[Newbie] Ducati 1098 kopplingsproblem

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Tjenare!

Jag har lite trubbel med kopplingen på min ducce och lite svårt att lokalisera problemet.

Fick för mig att serva kopplingen då den kändes lite "huggig", tog långt ut, slirade mm och läste att man kunde smörja in lamellerna med lithiumfett. Sagt och gjort så rev jag ner kopplingen, först kom tryckplattan av och (tryckstången? som jag även torkade av) med på köpet, tog ut alla skivor och började gegga och ha mig.

Anmärkte på att skivorna var i ganska kasst skick rent allmänt men tänkte att det ändå var värt ett försök.

Har förövrigt printat ut Ducatis 1098 service manual som jag följde vid installtionen av lamellerna.

"= friktionsplatta
|= vanlig skiva.
)= konkav/konvex skiva.

Installerade enligt följande: ||")"|"|"|"|"|"|"
Till min förvåning så blev det en friktionsplatta över?? (anyways)

Testkör hojen och det känns knappt som att de är någon skillnad i hurvida kopplingen tar.
Sen varvade jag upp hojen till kanske 6-7000rpm och smakar i en ny växel, då släpper kopplingen helt?? :va

Så får jag "pumpa" mer tryck i den.

Okej tänker jag, hmm lufta kopplingen får jag väl göra då. Sagt och gjort drar jag upp nippeln nere vid slaven. Pumpar lite, stänger.

Tar en ny testrunda, samma skit.

Day 2:
Springer och köper ett nya lameller, ny flaska med dot 4 och tänker herrejävlar nu ska jag fixa koppling.

Skruvar isär skiten igen, in med de nya lamellerna i följande ordning:
||")"|"|"|"|"|"||"

Tömmer kopplingsvätskan helt. Fyller på med ny fin dot 4 och börjar pumpa i tryck (vilket tar ett jävla tag för mig av någon anledning, ger nästan upp). Äntligen, tar kopplingen igen!

Ut på ny testrunda, samma fel. :huvet

Så, nu vänder jag mig till er. Vad kan de bero på?
Kan det vara så enkelt som att tryckstången måste fettas om ordentligt?
Eller är det något annat banalt jag har missat?

Tack :tungan

Jag har ingen erfarenhet av just ducce. Är det torr på din?
Men det verkar skumt om du har två plattor utan lamell emellan tycker jag. Hur sliten är din kopplingskorg? Alltså där "tänderna" på lamellerna löper. Skall vara slätt där annars kärvar dom.
Jag har heller aldrig smörjt lameller med nått fett.
Vissa har dock legat i oljebad ett tag. Men då är det inte torrkoppling vi pratar.

Jag har ingen erfarenhet av just ducce. Är det torr på din?
Men det verkar skumt om du har två plattor utan lamell emellan tycker jag. Hur sliten är din kopplingskorg? Alltså där "tänderna" på lamellerna löper. Skall vara slätt där annars kärvar dom.
Jag har heller aldrig smörjt lameller med nått fett.
Vissa har dock legat i oljebad ett tag. Men då är det inte torrkoppling vi pratar.

Japp det är torrkoppling.

Det nya lamellerna är inte infettade, utan helt sprillans nya direkt från förpackningen. :)
De gamla torkades av innan det installerades efter infettningen.

Kopplingskorgen har lite märken, men borde vara inom tolerans. Har sett värre på bilder :)

Obs du ska INTE ha friktionsplatta längst ut utan stålplatta. Byt plats på dom två sista.

Ska kolla i handboken vad dom säger angående var konkava plattan ska vara. Är lite delade meningar om det men beroende på modell ska den antingen sitta som nummer 2 närmast motorn alternativt mitt i smeten. Och i vissa fall längst ut. Vissa hävdar att det inte gör någon skillnad

Kan också vara cylindern som spökar, eller att du luftat fel. Har läst lite om folk som haft problem när kopplingen blir varm. Ska undersöka lite till om jag hittar något och återkommer. Av det du skriver att bedöma låter det som om du luftar systemet fel. Men jag kanske bara missförstår det du skriver.

DOCK SKA DU ALLTID BÖRJA MED 2 STåL PLATTOR SEN KÖRA FRIKTION OCH STåL VARANNAN OCH AVSLUTA MED STåL LÄNGST UT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Last edited:
Ja, det känns som att det borde vara antingen slavcylindern som behöver en genomgång, alternativt någon packning på tryckstången ?

Det ska tydligen gå att kontrollera det på något sätt där man kan se om tryckstången snurrar. Detta ska den alltså inte göra?

Angående friktionsplatta sist så var det som stod i service manualen? :)

edit: Du har alldeles rätt angående vanliga skiva längst ut.

Ska testa med det när jag kommer hem.

Tack :)

Last edited:
Notera att det står "The clutch pack should be completed with a friction plate".

Men på bilderna jag hittar sitter det en vanlig platta. Hmm...

koppling.jpg

Notera att det står "The clutch pack should be completed with a friction plate".

Men på bilderna jag hittar sitter det en vanlig platta. Hmm...

View attachment 362556

Slarviga översättare i italien :)
Men som det ser ut på bilden (och som jag skrev), ska det vara.
Annan fånig grej jag kom på, har du spänt fjädrarna som du ska?

Som sagt, slavcylindern kan ha blivit skitig. Skruva loss den och gör rent och smörj de delar som pressar på tryckstången. Tror inte du behöver göra någon helrenovering då symptomen du beskriver kan vara att tryckstången inte dras tillbaka hela vägen. Hade packningarna gått och den pyst hade du nog snarare inte kunnat frikoppla ordentligt. Kolla också så du inte har för mycket hydraulvätska.Om den inte får expandera när den blir varm skapar ju själva mottrycket ett tryck på tryckstången (vart mycket tryck där men hoppas du fattar vad jag menar)

Jahopp, då har man varit och klåpat lite mer då.

Flyttade om skivorna och vet inte om jag märkte någon skillnad?

Problemet kvarstår.

Jag gick igenom ca 3 st koppar med vätska och såg att det var en massa luft i systemet men tror att jag fick ur det nu? Gjorde på följande sätt: Öppna nippeln lite, tryck på kopplingshantaget och håll det intryckt, stäng nippeln, släpp upp hantaget och sen om och om igen på det sättet. Utan att någonsin släppa upp hantaget medans nippeln är öppen.

Nu verkade det fungera lite bättre, men samma sak hände till slut ändå.

Det händer alltså helt random, vrider på ordenligt och lägger i en växel och den slutar greppa.

Jag har ännu inte öppnat slav cylinder då jag saknade rätt verktyg för just det jobbet.

Såg även att en del har spruckit i korgen. (borde dock inte vara orsaken? Och jag tror det hände efter bytet till de nya lamellerna)

IMG_0108.jpg

Det är alltså en Corse/Ducati Performance-koppling till en tricolore.

Ska försöka titta på slavcylindern i morgon. Om inget är knas där blir det väl att lämna in den på verkstan! :gråta

Den sprickan såg skum ut. Har annan korg på min så vet inte riktigt vad den fyller för funktion.
Kolla slavcylindern som sagt. Kan vara så enkelt att "glidytan????" på sprinten som trycker på tryckstången behöver fettas in för den inte åker tillbaka som den ska (som sagt).

Som du beskriver är luftningen gjord på rätt sätt.

Hack i kopplingskorgen borde leda till att det är svårare att frikoppla snarare en tvärtom.

edit: hack i kopplingskorgen kan iof leda till både och men det senare är mer osannolikt. Har du hack kan plattorna fastna när du kopplar ur och därför inte funka korrekt. Ta en bild och posta för säkerhets skull.

Kan även vara fjädrarna som är slitna.

