bullysmile
Killing time? time kills you!
Du är inne på djupt vatten! Varför då reglera till endast 4-takt?
För majoriteten kör med det!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du är inne på djupt vatten! Varför då reglera till endast 4-takt?
Ducati har valt att inte homologisera den för WSBK så den får inte tävlas med i den serien.Men kan de det? Den kanske inte kvalificerar pga borrning/slag eller så?
I det ena fallet argumenterar du om vad som är snabbast, dvs en greyhound. I det andra argumentet drar du upp vad majoriteten har. Min fråga är då, är greyhound den vanligaste hunden?För majoriteten kör med det!
Så vilken motortyp är Greyhound och vilken är Dvärgpincher i WSBK menar du?Greyhound... dvärgpinchern...
Så vilken motortyp är Greyhound och vilken är Dvärgpincher i WSBK menar du?
WSBK-titlar med v-twin
1990
1991
1992
1994
1995
1996
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2006
2008
2011
WSBK-itlar med rad- eller v-fyra
1988
1989
1993
1997
2005
2007
2009
2010
För att det inte producerades några tvåtaktshojar som skulle kunna passa in när man drog igång i slutet på 80-talet och marknaden för tvåtakt är än mer stendöd nuförtiden?Du är inne på djupt vatten! Varför då reglera till endast 4-takt?
Från början fick fyrcylindriga motorer ha 75% av tvåcylindriga motorers slagvolym. 1000 kubik mot 750 kubik.Eftersom regelverket ändrats fram och tillbaka är det där inget som hjälper till nåt nämnvärt.
Men hade det varit samma regler ända från början fram till idag skulle du inte ens behöva fråga mig.
Från början fick fyrcylindriga motorer ha 75% av tvåcylindriga motorers slagvolym. 1000 kubik mot 750 kubik.
Så ”hade det varit samma regler ända från början fram till idag” skulle det ha inneburit 900 kubik för fyra cylindrar. Men man har ändrat och låter nu fyrcylindriga motorer ha 83,3 % av de tvåcylindrigas slagvolym.
Så hur gick dina tankegångar nu igen kring hundar och oförändrade regler?
2003 t.o.m 2007?tvungna att ha 999cc
Och om reglerna skulle säga att alla var tvugna att ha 2 cylindrar –*vem skulle ha fördel/nackdel? De som envisades med små motorer eller de som hade stora? Men reglerna är ju nu (som alltid) flexibla och de olika varianterna ska kompenseras för sina svagheter. Som jag skrev här ovan har man bestämt att de fyrcylindriga motorerna får vara större än tidigare: 83% av tvåcylindriga istället för 75%. Rättvist?Om reglerna skulle säga att alla var tvungna att ha 999cc vem skulle ha fördel och nackdel?
Det är det jag vill komma fram till. Allt sådant har en påverkan, och det är väl det som är problemet?
Ja, de har fått mer straffvikt.Har reglementet ändrats något sedan förra året, dvs då en Ducce vann totalen?
2003 t.o.m 2007?
Ducati tyckte att det blev för dyrt att hålla liv i sina hårt trimmade motorer och föreslog att de skulle få använda 1200cc med lägre trimningsgrad. Dock fick de då ett vikthandikapp på 6kg.
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |