Ngt som stör mig enormt mkt! (försvara er gärna?)

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Jag tycker också de är gnälliga trångsynta idioter.
Fan folk har bott i det här landet i tusentals år utan bil. Men ett par årtionden med låga bensinpriser och sedan påstår de att de MÅSTE kunna köra bil billigt för att ens kunna överleva!
De är så jävla inskränkta att de inte ens överväger några alternativ!

För fan det är dags att vi börjar ta lite miljöansvar och ett bra sätt är höjd bränsleskatt. För min del ser jag gärna att soppan kostar över 20 kr/L.

Du som nu har så bestämda åsikter kan då tala om för oss som bor i glesbygd vilka alternativ vi skall överväga! Lokalbussar? Tåg? Spårvagn? I de flesta fall så finns det inga alternativ till bilen. Skall en av pojkarna till tandläkaren så är det en resa på 12 mil, några bussar att åka med finns inte, såvida man inte vill övernatta på hotell för att det skall passa de tämligen glesa tiderna som bussarna går.

Eller är alternativet att flytta? I så fall kan jag be dig (och övriga) att betänka ett större perspektiv. Just nu så talas det om att flytta ut till kuststäderna i stor omfattning för att jobben och kommunikationerna finns där. Inom en tidsperiod så kommer detta att ändras till att flytta ut företag och människor från Norrland, kuststäderna inräknade, till förmån för Stockholm, Göteborg och Malmöregionerna. (Detta är redan i dag en verklighet) Nästa steg är att Sverige är för långt ifrån verkligheternas centrum och då handlar det om centraleuropa eller annat.

Den bistra verkligheten är att vi alla är beroende av varandra. Vi kan lika lite flytta in alla i storstadsregioner, med alla de problem som det innebär, som att tvinga folk och företag att flytta till glesbygd. Det som däremot är vansinningt är att politiskt försöka styra var människor skall leva, t.ex. skattehöjningar på produkter och tjänster som man inte kan välja bort. Och det tydligaste exemplet på detta är att ytterligare höja den redan vansinnigt höga bensinskatten.

Jag personligen anser att skatt på lyxkonsumtionsvaror kan höjas till sanslösa nivåer, för det påverkar inte den normala levnadssituationen negativt. Exempel på detta är tobaks- och alkoholskatt, där ett ordentligt skattepåslag skulle ge positiva effekter för både ekonomin och folkhälsa. Och detta säger jag som rökare och även konsument av alkohol, om än inte i stora mängder. Andra exempel kan vara nöjesbåtar och fartyg m.m. Fler exempel kan ges...

Tycker ni alla att jag har helt fel här? Jag har inget emot storstadsområdena, än fast jag inte vill bo och uppfostra mina barn där. Livet är så mycket mer än att bara arbeta. Och innan någon hoppar på mig så kan jag säga att jag inte har varit arbetslös annat än några månader efter jag muckade för 24 år sedan. Har jobbat som egen företagare som också var ett aktivt val för att kunna bo där jag nu bor. Och situationen där familjer väljer att skapa familj för att kunna leva på bidrag är inget jag känner igen.

Långt blev det här inlägget och än fast jag tycker att det finns mycket mer att säga i ämnet så måste jag nog ge mig nu.

En tanke bara, innan vi försöker att racka ner på andra så kan vi åtminstone försöka att se saker ur deras perspektiv. Och att saker och ting inte alltid är så j-la enkla att lösa som det kan se ut från vårat/erat hörn av världen.

Finns det verkligen folk i norr som jobbar för 7000kr i månaden? Frågan är då: Varför? Finns väl tusen svar på det....men alla svar skyller väl på staten.

Om så är fallet för vissa, då tycker jag inte att man ska klaga heller.

Jag flyttade inte från norrland, men från glesbygden i Småland.

Till slut så började jag förstå, gör jag inget åt saken så kommer det förbli såhär. Började se mig om utanför Småland och hittade ett jobb i Sthlm. Tog mitt pick och pack och drog. Det var blandade känslor. Men idag är jag glad att jag flyttade, har det så mycket bättre.

ORD! :tummenupp

3173149 Nej, jag vet uppenbarigen inte vilken värld du lever i, hur som så är det inte 2007 iaf. Skulle våra svenska bönder strejka skulle vi importera, visst skulle det bli dyrare, men drar vi in glesbygdsbidragen är åtminstone en del finansierad!
Handlar inte om att strejka, handlar om att dom försvinner totalt, nedskärningar osv... Vem fan pratar om strejk :va

Du som nu har så bestämda åsikter kan då tala om för oss som bor i glesbygd vilka alternativ vi skall överväga...

Precis vad jag skulle ha skrivit om jag inte vore så förbannad och inte kan välja mina ord pga tidigare skribenter :mad:

:tummenupp för dina visdomsord!

Last edited:
Man börjar ju fundera var alla som är FÖR högre priser och tycker att vi norrlänningar gnäller tankar sina hojar med... dubbelmoral kanske :rolleyes:
Jag tankar min hoj med bensin. En ökning av bränslepriserna slår givetvis därigenom även mot mej. Trots detta är jag för en höjning.
Förstår du inte? Det handlar om att tänka utanför ens eget smala perspektiv och acceptera förändringar som kanske inte omedelbart gynnar den egna individen, men som gynnar samhället i stort.

OJOJOJ, det finns verkligen många idioter. Folk i norr vet oftast mycket om världen, vilket inte kan sägas om hela sveriges befolkning..... som tror att det finns isbjörnar+ att det är tundra i norrbotten:tummenupp

OJOJ jag är oroad, ska det va den inställningen bland folk ger jag upp!

Återigen skitsnacket att det inte finns några alternativ!
* Förändra ditt körsätt och dina körvanor så kan du minska din bensinförbrukning.
* Köp en bränslesnålare bil.
* Använd hoj istället, de går oftast köra snålare än en bil.
* Köp en åkerlapp och framställ ditt eget biobränsle.
* Cykla om det är tillräckligt nära.
* Gå om det är tillräckligt nära.
* Ta bussen om det går, vilket det oftast gör även om man inte vill. Jag vet själv, jag hatar att åka buss.
* Ta den ökade kostnaden och bit ihop, samtidigt som du försöker tänka i ett lite större perspektiv.

Är det så att du fortfarande inte anser att det finns något alternativ till en törstig biljävel, ja då är det fortfarande ditt val att du hamnat i den situationen. Den dagen jag flyttar till nordpolen skall jag fan också stå för mitt val, det kommer inte låta "men alltså taxiflygen är så dyra nuförtiden, man måste tänka på oss som bor i glesbygden!"...

Jag tankar min hoj med bensin. En ökning av bränslepriserna slår givetvis därigenom även mot mej. Trots detta är jag för en höjning.
Förstår du inte? Det handlar om att tänka utanför ens eget smala perspektiv och acceptera förändringar som kanske inte omedelbart gynnar den egna individen, men som gynnar samhället i stort.

Tror du att det gynnar mer än det förstör? Själv är jag rätt övertygad om att det skulle få folk att sluta jobba och gå på bidrag istället och/eller skattefuska mer. Alla bor inte i en så enkel stad som Umeå.

Men efter som reallöner procentuellt ökat de senaste åren mer än vad bensinpriset har så är det faktiskt billigare nu än för några år sen.

3173311 Återigen skitsnacket att det inte finns några alternativ!
* Förändra ditt körsätt och dina körvanor så kan du minska din bensinförbrukning.
* Köp en bränslesnålare bil.
* Använd hoj istället, de går oftast köra snålare än en bil.
* Köp en åkerlapp och framställ ditt eget biobränsle.
* Cykla om det är tillräckligt nära.
* Gå om det är tillräckligt nära.
* Ta bussen om det går, vilket det oftast gör även om man inte vill. Jag vet själv, jag hatar att åka buss.
* Ta den ökade kostnaden och bit ihop, samtidigt som du försöker tänka i ett lite större perspektiv.

Är det så att du fortfarande inte anser att det finns något alternativ till en törstig biljävel, ja då är det fortfarande ditt val att du hamnat i den situationen. Den dagen jag flyttar till nordpolen skall jag fan också stå för mitt val, det kommer inte låta "men alltså taxiflygen är så dyra nuförtiden, man måste tänka på oss som bor i glesbygden!"...
Är du verkligen säker på att du bor i Umeå??? :va

1: skulle du cykla i -15
2: skulle du köra hoj i -15
3: skulle du cykla/köra hoj 100km per dag i vinterväglag?
4: har du den blekaste aning om hur kollektivtrafiken ser ut UTANFÖR Umeå, som f.ö är en universitetsstad så där är kollektivtrafiken utmärkt.
5: folk har inte råd att köpa nya bilar, alla deras pengar går åt till bränsle för att ta sig till och från jobbet, smartare människor som styr Sverige vore kanske bättre
6: inser du att du skriver dummare inlägg än mig?

3173403 Men efter som reallöner procentuellt ökat de senaste åren mer än vad bensinpriset har så är det faktiskt billigare nu än för några år sen.
Och hur mycket har priset på el, mat, fack/a-kassa, försäkringar & övriga levnadskostnader ökat under samma period?

Jag föreslår att alla ni som förespråkar högre bränslekostnader tar och säljer alla era fordon som nyttjar fossila bränslen, köper er en vattenbil, sätter er i ring och röker på en fet en, för ni har trots allt ett val. Ni har RÅD att fortsätta leka & leva med höjda avgifter, dom som inte har råd att ens ta sig till & från jobbet då? Inte ens åka till tandläkaren med sina barn pga att det kostar för mkt att bara åka? Vart fan kommer ni ifrån egentligen????

Last edited:

Och hur mycket har priset på el, mat, fack/a-kassa, försäkringar & övriga levnadskostnader ökat under samma period?

Jag föreslår att alla ni som förespråkar högre bränslekostnader tar och säljer alla era fordon som nyttjar fossila bränslen, köper er en vattenbil, sätter er i ring och röker på en fet en, för ni har trots allt ett val. Ni har RÅD att fortsätta leka & leva med höjda avgifter, dom som inte har råd att ens ta sig till & från jobbet då? Inte ens åka till tandläkaren med sina barn pga att det kostar för mkt att bara åka? Vart fan kommer ni ifrån egentligen????

Jag är uppväxt långt ute på landet fast visst det kan man inte jämföra med norrlands inland. Men syften med bensinskatten är ju att minska nöjesbillismen och den har inte minskat än så länge. Alltså har inte priset nått gränsen för när medborgarna ändrar sitt betendemönster. Jag ser gärna en levande landsbygd men bensinprishöjningen är en ganska försumbar höjningen procentuellt. Till och med Reinfeldt har ju flaggat för en höjning av rese avdragen, trots att regeringen i övrigt har en ganska storstadsvänlig politik.

Fast jag har sagt till mig själv att jag inte ska diskutera politik här, det gör jag så mycket ändå.

3173435 Jag är uppväxt långt ute på landet fast visst det kan man inte jämföra med norrlands inland. Men syften med bensinskatten är ju att minska nöjesbillismen och den har inte minskat än så länge. Alltså har inte priset nått gränsen för när medborgarna ändrar sitt betendemönster. Jag ser gärna en levande landsbygd men bensinprishöjningen är en ganska försumbar höjningen procentuellt. Till och med Reinfeldt har ju flaggat för en höjning av rese avdragen, trots att regeringen i övrigt har en ganska storstadsvänlig politik.

Fast jag har sagt till mig själv att jag inte ska diskutera politik här, det gör jag så mycket ändå.
Lustigt att du ska ta upp Reinfeldt och co. dom gick ju ut med sänkt skatt på bränsle som vallöfte.... Så jippie för 50 öre mer i milersättning när bränslet kostar 8:- mer... Bara en blåögd blåblodad räknar så jävla fel!

Lustigt att du ska ta upp Reinfeldt och co. dom gick ju ut med sänkt skatt på bränsle som vallöfte.... Så jippie för 50 öre mer i milersättning när bränslet kostar 8:- mer... Bara en blåögd blåblodad räknar så jävla fel!
Vänta 15 öre har de väl sagt eller var det 17? 8 kr? Hmm sen är jag sosse om du undra.

3173452 Vänta 15 öre har de väl sagt eller var det 17? 8 kr? Hmm sen är jag sosse om du undra.
Dom har sagt att dom ska sänka skatten........ Hur får man det ett år senare till en 15 öres höjning?

Börjar nu, om nått år så har dom här 20kr lobyisterna vi har här på forumet fått som dom vill och miljöpartisterna gråter sig lyckliga till sömns för dom tror att dom gjort nånting bra.

Back