Neutral-lampan blinkar, problem på besiktning?

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Min neutrallampa blinkar oavsett om jag har växel i eller inte, blir det problem på besiktningen?
Måste man ha Neutrallampa eller kanske bäst att försöka tejpa över den.
Det är en gammal Husqvarna TE250 2008 som jag tänkte köra runt med på gatan.

Lampan blinkar pga att det är ett larm i dator-modulen men jag har ingen OBD2 till denna, behöver en adapter som jag nu hittat i England men den hinner inte fram.
Förra ägaren hade fuckat upp en massa i elsystemet så jag har gjort om, doch ingen lamdba, kanske det den gnäller över.
Om jag torskar, vad kostar en ombesiktnig? - dom ska ha 649:- för denna...
Tacksam för tips.
 
Har du kvar kontaktstycket till lambdan?
Isåfall köp en lambdaeliminator, egentligen bara ett motstånd som simulerar att lambdan är inkopplad och hel.
 
Hej,
Min neutrallampa blinkar oavsett om jag har växel i eller inte, blir det problem på besiktningen?
Måste man ha Neutrallampa eller kanske bäst att försöka tejpa över den.
Det är en gammal Husqvarna TE250 2008 som jag tänkte köra runt med på gatan.

Lampan blinkar pga att det är ett larm i dator-modulen men jag har ingen OBD2 till denna, behöver en adapter som jag nu hittat i England men den hinner inte fram.
Förra ägaren hade fuckat upp en massa i elsystemet så jag har gjort om, doch ingen lamdba, kanske det den gnäller över.
Om jag torskar, vad kostar en ombesiktnig? - dom ska ha 649:- för denna...
Tacksam för tips.
Måste väl gå att byta ut lampan ifall den går/gått sönder gissar jag. Så ta bara ut lampan till besiktningen är min tanke 🤔
 
Är det en 2008 så är den helfordonsgodkänd, dvs då får man inte pilla på något. Hade den neutrallampa när den såldes så ska den ha det nu. Väntar du på grejer som är på väg så är det väl inte värre än att du bokar om tiden?
 
Det sitter väl en givare någonstans som jordar och får lampan att lysa. Hitta givaren och lossa donet är nog enklare än att pilla med lampan.
 
I en liknande tråd om blinkande laddningslampa var lösningen att fixa en glappkontakt i kablaget. Och när den glappkontakten var fixad så försvann blinket.
Förstår det känns hopplöst när du redan har en "fuckad up" el på hojen men det är det bästa jag kan komma på.
 
Är det ens ett krav att neutrallampan fungerar? Enligt transportstyrelsens föreskrifter så är det endast hastighetmätarens funktion som ska kontrolleras av instrumenteringen (Sid 137, punkt 8)
Fan vad trevligt! Jag har rensat all instrumentering och har bara en neutrallampa som jag behöver. Varvmätare och hastighetsmätare är borta. Kommer att sätta tillbaka hastighetsmätaren när det är dags för besiktning.

Har för mig att hojar före 2012 har mer tolerans för sånt, kanske det Hoztic är inne på tidigare i tråden? Min är ju 1997 så jag ska slippa undan. =)
 
Brukare vara så att växelgivaren sluter mot jord och tänder lampan. Börja felsök med att lossa kopplingsstycket på ledningen från växelgivaren. Slutar lampan att blinka då är det fel i växelgivaren. I annat fall får du följa ledningen upp till lampan. Då ligger ledaren och kommer mot jord någonstans. (jag använder benämningen växelgivare även om den enbart signalerar neutralväxeln)
 
Kommer att sätta tillbaka hastighetsmätaren när det är dags för besiktning.

Har för mig att hojar före 2012 har mer tolerans för sånt, kanske det Hoztic är inne på tidigare i tråden? Min är ju 1997 så jag ska slippa undan. =)
Enligt en trevlig besiktningsman var det onödigt med hastighetsmätare på min hoj från 1970.
 
Min neutrallampa lyser så fort jag drar in kopplingen, så den tänds alltså när jag växlar under färd. Men det hade besiktningen inga problem med då jag påpekade det när den besiktades förra året.
 
Enligt en trevlig besiktningsman var det onödigt med hastighetsmätare på min hoj från 1970.
Nu när man är en trevlig småbarnsfar så kommer jag också bara försöka vara trevlig och säga som det är. Många privata besiktningsbolag är riktigt bra och mycket trevlig personal. Det gör ingen skillnad om jag tejpar fast en mätare, de fattar liksom att den åker bort ändå. Likså regskylt etc. Det är ju böter som resultat men upp till mig. (hoppas jag)
 
Min neutrallampa lyser så fort jag drar in kopplingen, så den tänds alltså när jag växlar under färd. Men det hade besiktningen inga problem med då jag påpekade det när den besiktades förra året.
Samma med min CM400, tänds oxå när man frikopplar :)

Min hoj HADE fuckat el-system men jag köpte en ny härva och lite annat från en krockad MC i Italien, allt annat hade jag själv så nu är elen tip-top :)
Anledningen till att Neutralen blinkar är att den SKA göra det när ECU'n har ett larm och enda jag jak tänka mig är Lambda, men ska leta upp den och koppla in den och kolla.

Jag har även tankat hem iBeat som är en ECU-programerare till gamla husqvarnor men har ingen adapter - fick hitte en Windows8-dator innan jag fick programmet att funka :O

Att lampan blinkar är alltså "som det ska" typ, inget glapp eller annat slarv, det är datorn som påvisar att man ska kolla ODB2.
Adaptern kostar 350:- så tänkte slippa den men iofs kan det ju vara kul att leka lite med insputningskurvor och annat när man ändå fått iBeat att funka..

Såå, stalltips är att tejpa för neutrallampan eller ta bort glödlampan alltså?
 
Fan vad trevligt! Jag har rensat all instrumentering och har bara en neutrallampa som jag behöver. Varvmätare och hastighetsmätare är borta. Kommer att sätta tillbaka hastighetsmätaren när det är dags för besiktning.

Har för mig att hojar före 2012 har mer tolerans för sånt, kanske det Hoztic är inne på tidigare i tråden? Min är ju 1997 så jag ska slippa undan. =)
Vissa modeller fick helfordonsgodkännande redan 1996 och somliga fick det inte förrän 1999 så det kan vara lite olika. Jag har hört något om före och efter 2004 också men det låter jag vara osagt. Om hojen har en skylt med dB värdet så ska det betyda att den är helfordonsgodkänd. Enligt någon källa ska det dessutom vara ljusa fält på skylten...

En källa påstår också att just helfordonsgodkännande var ett svenskt påfund av Vägverket och det följde inte riktigt EU:s direktiv som vi fick i och med inträdet i EU -95...
Det är lite rörigt... men kolla skylten på ramen om det står något om dB värde, kolla också om det finns ljusa fält... :)
 
Hej igen -
Kommer denna Husqvarna adapter 6-pin to 16-pinfrån amazon:

6-pin husqvarna


Funka ihop med denna 16-pin ODB2 - USB

ODB2.png

Jag har som sagt programmeringsverktyget Ibeat som används av Minuni EFI / Husqvarna CDU på denna årsmodell

Frågar är egentligen om dessa kablar bara är "dumma" adapters.
Lite dålig på detta med ODB2 men jag gissar det borde funka.

Ross-Tech adaptern fick jag med Audi VCDS, men den ska bara ta mig från USB - 16-pol, sedan den övre från 16-pol till 6-pol Hva style :)

Funkar??
 
OBD-2 används, mig veterligen, bara på amerikanska fordon.
På europeiska, och konstigt nog även japanska, fordon används EOBD.
 
OBD-2 används, mig veterligen, bara på amerikanska fordon.
På europeiska, och konstigt nog även japanska, fordon används EOBD.

Vet inte vad du menar men OBD-2 används då på alla tillräckligt moderna fordon jag känner till och har ägt, från Citroën till Toyota.

Volkswagen K70 (möjligen även typ3 LE) var först med diagnosuttag, sedan blev det obligatoriskt i USA iom katalysatorkravet och när detta infördes i Europa 1989 kallades det EOBD men OBD-2 är - som jag förstått det - det som används sedan början av 1990-talet på alla bilar.

 
Jag kan minnas fel med OBD-2 tror jag kommer eller blir standard 1997, jag hade en Opel Omega och på den funkade inte OBD-2 och vill minnas att det var en 1996. Kontakten var samma men man kunde inte läsa ut nåt.

Om jag inte heller minns helt galet har min 2013 Triumph OBD-2 har dock aldrig testat med OBD-2 läsaren utan bara kopplat in datorn med Tune ECU.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top