NGK tändstift bra eller anus?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
En kompis har en gammal Honda 450 med nyrenoverad motor.
Nya tändstift NGK.
Vi provtur så slog båda stiften igen han höll då ca 4000rpm
Hojen omöjlig att starta, med de gamla NGK stiften gick hojen helt ok igen.
 
Jag har sett flera exempel på att NGK-stift har krånglat på vissa hojmotorer, då har man bytt till Champion och löst problemet.
Nej, jag har inga belägg eller efrarenheter av detta.
 
NGK är utan tvekan den världsledande tillverkaren av tändstift, så bara för att det strular för någon betyder det inte att NGK är klåpare som skall kastas under bussen...Dessutom, det finns hur många historier som helst om folk som bytt från det ena märket till det andra - i båda riktningar - och helt plötsligt har det fungerat bättre. Det som sällan förtäljs av dessa historier är att man samtidigt bytte värmetal och säkert något annat också. Det som alltid kommuniceras är att märke X löste problemet...

Är man världsledande blir man också kopierad, så precis som steffe skriver så figurerar det kina-kopior av populära NGK-stift på allehanda webshopar. Ifall de svindyra iridiumstiften känns för billiga för att vara sant så är det också så...
 
En kompis har en gammal Honda 450 med nyrenoverad motor.
Nya tändstift NGK.
Vi provtur så slog båda stiften igen han höll då ca 4000rpm
Hojen omöjlig att starta, med de gamla NGK stiften gick hojen helt ok igen.
Pirat NGK, endast märkningen och förpackningar lika äkta NGK stift. Jag är klar pucktvåa !
 
En kompis har en gammal Honda 450 med nyrenoverad motor.
Nya tändstift NGK.
Vi provtur så slog båda stiften igen han höll då ca 4000rpm
Hojen omöjlig att starta, med de gamla NGK stiften gick hojen helt ok igen.


Nyckelord: Honda 450.

Det skall helt enkelt vara så på den modellen. Hondas mest lynniga hoj någonsin. En Gremlingenerator.

Ge hojen de stift den vill ha, och var tacksam att just detta felet var så enkelt att hitta. Och, se till att hålla varven uppe!
CB 450 är ingen glidare. Minns att introduktionsmodellen på 60-talet gick under smeknamnet "The Black Bomber" i UK och "Hellcat" på andra marknader.
Titta på ventilfjäderarrangemanget så ser man att hojen är ritad för att varva 5 siffror i rad.

Att stiften slår igen på 4000 varv är närmast en hämnd. Feature, typ.

Vill man ha en halvlitertwin från Honda att glida runt på är CB 500 T ett bättre val. Samma motor,
längre slag, lägre komp, mer civiliserad.

CB 450 är den tidens huliganhoj och mår bäst av att köras på just det viset.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top