Neka köpare som betalat handpenning?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Ska sälja bilen, men ledsnat redan efter 24h :mad:

Om man har fått en handpenning på 10%, och avtalat en tid då köpet ska genomföras (nu ikväll), men köparen sen inte dyker upp eller hör av sig.
- Har man då rätt att sälja till vem man vill (kan inte tänka mig något annat)?
- Är handpenningen "förbrukad" då han inte dök upp eller måste jag betala tillbaka den om jag säljer till nån annan? Om så är fallet, hur lång tid gäller en "erlagd handpenning" innan den per automatik tillfaller mig?

Mao. Kan fucko't som lagt en handpenning men inte dyker upp, på något sätt ha rätt till sin handpenning även om jag säljer bilen till nån annan, nu när han inte kom eller hörde av sig? Rätt frustrerande när det ringer folk och vill komma direkt men man inte vågar sälja utan att tänka på konsekvenserna. Tänkte att hans straff för att jävlas med mig skulle bli en förlorad handpenning och långa fingret.. Men frågan är om får göra så :gnissla

du kan ju sälja och lämna tillbaka handpenningen, han kunde hört av sig åtminstone kan man tycka.

edit: skulle sagt till de andra, har det inte löst sig imorgon så får ni köpa

Du får använda handpenningen till att täcka dina förluster du fått och det lägre pris du ev. sålt för.

Alltså,ränteutgifter,lägre pris och annonskostnader osv.

Vill säga om jag inte missuppfattat något.

Detta förutsätter att köparen gör anspråk på dolerosen.

Och,självklart,du säljer till vem du vill efter stopptiden gått!

Henrik

Last edited:
Har du ringt honom? Han kan ha haft en helt legitim orsak till att han inte kom. Innan du tar handpenningen så borde du kontakta honom och fråga vad det är frågan om.

Beror på om han gått upp i rök eller du haft kontakt med han och han gett skälig anledning varför han inte hunnit komma och hämta den.

För har han ångrat sig eller inte lyckats få ihop pengarna så är det hans problem.

Beror på om han är en jävla tönt eller inte, annars riskerar du stryck. Direkct!!!!!!111111

Det brukar regleras i det kontrakt du skrivet med köparen.
När det gäller bara "handslag" så har jag ingen aning vad praxis är.

Har du ringt honom? Han kan ha haft en helt legitim orsak till att han inte kom. Innan du tar handpenningen så borde du kontakta honom och fråga vad det är frågan om.
Precis, de kan ju vara allt från klivit-ut-framför-buss till mamma-ligger-å-dör-på-sjukhuset till soppatorsk mitt ute i skogen eller så. Då kan de ju vara svårt att höra av sig/dyka upp. Men då borde man ju kunna ta de så fort det går, eller iaf dra iväg ett sms lite snabbt.

Håller med! Jag har en Renault Master ute på annons på blocket.
Har fått alla möjliga samtal igår, och skambud så det skriker om det.
Jo, jag sålde en hoj på blocket i våras. Det stod märke, modell, årsmodell (Yamaha, R1, -99) mm i annonsen, men likförbannat ringde nån jeppe å frågade va de va för märke (han trodde de va en Suzuki), modell å årsmodell. :dummer Sen gav han ett skambud å ville komma å hämta den hos mig på jobbet, han hade ju lastbilen med sig :va Nej, jag brukar inte bära med mig alla fordon jag säljer i ryggsäcken, ifall jag råkar springa på en köpare på lunchen :huvet

Last edited:
Ring och fråga vad det hänger i. Har han inte en bra anledning, till varför han inte dykt upp, alternativt kommer och genomför köpet idag så säljer du skrotet till någon annan och behåller pengarna.

Va e de för bil då.
På vilket sätt spelar det någon roll för hur man hanterar handpenning?

Beror på om han är en jävla tönt eller inte, annars riskerar du stryck. Direkct!!!!!!111111

Precis, där har vi nog rätta svaret. Såg det ut som en snubbe som vill jävlas tillbaka så smöra. Men hade han inte stridshund, guldlänkar eller trajbaltatueringar så sno stålarna!

Jag anser den vara förbrukad. Jag har själv råkat ut för liknande men har betalat tillbaka halva handpenningen ena gången och hela andra gången då jag kände att personen i fråga var rak och ärlig till skillnad mot den första.
Annars brukar jag förklara att handpenning gäller om jag ska hålla en vara åt köpare och dras sedan av på priset och om affär inte genomföres så behåller jag handpenningen. Trots hundratals affärer så har det bara skett två gånger som sagt men jag ser inget problem i att du behåller pengarna.

Det He Rik beskriver känns mer aktuellt vid bostadsaffärer när vi snackar högre summor, och där är ju precis allt reglerat och inget handslag gäller utan endast bevittnade underskrifter.

Handpenning gäller för att köparen ska hålla bilen en viss tid.
Efter den tiden som är avtalat så är handpenningen förbrukad om inte annan överenskommelse skett.

Men som-sagt ovan.
Har du pratat med köparen?

Sålde bilen till han som var "nummer 2" av de som ringde, hur smidigt som helst. Han som lagt handpenning har fortf. inte svarat på vare sig telefon/sms eller mail så han får inga pengar tillbaka om han inte har ett giltigt sjukintyg :försäkringskassan

Va e de för bil då.

En Ferrari 360. Sladda för mycket nu när det blir blött/halt på vägarna för att jag skulle vilja ha den kvar.

Jag skulle faktiskt säga att du inte borde behålla handpenningen, annars kan du likt bedragarna ta in ett par handpenningar med bilen kvar och hävda att det var ändå ingen som dök upp, inte okej :ajjabajja Däremot om ni har det skriftligt avtal så är det mera rimligt dock tvivlar jag på detta.

Jag skulle faktiskt säga att du inte borde behålla handpenningen, annars kan du likt bedragarna ta in ett par handpenningar med bilen kvar och hävda att det var ändå ingen som dök upp, inte okej :ajjabajja Däremot om ni har det skriftligt avtal så är det mera rimligt dock tvivlar jag på detta.

Haha, ja den kvinnliga logiken kan man anamma på det mesta. Det var det dummaste jag har hört idag tror jag.

Jag vet en som skulle sälja en nyare hd helt i orginalskick. Én kille från skåne betala handpenning i förskott och kom upp. Han hade inte fattat vad han köpt utan började klaga direkt på att det var belt istf kedja, o en massa andra grejer som är orginal sedan länge på hd.

Säljaren sa: vänta här en liten stund.
efter ett tag kom han tillbaka med handpenningen.
-Men vad gör du? jag ska ju köpa den här!
-Det ska du inte alls, till dig är den inte till salu längre!

det blev ett jäkla liv men hd'n såldes till en annan kille som kom, betala o åkte. helt bekymmersfritt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT