Neka köpare som betalat handpenning?

Så det är rätt att stjäla bara för att personen ej dök upp? intressant :rolleyes:

Nej, det heter inte stjäla. Det heter att utnyttja handpenningen.

Har man lämnat handpenning på en vara så är det för att den skall finnas kvar vid överrenskommen tidpunkt. Då är det faktiskt upp till köparen att infinna sig eller höra av sig.

Nu gjorde dom inte det.

Om man däremot fiskar handpenningar på nätet (blocket) och det aldrig finns någon vara då är man lurendrejare.

http://www.ungkonsument.se/Fragor-o...ndpenning/?WT.ac=Frågor+och+svar/alla+slumpas

Handpenning
Fråga:
Vad innebär det att lägga handpenning på en vara?

Svar:
Handpenning är en delbetalning. Säljare vill ibland få en handpenning som ett tecken på att du verkligen har tänkt att köpa en vara. Om du betalar handpenningen markerar du att du vill reservera varan.

Det finns ingen lag på att säljaren har rätt att behålla handpenningen om du ångrar dig och avbeställer varan. Men säljaren har rätt till en viss ersättning, bland annat för det arbete den har lagt ned. Ersättningen avgörs från fall till fall.

Last edited:
Nej, det heter inte stjäla. Det heter att utnyttja handpenningen.

Har man lämnat handpenning på en vara så är det för att den skall finnas kvar vid överrenskommen tidpunkt. Då är det faktiskt upp till köparen att infinna sig eller höra av sig.

Nu gjorde dom inte det.

Om man däremot fiskar handpenningar på nätet (blocket) och det aldrig finns någon vara då är man lurendrejare.

Det är en form av stöld. Du får gärna länka till lagen som ger stöd för ditt resonemang, dock tror jag att du kommer få svårt att hitta den.

Jag vet en som skulle sälja en nyare hd helt i orginalskick. Én kille från skåne betala handpenning i förskott och kom upp. Han hade inte fattat vad han köpt utan började klaga direkt på att det var belt istf kedja, o en massa andra grejer som är orginal sedan länge på hd.

Säljaren sa: vänta här en liten stund.
efter ett tag kom han tillbaka med handpenningen.
-Men vad gör du? jag ska ju köpa den här!
-Det ska du inte alls, till dig är den inte till salu längre!

det blev ett jäkla liv men hd'n såldes till en annan kille som kom, betala o åkte. helt bekymmersfritt.

Jag råkade ut för ungefär samma sak. Skulle sälja en BMW från 73, och en köpare betalade snabbt in handpenning. Sedan när han skulle hämta den så tycker han att den är för rostig!? Det fanns bilder och han kunde ha frågat om rost, men icke. Han skulle pruta på plats trots att vi hade en överenskommelse. Till saken hör att jag mycket väl kunde ha sålt till det pris han senare bjöd men jag vägrade att förhandla med en som inte håller ett ingånget avtal. I princip borde jag ha behållit handpenningen men han var så korkad att jag tyckte synd om honom så jag gav tillbaka handpenningen åt honom.

Han var dessutom sjukskriven men tydligen tillräckligt frisk för att renovera bilar.

Så det är rätt att stjäla bara för att personen ej dök upp? intressant :rolleyes:

Du var mig en lustig en :) Du gör inte så mycket affärer antar jag? Handpenning är inget som faller tillbaka förutom i enstaka/särskilda fall. Det kan tex vara om varan inte uppfyller den standard som säljaren har utlovat.
Lag eller inte, det är lika inrotat som att man inte prutar på telefon eller nedvärderar ett objekt bara för sin egen vinnings skull.
Men som sagt, det är inte lätt att veta hur det fungerar om man inte är insatt.

Men bevisar du motsatsen så ger jag mig.

En erlagd handpenning är inte stöld.... Han får helt enkelt skylla sig själv!
Har man lagd handpenning och kommit överens om tid och plats för affären så är den förbrukad. Han får stå sitt kast om han inte dyker upp på bestämd tid och plats!

Det är en form av stöld. Du får gärna länka till lagen som ger stöd för ditt resonemang, dock tror jag att du kommer få svårt att hitta den.

Det står inte i nån lagstadga men är sunt förnuft. Det är en oskriven regel som köpare OCH säljare kommer överens om! Det blir då bindande!

Last edited:
Du var mig en lustig en :) Du gör inte så mycket affärer antar jag? Handpenning är inget som faller tillbaka förutom i enstaka/särskilda fall. Det kan tex vara om varan inte uppfyller den standard som säljaren har utlovat.
Lag eller inte, det är lika inrotat som att man inte prutar på telefon eller nedvärderar ett objekt bara för sin egen vinnings skull.
Men som sagt, det är inte lätt att veta hur det fungerar om man inte är insatt.

Men bevisar du motsatsen så ger jag mig.

Har du skriftligt på vilket datum ni bestämt?

Själv föredrar jag att folk prutar på telefon eller mail, skulle bli förbannad om en tomte prutar när allt är klippatoklart, min tid är inte gratis ;)

Jag vet en som skulle sälja en nyare hd helt i orginalskick. Én kille från skåne betala handpenning i förskott och kom upp. Han hade inte fattat vad han köpt utan började klaga direkt på att det var belt istf kedja, o en massa andra grejer som är orginal sedan länge på hd.

Säljaren sa: vänta här en liten stund.
efter ett tag kom han tillbaka med handpenningen.
-Men vad gör du? jag ska ju köpa den här!
-Det ska du inte alls, till dig är den inte till salu längre!

det blev ett jäkla liv men hd'n såldes till en annan kille som kom, betala o åkte. helt bekymmersfritt.

Vilken dryg säljare, hoppas han får böjveckseksem.

Allt handlar ju om vad ni avtalat om. Om ni avtalat om att köparen ska dyka upp på en viss tid och inte gör det så har du all rätt att sälja bilen till nån annan. När det gäller handpenningen så är det som andra sagt tidigare att du har rätt att ta av handpenningen för att täcka ev. extra utgifter du fått p.g.a att köparen brutit avtalet.
Det finns ingen skyldighet att man MÅSTE sälja till en köpare som betalat handpenning, men det är ju brukligt. Den som äger fordonet äger fortfarande rätten att göra vad den vill med det men som sagt, allt beror på vilket avtal man ingått. Finns inget skrivet och inga vittnen existerar så kan man egentligen helt ignorera en köpare som betalat handpenning om man så vill. Det handlar då givetvis om stöld, precis som nån skriver ovan men hur bevisar man det?
Jag har själv haft mina duster med en otroligt korkad kvinna som lade handpenning på en bil jag sålde och sen vägrade betala resten men skulle behålla bilen ändå. Efter det lärde jag mig att inte lämna ut något som inte är fullbetalt.

Inte för att vara sån men lämnar man ut en bil (skriver över den) om den inte är betald eller köpt via kredit...?! Är man inte lite blåögd då?! Skulle aldrig i helvete göra det!

Vilken dryg säljare, hoppas han får böjveckseksem.

Jag är ännu drygare.

Ringde en kille o ville köpa en motor av mig. Han började med att påpeka alla fel i annonsen. och att det inte följde med ditten o datten som måste ingå. etc etc.
Jag förklarade för honom att han hade fel, och alla grejerna ingick i köpet. Då började han göra sig lustig och för minska mig.

Jag svarade att jag tyckte det var märkligt att han visste mer om mina grejer jag ägt i 7år efter att ha sett en bild, än vad jag gör.

Då ville han börja pruta från halva begärda priset och nedåt.

Då meddelade jag honom att jag aldrig skulle sälja mina grejer till en dryg uppblåst idiot som han, oavsett pris. Och avslutade med dra åt helvete, hejdå.

Har läst i tråden senaste dagarna och gått o hållt andan lite.
Tog emot en handpeng på 2000:- tidigare i veckan.
Hojjen är dock hämtad o betald idag så nu är det lugnt.
Men jag hade tänkt göra avdrag för utlägg om köpet inte skulle bli av.
Först hade jag tänkt hålla inne handpengen tills jag kunnat överblicka mina utlägg. Sedan skulle jag gjort avdrag enl nedan:
Skatt som ska betalas före 101130 - 245:-
Ny annons med foto - 140:- (?)
Tid för visning tidigare i veckan 1 1/2 tim - 300:-/t = 450:-
Tid för provkörning idag - 1 tim = 300:-
In alles 1.135:-
Således skulle jag betalat tillbaka 865:- OM jag senare fått sålt hojjen för 18.000:- eller mer (priset köparen o jag var överens om var 20.000:-).
Skulle jag fått sålt hojjen för ett lägre pris t ex 17.000:- skulle köparen istället bli skyldig mig ytterligare en tusing (förutom de erlagda 2.000) eftersom jag då skulle förlorat 3.000:- i förhållande till vårt överenskomna pris.

Rätt eller fel? Eller rättare sagt - logiskt eller ej?

Tog till mig en del av synpunkterna i tråden, jag har alltid gått på att en erlagd handpeng brinner inne oavsett vad som händer.

Det är bara fruntimmer som "lägger undan" saker och åker hem och funderar på om dom verkligen ska köpa...

Riktiga män tar beslut på stående fot, skulle det vara ett dåligt beslut så lever dom med det.

Har man erlagt handpenning på en vara har man förbundit sig att fullfölja köpet eller förlora handpenningen.

Det är bara fruntimmer som "lägger undan" saker och åker hem och funderar på om dom verkligen ska köpa...

Riktiga män tar beslut på stående fot, skulle det vara ett dåligt beslut så lever dom med det.

Har man erlagt handpenning på en vara har man förbundit sig att fullfölja köpet eller förlora handpenningen.

Instämmer till 110%:tummenupp

När jag fått handpenning så skriver jag på kvittot att affären skall slutföras innan ååmmdd och inga pengar återbetalas om affären inte avslutas innan angivet datum. Sen brukar jag på kvittot ge dom en vecka eller så mer än dom anger att dom behöver. Mina kostnader handlar ju inte bara om visning, annons osv Bara en sån sak som att man slänger upp en ny annons kan ju skrämma iväg kunder.

Vi har väl alla sett texten "Ute igen pga oseriös köpare" och det första jag undrar när jag läser sånt är varför den köparen backade ur?

Har läst i tråden senaste dagarna och gått o hållt andan lite.
Tog emot en handpeng på 2000:- tidigare i veckan.
Hojjen är dock hämtad o betald idag så nu är det lugnt.
Men jag hade tänkt göra avdrag för utlägg om köpet inte skulle bli av.
Först hade jag tänkt hålla inne handpengen tills jag kunnat överblicka mina utlägg. Sedan skulle jag gjort avdrag enl nedan:
Skatt som ska betalas före 101130 - 245:-
Ny annons med foto - 140:- (?)
Tid för visning tidigare i veckan 1 1/2 tim - 300:-/t = 450:-
Tid för provkörning idag - 1 tim = 300:-
In alles 1.135:-
Således skulle jag betalat tillbaka 865:- OM jag senare fått sålt hojjen för 18.000:- eller mer (priset köparen o jag var överens om var 20.000:-).
Skulle jag fått sålt hojjen för ett lägre pris t ex 17.000:- skulle köparen istället bli skyldig mig ytterligare en tusing (förutom de erlagda 2.000) eftersom jag då skulle förlorat 3.000:- i förhållande till vårt överenskomna pris.

Tog till mig en del av synpunkterna i tråden, jag har alltid gått på att en erlagd handpeng brinner inne oavsett vad som händer.

Du kan väl inte debitera han som lagt handpenningen för att andra provkör? Det var väl inte så du menade?

Varför hålla på och krångla med handpenning?

Enklast att den som först kommer med pengarna i näven får köpa.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman