Never ending story...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
http://www.bike.se/nyheter/hotar-hoppa-av-superbike-94848

"Hotar hoppa av SuperbikePublicerad 2012-09-04 09:22 WSBK
Althea Racing, med Carlos Checa som förare, hotar med att lämna Superbike. Chefen Genesio Bevilacqua menar att reglerna missgynnar Ducati-motorcykeln.

Om inte reglerna ändras till 2013 hoppar vi av. Det är vad Genesio Bevilacqua, Althea Racings chef, säger efter att Carlos Checa var 30 kilometer långsammare på rakan under senaste tävlingen i Moskva. I en intervju med moto.it menar Bevilacqua att viktreglerna för de tvåcylindriga motorcyklarna är fördelaktiga för de fyrcylindriga motorcyklarna som kan gå mycket snabbare. Han kallar dagens regler absurda och osjyssta och oroas för vad som kommer att hända när 1199 Panigale ersätter dagens 1098R.

Bevilacqua tycker att ingenjörer och tekniker ska bestämma nya regler snarare än tillverkare och team."
 
Haha :) - de gnällde inte när de var tvärtom och de överlägset vann allt.

Men jag måste ändå hålla med liite, känns inte riktigt rätt att de ska skilja så mkt i toppfart. Såg ju ut som ett möte på rakan i ryssland när de passerade checa.
Dock är jag inte alls insatt i reglementet och varför de inte kan kräma ut mer ur Ducatin?
 
Nej det känns ju som never ending story... Man ändrar lite till radfyrornas fördel, så blir Ducati sura och hotar att hoppa av. Då ändrar man lite till V-twinnarnas fördel, och så blir alla andra sura och hotar att hoppa av.. Och så håller det på i alla evighet....
 
Neverending-Story1.jpg

Antingen gnäller den ena eller den andra.
 
Last edited:
Typiskt Ducati och dess förare, har de inte prestandan eller inser vad som krävs för denna sport i motorteknik bölar de och säger det är alla andras fel.

Varför inte inse att 4cylindriga supersport hojar is the shit! funkar inte twin så får man helt enkelt inse fakta. Lika för alla...man kan ju inte hota så alla andra ställer sig i ledet när man själv bör göra det.
 
Last edited:
Varför inte inse att 4cylindriga supersport hojar is the shit! funkar inte twin så får man helt enkelt inse fakta. Lika för alla...man kan ju inte hota så alla andra ställer sig i ledet när man själv bör göra det.
Jag har undrat samma sak i flera år på det här forumet och de vanligaste svaren är:

1. Ducati är en pytteliten tillverkare så de kan inte byta motortyp
2. Om alla körde fyrcylindrigt skulle det bli tråkigt

Att inget av ovanstående är sant är inte så noga...
 
man kan ju bara hoppas

"Bevilacqua tycker att ingenjörer och tekniker ska bestämma nya regler snarare än tillverkare och team" :zpy:zpy:zpy

ROFL%2B_7ce6d78b76640f05b9a05df6280366a1.jpg



ja jävlar vilket skitsnack från Ducati som har fått som dom vill sålänge man kan minnas i serien, sanslöst roligt.
varsågod att hoppa av, gör liten skillnad då dom ju bara tävlar i 1200 cup.
 
Annars kan man ju tävla i WSBK med "MotoGP-racer med lyse". Fast den skulle ju bli "alldeles för överlägsen", eller hur var det nu? :lol
 
Annars kan man ju tävla i WSBK med "MotoGP-racer med lyse". Fast den skulle ju bli "alldeles för överlägsen", eller hur var det nu? :lol
Men kan de det? Den kanske inte kvalificerar pga borrning/slag eller så?
 

Bifogat

  • 146_1006_04_z+ducati_desmosedici_d16RR+left_side.jpg
    146_1006_04_z+ducati_desmosedici_d16RR+left_side.jpg
    36.3 KB · Visningar: 154
...har någon uttryckligen förbjudit just Ducati att köra 4-cylindrigt? :va
Frågan är hur många extra cylindrar japanerna ska kompenseras med när de använder mindre motorer än Ducati. En extra cylinder borde kanske räcka? Varför dubbelt så många?
 
Frågan är hur många extra cylindrar japanerna ska kompenseras med när de använder mindre motorer än Ducati. En extra cylinder borde kanske räcka? Varför dubbelt så många?
Att ersätta motortypen som större delen av startfältet åker på med en som ingen tillverkare använder låter verkligen som en bra ide'.Startfälten skulle väl knappast bli större iallafall...
 
Last edited:
sandlåda

Är det inte så att reglerna är, historiskt sett iaf, tillkomna så att alla tillverkare kan vara med och leka under "lika" förutsättningar? (Bättre förr med större mångfald tror jag oxå=)
2 - 4 - 5 - 6 cyl.. Alla barn ska få leka i sandlådan.

Dvs. Ingen blir utesluten för att dom inte har "rätt" antal cylindrar, utan om du nu bara har 2 cylindrar så ändras kraven på din hoj till viss del.. motorvolym, insug, vikt.. eller vad det nu är.

