Bikerbitch skrev:
Well, visst är det kanske skönt att slippa ta av sig hjälmen om man vill dricka vatten, äta något eller dylikt.
Men jag vet inte hur pålitliga såna hjälmar är vid en vurpa...
Om du inte vet hur pålitliga sådana hjälmar är, hur kan du då ha en åsikt i ämnet?
Jag antar att du TROR att dom inte håller lika bra vid en klotning som en icke öppningsbar integralhjälm. Om så är fallet så håller jag med.

Däremot så är dom antagligen säkrare än en öppen s.k. jethjälm, återigen en gissning.
1. Det viktigaste vid köp av hjälm är att den passar just din skalle.
2. Sedan så ska det vara rätt storlek. D.v.s. den ska kännas en halv storlek för trång (inte för liten, det är skillnad) när den är ny, då inredningen ger med sig ung. en halv storlek efter några veckors användning.
3. Efter det så kan man fundera på materialval, och där säger i stort sett alla, att en glasfiber/komposithjälm är bättre än en plastdito, dessutom så åldras plasthjälmar utav solljuset till skillnad från glasfiber förutom tidigare nämnda brister.
4. Man kan sedan fundera på om man vill satsa på 2 eller 3 skalshjälmar. Priset stiger, men säkerheten påstås öka.
5. Till sist så kan man fundera på design/lack om man tycker sånt är kul.
Alltså, se till att hjälmen
passar först och främst. Allt annat är sekundärt. Det är inte alls säkert att den ballaste dyra hjälmen för 8000:- passar din skalle lika bra som den för 2000:- Vi har alla lite olika huvudform, en del lite rundare, andra mera ovala. Så slutsatsen blir: PROVA (flera) innan du bestämmer dig.