Tjenare!
Jag har lite trubbel med kopplingen på min ducce och lite svårt att lokalisera problemet.
Fick för mig att serva kopplingen då den kändes lite "huggig", tog långt ut, slirade mm och läste att man kunde smörja in lamellerna med lithiumfett. Sagt och gjort så rev jag ner kopplingen, först kom tryckplattan av och (tryckstången? som jag även torkade av) med på köpet, tog ut alla skivor och började gegga och ha mig.
Anmärkte på att skivorna var i ganska kasst skick rent allmänt men tänkte att det ändå var värt ett försök.
Har förövrigt printat ut Ducatis 1098 service manual som jag följde vid installtionen av lamellerna.
"= friktionsplatta
|= vanlig skiva.
)= konkav/konvex skiva.
Installerade enligt följande: ||")"|"|"|"|"|"|"
Till min förvåning så blev det en friktionsplatta över?? (anyways)
Testkör hojen och det känns knappt som att de är någon skillnad i hurvida kopplingen tar.
Sen varvade jag upp hojen till kanske 6-7000rpm och smakar i en ny växel, då släpper kopplingen helt??
Så får jag "pumpa" mer tryck i den.
Okej tänker jag, hmm lufta kopplingen får jag väl göra då. Sagt och gjort drar jag upp nippeln nere vid slaven. Pumpar lite, stänger.
Tar en ny testrunda, samma skit.
Day 2:
Springer och köper ett nya lameller, ny flaska med dot 4 och tänker herrejävlar nu ska jag fixa koppling.
Skruvar isär skiten igen, in med de nya lamellerna i följande ordning:
||")"|"|"|"|"|"||"
Tömmer kopplingsvätskan helt. Fyller på med ny fin dot 4 och börjar pumpa i tryck (vilket tar ett jävla tag för mig av någon anledning, ger nästan upp). Äntligen, tar kopplingen igen!
Ut på ny testrunda, samma fel.
Så, nu vänder jag mig till er. Vad kan de bero på?
Kan det vara så enkelt som att tryckstången måste fettas om ordentligt?
Eller är det något annat banalt jag har missat?
Tack
Jag har lite trubbel med kopplingen på min ducce och lite svårt att lokalisera problemet.
Fick för mig att serva kopplingen då den kändes lite "huggig", tog långt ut, slirade mm och läste att man kunde smörja in lamellerna med lithiumfett. Sagt och gjort så rev jag ner kopplingen, först kom tryckplattan av och (tryckstången? som jag även torkade av) med på köpet, tog ut alla skivor och började gegga och ha mig.
Anmärkte på att skivorna var i ganska kasst skick rent allmänt men tänkte att det ändå var värt ett försök.
Har förövrigt printat ut Ducatis 1098 service manual som jag följde vid installtionen av lamellerna.
"= friktionsplatta
|= vanlig skiva.
)= konkav/konvex skiva.
Installerade enligt följande: ||")"|"|"|"|"|"|"
Till min förvåning så blev det en friktionsplatta över?? (anyways)
Testkör hojen och det känns knappt som att de är någon skillnad i hurvida kopplingen tar.
Sen varvade jag upp hojen till kanske 6-7000rpm och smakar i en ny växel, då släpper kopplingen helt??

Så får jag "pumpa" mer tryck i den.
Okej tänker jag, hmm lufta kopplingen får jag väl göra då. Sagt och gjort drar jag upp nippeln nere vid slaven. Pumpar lite, stänger.
Tar en ny testrunda, samma skit.
Day 2:
Springer och köper ett nya lameller, ny flaska med dot 4 och tänker herrejävlar nu ska jag fixa koppling.
Skruvar isär skiten igen, in med de nya lamellerna i följande ordning:
||")"|"|"|"|"|"||"
Tömmer kopplingsvätskan helt. Fyller på med ny fin dot 4 och börjar pumpa i tryck (vilket tar ett jävla tag för mig av någon anledning, ger nästan upp). Äntligen, tar kopplingen igen!
Ut på ny testrunda, samma fel.

Så, nu vänder jag mig till er. Vad kan de bero på?
Kan det vara så enkelt som att tryckstången måste fettas om ordentligt?
Eller är det något annat banalt jag har missat?
Tack
