New Suter S1000RR-based MotoGP racer to test in August

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
SWISS MOTO2 constructor Suter is in the process of building a BMW S1000RR-based MotoGP racer, which could be ready for testing by July this year, it has been revealed.

Headed by boss and former racer Eskil Suter, the company is aiming for their machine to compete in 2012 MotoGP, when the series reverts back to allowing the use of 1000cc engines.

The bike is expected to make its official track debut at Brno in August, the week after the Czech Republic MotoGP race.

"We think we can have the bike on track already in July," said Suter. "We would like to be ready for the second MotoGP test, at Brno, in mid-August. Our rider would likely be Roberto Rolfo, who is already our test rider for Moto2."

Via GPone.com

Det är fan på tiden att det dyker upp någon ny tillverkare i MotoGP. Hoppas nu att planerna håller och det blir av!

Försökte inte WCM med det när MotoGP gick över till 4-takt? Har för mig att de baserade sin variant på en R1 och blev därför inte tillåtna att köra i prototyp-VM med den.

Försökte inte WCM med det när MotoGP gick över till 4-takt? Har för mig att de baserade sin variant på en R1 och blev därför inte tillåtna att köra i prototyp-VM med den.
Det stämmer. Det var dock bara delar av motorn som var från en R1. Resten var Harris ram/sving etc. FIM stoppade dock dem från deltagande tills de hade en motor som var helt egen/nykonstruerad.

Det stämmer. Det var dock bara delar av motorn som var från en R1. Resten var Harris ram/sving etc. FIM stoppade dock dem från deltagande tills de hade en motor som var helt egen/nykonstruerad.
Då tolkar jag det som att "New Suter S1000RR-based MotoGP racer" är dömt att misslyckas, särskillt när det i texten hänvisas till att det är återgången till litersgränsen, dvs. just motorn, som dragit igång projektet.

Spontant känns det som att de borde ha koll på vad som gäller i regelverket innan de drar igång ett projekt och går ut med det till allmänheten.

Last edited:
Reglerna för 2012 är ändrade vilket gör att ett sånt här projekt är fullt möjligt.

Hoppas de kommer hela vägen till målet så vi får in lite "nytt blod" i MotoGP.
(De kommer iofs inte att ha en sportmössa mot fabriksteamen)

Reglerna för 2012 är ändrade vilket gör att ett sånt här projekt är fullt möjligt.

Hoppas de kommer hela vägen till målet så vi får in lite "nytt blod" i MotoGP.
(De kommer iofs inte att ha en sportmössa mot fabriksteamen)

Aha! Ja ett märke till vore ju kul.:tummenupp

Dock känns det (spontant :) ) lite bakvänt att utgå från en "gathoj" till att bli konkurrenskraftig mot gp-prototyper?

Samma nyhet fast från annat håll!

The bike is on course for a 2011 debut should Dorna open up the entry to allow 1000cc bikes a year earlier than planned
Moto2 front runner Suter is close to making its MotoGP debut after it was revealed that plans to test a BMW-engined 1000cc machine are reaching an advanced stage.

The Swiss constructor is currently developing a prototype to hit the track in the next couple of months, possibly as early as July or August when it could join its prospective MotoGP rivals in a group test following the Czech Grand Prix at Brno.

“We think we can have the bike on track already in July,” GPOne.com quotes Eskil Suter as saying. “We would like to be ready for the second MotoGP test at Brno in mid-August. Our rider would likely be Roberto Rolfo, who is already our test rider for Moto2.”

The move to the premier class would coincide with the decision to revert back to 1000cc bikes from 2012, although it is anticipated the option to race a larger capacity bike could be brought forward to 2011 in a bid to boost ailing grid numbers.

The eponymous owner is no stranger to MotoGP having had a hand in developing MotoGP chassis for Kawasaki, Ilmor and Petronas in the past.

Suter is currently competing as a constructor in the inaugural Moto2 series where the chassis has proven to be a popular option with 13 customers in a field of approximately 40 riders.

