår igenom.


Nja tror mer på att man får dra styrkronan lite mer. Då det klonkar så är ju ojämnheten inte så stor att det ska slå igenom. Räcker att det blir lite tvärare gupp. behöver inte vara så stort direkt.

Får ta och palla upp den nån dag och rycka i gafflarna å se om det är nåt spel. Läste på en av länkarna jag fick ovan att styrkrona ska dras åt lite till för att slippe ljudet.


***tippa i ca 10 mm mer olja i gaffeln till att börja med. Prova dig fram till det du tycker är bra. Mer olja i gaffeln gjorde sambons cykel till en helt ny upplevelse. Jag lovar, det är värt besväret.


Hmm hur mycket mängd kan det bli tro? Har ju inten att kolla nivån med så ett värde i cl passar bättre. Nån som vet innermåttet på gaffeln så kan man ju räkna ut det?

***Kolla sedan också för säkerhets skull att allt är riktigt draget i kronor och styrlager. Styr lagret skall INTE dras för hårt, bara lagom. Kolla boken om du har någon.

Jo jag ska kolla det. Har även nyss köpt en Clymer handbok. Är nog bra att ha när man behöver göra nåt. (som man begripsr sig på vill säga)
 
Oljemängden mäts i mm från toppen av gaffelbenet utan fjädrar och fullt ihoptryckt. Antingen tar du lös gaffelbenen och sätter dem i ett skruvstäd eller så hänger du upp cykeln på nåt finurligt vis så att gaffeln är lodrät i fullt ihoptryckt läge. jag brukar ta lös benen då jag tycker det är enklare att stå vid en bänk och jobba. Kolla vad som står i din nya fina bok. Är det en bra bok så borde allt stå beskrivet där.
 
Swedish Viper skrev:
Nån som vet innermåttet på gaffeln så kan man ju räkna ut det?

På SV:n (årsm -01) är innermåttet ca 35.5 mm

10 mm mer olja motsvarar alltså ungefär en cl (9.89 cm3)
 
Nicke skrev:
**OJ**, postade fel men det var du som frågade om slipon också eller?

Nej du Flexnes, det var inte jag.
Visst skulle det vara bra med ett annat system men det kostar lite för mycket just nu. Har varit arbetslös ett tag och vet inte hur länge jobbet jag har nu varar. Gäller att ta vara på slantarna man får nu. Viktigare med tex däck å servicekoll just nu.
 
Bempa skrev:
Fjädringen på Sv:n är väldigt mjuk orginal. På sambons 99:a kunde jag få den att bottna fram utan alltför hårda inbromsningar. Jag skulle tro att klonket helt enkelt är att den slår igenom. Prova att ställa fjädern max bak, tippa i ca 10 mm mer olja i gaffeln till att börja med. Prova dig fram till det du tycker är bra. Mer olja i gaffeln gjorde sambons cykel till en helt ny upplevelse.


Köpte gaffelolja igår för 125 spänn..... gjorde åt ca 2 cl ..... :skrämd

Nu ser oljenivån att vara i höjd med överkant på fjädern vid upplyft framdel om nu det säger något.
Tog en provtur och det klonkar ännu men det verkar krävas större ojämnheter för att det ska göra det nu. Satte även förspänningen bak på max.

Nån som vet om man kan sätta de lock med förspänning för framgaffeln som finns på 2002:an på äldre SV?
Ser ut som i min Clymerbok att det inte ser olika ut förruton locken.

Vad är gaffelolja för typ av olja? Tycker den liknar bromsolja.
När ska den bytas förresten? Finner ju inget alls om det i manualen eller Rep.boken. Såg ren o fin ut när jag kikade ner i benet igår i alla fall.

Någon som provat modifikationen med att ta bort ett par trådar från neutralswitchen? Läste på svrider.com att tändningen är fördröjd på 2an och 3ans växel pga nåt bullerkrav någonstans.

De kablar som näms där finns ju på min med. Har kopplar loss dom nu och ska ta en tur senare om det inte börjar regna igen...
 
Swedish Viper skrev:
Nu ser oljenivån att vara i höjd med överkant på fjädern vid upplyft framdel om nu det säger något.
Tog en provtur och det klonkar ännu men det verkar krävas större ojämnheter för att det ska göra det nu. Satte även förspänningen bak på max.

Oljenivån ca 125mm med gaffeln helt ihoptryckt och utan fjädrar,


Nån som vet om man kan sätta de lock med förspänning för framgaffeln som finns på 2002:an på äldre SV?
Ser ut som i min Clymerbok att det inte ser olika ut förruton locken.

Ja, med 99% sannolikhet.


Vad är gaffelolja för typ av olja? Tycker den liknar bromsolja.
När ska den bytas förresten? Finner ju inget alls om det i manualen eller Rep.boken. Såg ren o fin ut när jag kikade ner i benet igår i alla fall.

behövs inte bytas, åtminstone inte på en sv.


Någon som provat modifikationen med att ta bort ett par trådar från neutralswitchen? Läste på svrider.com att tändningen är fördröjd på 2an och 3ans växel pga nåt bullerkrav någonstans.

De kablar som näms där finns ju på min med. Har kopplar loss dom nu och ska ta en tur senare om det inte börjar regna igen...

Har bort både throttle position censorn å trådarna från växelindikatorn. genom att plugga ur TPS så fick jag ~+2Nm.

Ingen dynokörning efter att jag kopplat bort växelindikatorn.
 
Lokke skrev:

behövs inte bytas, åtminstone inte på en sv.



Har bort både throttle position censorn å trådarna från växelindikatorn. genom att plugga ur TPS så fick jag ~+2Nm.

Ingen dynokörning efter att jag kopplat bort växelindikatorn.

Vad för inte just på en SV?

Vet du vad TPS gör egentligen. Vad blir bättre utan den?
 
Swedish Viper skrev:
Vad för inte just på en SV?

Därför att det är det minsta bekymmret med den.
Det blir ju inte sämre av att byta, men knappast nån märkbar skillnad. Skulle nog tror att en bättre, cartridge-gaffel påverkas mer av skicket på oljan.


Vet du vad TPS gör egentligen. Vad blir bättre utan den?

Senare ställer tändningen vid fullgas, när å hur mycket vet jag inte.
 
1) Byt fjädrar fram på tidiga sv 650, blir aldrig bra annars. Inte ens om du väger under 75......
2) vet inte hur tps påverkar tändinställning på just sv650 men borde vara en dum ide ta bort den. Tändläget SKA variera m belastning o gaspådrag. Vad du får utan tps svårt att säga, kan ju vara maxkurvan (= onödigt låg tändning på delgas), minkurvan (= för hög på fullgas; spikrisk) eller nåt mittemellan.
/u
 
ulf_lundin skrev:
1) Byt fjädrar fram på tidiga sv 650, blir aldrig bra annars. Inte ens om du väger under 75......
2) vet inte hur tps påverkar tändinställning på just sv650 men borde vara en dum ide ta bort den. Tändläget SKA variera m belastning o gaspådrag. Vad du får utan tps svårt att säga, kan ju vara maxkurvan (= onödigt låg tändning på delgas), minkurvan (= för hög på fullgas; spikrisk) eller nåt mittemellan.
/u

Hehe, och jag som väger ca 120 med utrustning! :eek:
Jag fyllde i alla fall på 10 mm mer olja i gafflarna. Är nu svårare att få klunket numera. Får fundera på det där med fjädrar.
Är ju inte så van med hojjar ännu, vad /hur känns det för skillnad med andra fjädrar. Har ju bara kört ca 400 mil med den ännu sen jag tog kortet.

Nån som vet nån sida med tabell där man kan räkan ut vilken hårdhet på fjädern man ska ha?

Jo att ta bort TPS verkar ju inte så bra i så fall.
Nöjer mig med att ha tagit bort trådar på neutralswitchen. Skulle ju göra så att tändningen senareställs på 2:a och 3:e växeln.
 
Last edited:
Du kan nog fylla i mer olja utan att skämmas också. Prova dig fram till en mängd du tycker passar. Hårdare fjädrar köper du viktanpassade. Kolla med en Öhlins-återförsäljare om vad det finns att tillgå. Kostar ca en tusing för en uppsättning.
 
Bempa skrev:
Du kan nog fylla i mer olja utan att skämmas också. Prova dig fram till en mängd du tycker passar. Hårdare fjädrar köper du viktanpassade. Kolla med en Öhlins-återförsäljare om vad det finns att tillgå. Kostar ca en tusing för en uppsättning.

Jaha kanske man skulle ta å pytsa i lite till då.
Tyckte att den blev spårkänsligare efter 10 mm extra olja.
Kan ju vara att framdäcket sjunger på sista versen med. Har ju bildats en smal platt yta mitt på, sen så kommer det ju en smal och vass övergång till resten av däckssidan.

Men som sagt klunket blev svårare att få fram efter mer olja.
 
Swedish Viper skrev:
Jaha kanske man skulle ta å pytsa i lite till då.
Tyckte att den blev spårkänsligare efter 10 mm extra olja.
Kan ju vara att framdäcket sjunger på sista versen med. Har ju bildats en smal platt yta mitt på, sen så kommer det ju en smal och vass övergång till resten av däckssidan.

Men som sagt klunket blev svårare att få fram efter mer olja.

Kom ihåg att inte sätta för mycket olja, du kan "blåsa ut" packningarna på det viset. Kolla också:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2081&highlight=framgaffel
 
Lokke skrev:
Kom ihåg att inte sätta för mycket olja, du kan "blåsa ut" packningarna på det viset.

Jo jag har haft dom tankarna i huvet med.

Får bli att få tag i bättre fjädrar och ny olja.

Nån som vet vad det är i som original? Har sett flera uppgifter på det. Både 5 och 10 olja.

Hur starka är fjädrarna som original med, kanju vara kul att veta.
Enl Traxxions sida så skulle jag behöva typ .96 eller så....
 
Swedish Viper skrev:
Jo jag har haft dom tankarna i huvet med.

Får bli att få tag i bättre fjädrar och ny olja.

Nån som vet vad det är i som original? Har sett flera uppgifter på det. Både 5 och 10 olja.

Hur starka är fjädrarna som original med, kanju vara kul att veta.
Enl Traxxions sida så skulle jag behöva typ .96 eller så....

Borde va 10W.

Orginal fjädrare 0,70, öhlins ~0,81
Själv har jag racetech 0,90 och 20W olja. Ganska styva för vanlig körning men funkar bra på bana. Jag väger ~98kg utan utrustning. 0,80 e väl nog ok för blandat körning om man e lättare än 90kg.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top