De som kan motorer bättre än mig kan säkert förklara exakt vad, men som jag förstått det så går det inte att utvinna lika mycket effekt ur färre cylindrar? dvs de med färre cyllar får mer volym för att kunna leka i samma sandlåda?

Själv tycker jag det vore tråkigt om det bara var twinnar eller bara radfyror i WSBK. Och det hade varit grymt mycket roligare om flera tillverkare, även mindre, var med och kämpade. =)

2c
 
De som kan motorer bättre än mig kan säkert förklara exakt vad, men som jag förstått det så går det inte att utvinna lika mycket effekt ur färre cylindrar? dvs de med färre cyllar får mer volym för att kunna leka i samma sandlåda?

Förenklat kan man säga att för en given cylindervolym så får du ungefär samma vridmoment oavsett antalet cylindrar, men har du flera och mindre cylindrar så kan du varva högre vilket ger högre effekt. Detta då den sammanlagda arean för ventilerna blir större samt mindre slag ger högre varvtal för samma kolvhastighet. Dessutom har du (oftast) bättre balans med flera cylindrar vilket ytterligare är en fördel vid höga varvtal.

Kan hålla med om att det är konstigt att V2orna får fördel i cylindervolym men nackdel i vikt, men det är antagligen för att det är enklare att ändra vikt mellan år och att dom blev för överlägsna när det blev 1200 cc 2cyl mot 1000 cc 4cyl, effekten var väl likartad men 1200 cc ger lite roligare vridmoment.
 
Är det inte så att reglerna är, historiskt sett iaf, tillkomna så att alla tillverkare kan vara med och leka under "lika" förutsättningar? (Bättre förr med större mångfald tror jag oxå=)
2 - 4 - 5 - 6 cyl.. Alla barn ska få leka i sandlådan.

Dvs. Ingen blir utesluten för att dom inte har "rätt" antal cylindrar, utan om du nu bara har 2 cylindrar så ändras kraven på din hoj till viss del.. motorvolym, insug, vikt.. eller vad det nu är.

De som kan motorer bättre än mig kan säkert förklara exakt vad, men som jag förstått det så går det inte att utvinna lika mycket effekt ur färre cylindrar? dvs de med färre cyllar får mer volym för att kunna leka i samma sandlåda?

Själv tycker jag det vore tråkigt om det bara var twinnar eller bara radfyror i WSBK. Och det hade varit grymt mycket roligare om flera tillverkare, även mindre, var med och kämpade. =)

2c

Ska vi ändra reglerna i OS så höjdhoppare som är kortare/150cm ska få använda trampolin för att de inte kan hoppa lika högt som normalbyggda?

Eller blanda herrar och damer i samma lag grenar och ändra massa regler för att tjejer ska ha en chans? blir bara krångligt. Så enklare om man har tävlingar med regler så twins och radfyror tävlar var för sig.
I OS skulle inte en tjeje få tävla mot killarna, och då har WSBK varit schyssta och sagt att tror ducati att de kan mäta sig med Herrarna med hår på bröstet får de gärna göra ett försök men kom inte och ändra på reglerna.
 
Folk är så skitnödiga i den här frågan. Har alltid varit olika i WSBK och det har pendlat lite genom åren och de som tycker Ducati är gnälliga ska komma ihåg att de japanska tillverkarna hotade med exakts amma sak för några år sedan. Tycker det är en del av WSBK/WSS och det är så det ska vara.

Roligare serie med fler märken och olika typer av hojar och dessutom är det uppenbart att Ducati inte har ett övertag i år...
 
Vet inte hur tydligare man ska försöka förklara för att lampan ska tändas.

Greyhound är framavlad för den prestation som krävs i den hundsporten, om de nu släpper in andra hundraser ska då en dvärgpincher komma in och vilja ändra regelverket för att det ska löna dvärgpinchern som ras så att den ska ha en chans?
Eller ska man säga att ja men det är roligare om flerhundraser får delta.

Greyhound är en vass hund på det den är framavlad till,nämligen att springa efter en kanin först i mål till och dvärgpinchern lika så att användas till råttjakt och liknande som grythund. Men de klarar inte varandras uppgifter med de regelverk som finns kring de två prestations grenarna.
 
Vet inte hur tydligare man ska försöka förklara för att lampan ska tändas.

Greyhound är framavlad för den prestation som krävs i den hundsporten, om de nu släpper in andra hundraser ska då en dvärgpincher komma in och vilja ändra regelverket för att det ska löna dvärgpinchern som ras så att den ska ha en chans?
Eller ska man säga att ja men det är roligare om flerhundraser får delta.

Greyhound är en vass hund på det den är framavlad till,nämligen att springa efter en kanin först i mål till och dvärgpinchern lika så att användas till råttjakt och liknande som grythund. Men de klarar inte varandras uppgifter med de regelverk som finns kring de två prestations grenarna.

Du är inne på djupt vatten! Varför då reglera till endast 4-takt?
 
Back
Top