Dock känns det (spontant :) ) lite bakvänt att utgå från en "gathoj" till att bli konkurrenskraftig mot gp-prototyper?
Ja, det känns kanske inte helt rätt men med ett sinande startfält måste DORNA och MSMA hitta på något och jag tror personligen att det här kan vara en bra väg att gå.

Jag gillar roadracing och struntar i om vevaxeln kommer ifrån en Yamaha R1 eller en ensam samurajsvärdsmästare som bankat med sin slägga udda torsdagar vid fullmåne.

Jag gillar roadracing och struntar i om vevaxeln kommer ifrån en Yamaha R1 eller en ensam samurajsvärdsmästare som bankat med sin slägga udda torsdagar vid fullmåne.
Fast lite undrar man varför de måste ha vevaxlar ifrån lagerhyllorna i ett MotoGP team?

Wow, den veven MÅSTE jag ha!!!!:Bugar

Fast lite undrar man varför de måste ha vevaxlar ifrån lagerhyllorna i ett MotoGP team?
Nu lär de knappast komma från vilken lagerhylla som helst och de lär får kärlek utöver det vanliga i verkstaden, men med dagens ekonomiska läge och det faktum att MotoGP har för få startande måste man välja en väg som leder sporten vidare och om det innebär att ett par nya team använder vevaxlar från den normala produktionslinan får man vara bra trångsynt för att se det som något negativt eftersom de stora fabriksteamen fortfarande kommer att köra rena prototyper.

Last edited:
”a BMW S1000RR-based MotoGP-racer”

Vilket nonsens. Och vilken är källan till denna ”nyhet”?

Det hade lika gärna kunnat stå:

”a 200 stories skyscraper to be built in Pålsboda”

eller

”2011 F1-rules will ban multi-cylinder engines”

TOPPKLASSEN I GP-RACING KOMMER ALDRIG TILLÅTA MOTORER FRÅN GATHOJAR.

Nu lär de knappast komma från vilken lagerhylla som helst och de lär får kärlek utöver det vanliga i verkstaden, men med dagens ekonomiska läge och det faktum att MotoGP har för få startande måste man välja en väg som leder sporten vidare och om det innebär att ett par nya team använder vevaxlar från den normala produktionslinan får man vara bra trångsynt för att se det som något negativt eftersom de stora fabriksteamen fortfarande kommer att köra rena prototyper.
Jag ser det inte som något negativt.
Dock, jag föreställer mig att själva komponenterna som sådana inte är så dyra och att ett MotoGP team kan göra/beställa dem bättre ifrån något annat ställe än där gathojarna får sina vevaxlar. Så väldigt många kan det ändå inte handla om per år?

Däremot kostar det att utveckla och prova ut en väl fungerande motor. Att inspireras av BMWs egna kamaxelplacering, ventilvinklar, tändföljd och andra mått och lösningar som t.ex. elektronik och material kan säkert spara pengar.

”a BMW S1000RR-based MotoGP-racer”Vilket nonsens. Och vilken är källan till denna ”nyhet”?Det hade lika gärna kunnat stå: ”a 200 stories skyscraper to be built in Pålsboda”
eller ”2011 F1-rules will ban multi-cylinder engines” TOPPKLASSEN I GP-RACING KOMMER ALDRIG TILLÅTA MOTORER FRÅN GATHOJAR.
Med tanke på att reglementet som ska börja gälla 2012 spikades i våras och medger att man kör 1000-kubiks motorer baserade på gathojar får du nog backa på det påståendet. Det skrivs mycket skit av diverse hojsajter på nätet men GPone.com anses vad jag vet som en av de mest seriösa.

De team som kör med motorer baserade på standardmotorer kör under "folkrace"-regler, eller Claiming Rule Team som de säger på engelska, och det innebär att alla motordelar har ett fast pris som andra team kan köpa.

Vi kommer fortfarande att ha rena prototyper under en överskådlig framtid, CR-teamen kommer att fylla ut startfälten och får dessutom använda mer bränsle (24 liter mot 21) och fler motorer per säsong (12 mot 6).

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025