Last edited:
Dom sprickorna ser ju inte för bra ut. Det är inte så att tryckplattan kärvar så inte fjädrarna orkar trycka ihop kopplingen? Ser ju ut som sprickorna skulle kunna ställa till nått sånt.

slir?

Om inte jag är helt ute och cyklar så ser det ut som du har en slirkoppling?

Då kan lamellerna behöva vara i annan ordning och en specifik tjocklek (på paketet).

Sprickorna sitter i spindelfjädern, borde bytas och kan köpas på närmaste ducati handlare om du har tur. Beror lite på om kopplingen är en sliris och om de använt ducati orginal spindelfjäder mått.

För att byta måste du lossa muttern såklart och då behöver du ett riktigt mothåll.

Men om det fortfarande slirar och du vill vara lat. Lägg in en till skiva ytterst bara. INTE Lamell utan bara en till stålskiva.. = Mer tryck helt enkelt. har jag gjort. Dock kommer slirfunktionen högst troligen sluta fungera då.

FÖRST ;)

Last edited:
Det du har är en DP slirkoppling med kass spindelfjäder! Har själv en likadan men med juste fjäder!
Du måste köpa en ny sån annars kommer den inte att funka, demontera hela koppplingskorgen genom att lossa muttern. Där bakom kommer du att hitta ett antal små kulor tappa inte bort dom.
Kollar du på filmen i länken så får du en del bra tips hur man monterar en slipper...
http://www.europeancycleservices.com/gallery/video-slipper-clutch-install/

Grymt!

Det är en slirkoppling!

Ska testa smacka på en extra skiva bara för att se om problemet försvinner.

Har beställt ett mothåll från ebay som man skruvar fast i i gängorna till kopplingskåpan.

Får traska förbi Ducati Stockholm och fråga om dom har spindelfjädrar :)

Tack! :tummenupp

Det du har är en DP slirkoppling med kass spindelfjäder! Har själv en likadan men med juste fjäder!
Du måste köpa en ny sån annars kommer den inte att funka, demontera hela koppplingskorgen genom att lossa muttern. Där bakom kommer du att hitta ett antal små kulor tappa inte bort dom.
Kollar du på filmen i länken så får du en del bra tips hur man monterar en slipper...
http://www.europeancycleservices.com/gallery/video-slipper-clutch-install/

Sjukt bra film. Lär sig ett och annat.
OBS notera att ordningen på skivorna tydligen är annorlunda på slirkoppling. Vet inte vad som gäller för dig då.

Utgick ifrån att det va standard koppling på din hoj initialt. Har för mig att slir endast är standard på R-modellen !?!?!?

Last edited:
Precis som Emullo skriver så är ordningen på lamellerna annorlunda mot en orig.
Viktigt oxå är bredden på lamell paketet tillsammans med stålskivorna, i filmen nämner dom det 36,5 mm.
Nu har du ju nya lameller så det borde hamna inom toleranserna.

Sen får du prova dig fram för att få det slir du önskar, det gör du genom att byta ut eller lägga till stål skivor.
Stålskivorna finns i 1,5 och 2 mm utförande.
Länk till Bucci koppling bygger på samma princip som du har på DP:n
http://www.mad-ducati.com/Technical/BucciSlipperClutch/BucciSlipper.html

Har samma problem du hade i början. Det är en standardkoppling som sitter på en 1098s och den är slirig och tar långt ut. Lameller borde fan inte ge upp efter 700 mil...på min Hym har de gått 1400 och på SF´en 1000 och funkar klockrent.

Vad kan det vara ? Lufta ? Dra åt skruvarna i fjädrarna. Den känns betydligt mjukare än på HYMen och SFen.

Luft

Eftersom handtaget tar långt ut så ska du lufta först Palle.

Dra åt skruvarna hjälper inte, dom ska dras till botten från början så det finns inget att hämta där.

Om det fortfarande slirar så lägg in en extra stålskiva. Eftersom du har orginal så spelar det ingen roll. Koppligen kan bli lite hårdare bara. Jag har skivor om du behöver.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti