ngn som vet om denna hjälm e godkänd?

jag gick i backen hårt och kullerbyttade massor , men jag är glad att jag la ner pengar på en bra hjälm , den ser ut som skit nu ( som om man gått loss med en vinkelslip) efter men den studsade inte som plasthjälmar gör vid impact .Snåla aldrig på säkerheten kläder däck m.m , så är det.

hej hej

Har precis köpte en ny hjälm. Det blev en agv glasfiber (den billigaste ) kostade ca 1800kr. Funkar kanon för mig. Färgen är helsvart- man fick betala flera hundra spänn till för att få lite "fräcka tryck" på.
Jag tycker den är att rekomendera om man inte vill betala skjortan men ändå få lika bra säkerhelt.

När du väljer hjälm tänk på följande

1. Endast fiberhjälm kevlar/kolfiberhjälmar är lättare och starkare vilket ger mindre påfrestning av nacken vid krasch

2. köp endast hjälm med d-ring spänne inga snabbfästen äv om det e bekvämt

3. testa testa testa ju fler hjälmärken du testar desto bättre alla har olika huvudform jag kan tex inte använda arai eller shoei däremot sitter Premier och AXO perfekt på mig.

Det man betalar för på dyrare hjälmar är oftast
bättre inredning oftast tvättbar
Bättre visir imfrihet/reptålighet
Lägre vikt
samt designen

Bikerbitch skrev:
Och för allt i världen, välj en integralhjälm och ingen hjälm där du snabbt kan stoppa en korv i munnen genom att fälla upp den..

Vad är det för fel på öppningsbara :6surkart :mad:

:D :D :hej

Ok, ge mig lite sidor och förslag på chyssta hjälmar för 2000-2500.- . Finns det?

Varför inte en KBC? Har inte hört så jättemycket om dem, men de verkar ju väldigt bra.

"tri-kompositskal, mycket bra ventilation. Exklusiv, urtagbar och tvättbar Savoir - sammet/Alcantara- inredning & CoolMax. Snabbskifte av visir. Dubbel D-ring."

Finns för 2590:- på axesstrading.

http://www.axesstrading.se/Hjalmar/hjalmar.html

VR1_Matt_Titanium.jpg

Jo den var onekligen fin... Får nog bli en sån, får testa på MC-huset om dom har nån.

Har kollat lite på dom också.. Tyvärr finns det inte nån matsvart där :(
Förövrigt undrar jag om det skiljer ngt mellan dom för 2K och 2500.- Samma fakta på dom båda...

Allrajt. Helsvarta för 2K med ett Iridiumvisir... kan de va nåt?
Föresten; hur ser ett Iridiumvisir ut från insidan? vilken färg blir det liksom? En annan fråga; Ser man ögonen/ansiktet på hjälmbäraren igenom visiret, eller blir det som en färgglad spegel?

blacks.jpg

+
vi.jpg

=
svart.jpg

Är man en photoshopgud eller vad. :fakta :tummenupp

Last edited:
Min uppfattning om hjälmar är att man så gott som alltid får vad man betalar för. Bell helmets hade en rätt bra slogan på sjuttiotalet: If You got a ten-dollar head, wear a ten-dollar helmet!
Vill minnas att nån av hojtidningarna (kan ha varit Bike) gjorde en väldigt seriös test av hjälmar där man även jämförde olika material. Att plasthjälmar har lite lättare för att komma i "studsning" bedömdes inte som lika farligt som att de vid asfaltskrap lätt "hugger i" och ger höga rotationsaccelerationer.
Tydligen är just rotationsaccelerationer en vanlig orsak till hjärnskador, hjärnan "flyter ju omkring" i skallbenet och klarar mycket dåligt den sortens våld.
Dessutom har glasfiber/kevlar/kolfiber-hjälmar ofta bättre "inredning", så min rekomendation är
-undvik plasthjälmar, köp en hjälm som sitter bra på huvudet.

Åsså lite gnäll:
Detta gäller inte BigKay, som jag läst skaffat budgethoj i Tyskland.
Men ibland blir man mörkrädd när man hör snacket, hojar som kostar mer än 100papp, till dem köps Powercommanders eller DynoJets o effektsystem som kostar sköna tusenlappar, ibland ännu häftigare/dyrare grejor.
SÅ SÄGS DET ATT HJÄLMAR ÄR "DYRA" - OCH DET AV SAMMA PERSONER :skrämd

Tänk till ni som känner er träffade - valet av hjälm kanske är ditt livs viktigaste.

/ Racerpelle

Har haft lite olika krukor, senaste var en AGV kolfiber, köpte den på rea för 2500 typ =)
Vägde 1300g eller nått, hur bra hjälm som helst!

Jag hade tidigare en AGV Demon. Kostade 1900 och är världens sämsta hjälm. Det klarade en krash fint men fodret va tokslut efter 1000 mil typ.

Nu kör jag med Shoei RAID och är mycket nöjd. Tror att den gick på strax under 3000:-. :)

Bikerbitch skrev:
Well, visst är det kanske skönt att slippa ta av sig hjälmen om man vill dricka vatten, äta något eller dylikt.
Men jag vet inte hur pålitliga såna hjälmar är vid en vurpa...

Om du inte vet hur pålitliga sådana hjälmar är, hur kan du då ha en åsikt i ämnet?

Jag antar att du TROR att dom inte håller lika bra vid en klotning som en icke öppningsbar integralhjälm. Om så är fallet så håller jag med. :) Däremot så är dom antagligen säkrare än en öppen s.k. jethjälm, återigen en gissning.

1. Det viktigaste vid köp av hjälm är att den passar just din skalle.
2. Sedan så ska det vara rätt storlek. D.v.s. den ska kännas en halv storlek för trång (inte för liten, det är skillnad) när den är ny, då inredningen ger med sig ung. en halv storlek efter några veckors användning.
3. Efter det så kan man fundera på materialval, och där säger i stort sett alla, att en glasfiber/komposithjälm är bättre än en plastdito, dessutom så åldras plasthjälmar utav solljuset till skillnad från glasfiber förutom tidigare nämnda brister.
4. Man kan sedan fundera på om man vill satsa på 2 eller 3 skalshjälmar. Priset stiger, men säkerheten påstås öka.
5. Till sist så kan man fundera på design/lack om man tycker sånt är kul.

Alltså, se till att hjälmen passar först och främst. Allt annat är sekundärt. Det är inte alls säkert att den ballaste dyra hjälmen för 8000:- passar din skalle lika bra som den för 2000:- Vi har alla lite olika huvudform, en del lite rundare, andra mera ovala. Så slutsatsen blir: PROVA (flera) innan du bestämmer dig.

Relapse skrev:
3. Efter det så kan man fundera på materialval, och där säger i stort sett alla, att en glasfiber/komposithjälm är bättre än en plastdito, dessutom så åldras plasthjälmar utav solljuset till skillnad från glasfiber förutom tidigare nämnda brister.

Glasfiberhjälmarna åldras dom med, men inte lika fort.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back