Negerboll

Vad säger du?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
sgtpepper skrev:
2692857 Herregud, du är så dum att jag får näsblod av att läsa dina inlägg.

En vit snubbe kallar sitt afrikanska tjänstefolk för neger och då betyder det i din värld av sinnesslö logik att begreppet neger inte är nedvärderande då den vita snubben ju faktiskt gillade sin tjocka neger-tjänstetant? :va

Jag vet inte om du kallar alla barnvakter för tjänstefolk, dom var där som kyrkans missionärer, och anställde således en barnvakt åt sitt barn?
(en tjock, snäll glad negertant, som tjänade multum jämfört med dom som jobbade som bönder)

Vad är det som är så jävla konstigt med det, du kanske ser ner på alla barnvakter, bilmekaniker, restaurangfolk och mc-mekaniker som du köper tjänster av.

Dom var där för att deltagta i ett biståndsprojekt, och således hjälpa folket på plats, hur dum e du då???

Last edited:
sgtpepper skrev:
2692857 Herregud, du är så dum att jag får näsblod av att läsa dina inlägg.

Ja, dina egna inlägg i den här tråden har ju verkligen visat prov på att vara intelligenta och givande... :rolleyes:

korvgubbe skrev:
2689709 Delicatos negerbollar brukar jag få kalla för kleggbollar..

Ehh... Nu blir jag förvirrad... Är inte du emot användandet av ordet "negerboll"?!? :confused:

För övrigt är detta en ganska underhållande tråd... :D

GuW skrev:
2692878
Vad är det som är så jävla konstigt med det, du kanske ser ner på alla barnvakter, bilmekaniker, restaurangfolk och mc-mekaniker som du köper tjänster av.
Det är inget konstigt med det, släpp sargen nu. Det konstiga är att du anser att bara för att dina vite missionärskompis kallade tjänstefolket för negrer så är det INTE ett värdeladdat ord.

sgtpepper skrev:
2693299 Det är inget konstigt med det, släpp sargen nu. Det konstiga är att du anser att bara för att dina vite missionärskompis kallade tjänstefolket för negrer så är det INTE ett värdeladdat ord.
Det är väl tyvärr bara att konstatera, efter 8 sidor, att det är ett värdeladdat ord. Annars skulle vi väl stannat på 8 inlägg?

Om det är värdeladdat för många eller ej låter jag vara osagt, men 8 sidor har det blivit.

Roligt nog så har vi en identisk tråd här på SH från 2006-01-14. Det verkar vara något visst med nyår och negerbollar.

Men.. Ska vi säga negerboll eller choklad/havreboll? Jag har inte fått klarhet i det här än. Jag tycker att vi ska säga chokladboll/havreboll. eller negerboll kanske.

Är det bara vi halvdanskar som säger negerbulle och inte negerboll? :va

Nyteknik skrev:
2693553 Intressant och lite överraskande användning av ordet neger i USA.

http://www.uncf.org/

Fast det var ju "negro". Borde inte den amärikcanska motsvarigheten till "neger" vara "nigger"?

Kom att tänka på Sunes sommar helt plötsligt. Niggerballs. :hihi

Hanlotta skrev:
2693172 Är inte du emot användandet av ordet "negerboll"?!? :confused:

Nej, hade du bemödat dig om att läsa tråden hade du sett att jag, i flera inlägg skriver att jag själv kallar dem negerbollar.

Zee skrev:
2693564 Fast det var ju "negro". Borde inte den amärikcanska motsvarigheten till "neger" vara "nigger"?

Kom att tänka på Sunes sommar helt plötsligt. Niggerballs. :hihi

Nej, så är det väl ändå inte?!
Negro = Neger
Nigger är ett skällsord som uttalas likadant i US and A och här.

Hanlotta skrev:
2693599 Ooops! Sorry, my mistake...

Jag måste blivit förvirrad av alla turer fram och tillbaka...

Jag får väl förklara mig för att undvika missförstånd. För mig är användandet av ordet negerboll lika onödigt som rökning och därför kan jag använde det som liknelse eftersom jag trots allt varit rökare en gång i tiden.

Det är ok att röka.
Det är ok att säga negerboll.
Däremot skulle jag aldrig protestera om en ickerökare bad mig släcka när han satt och åt eller om min cigg-rök störde. Lika lite skulle jag protestera om någon bad mig välja ett annad ord istället för negerboll därför att just den personen tar illa upp av användningen.

Personer som däremot med näbbar och klor försvarar användningen av ordet negerboll är i mina ögon lika blåsta som egoistiska rökare som hävdar sin rätt att röka överallt så fort de kommit utomhus och därför förgiftar varenda entré till offentliga lokaler bara för att de envisas med att stå så djävla nära dörren de bara kan och bolma......

Folk för gärna röka och säga negerboll bäst de vill. Men de gånger som en annan person faktiskt blir besvärad är det väl inte så djävla svårt att visa hänsyn till denna.

Kommentarer från helsvenska medelklassungar som:
- "Det finns väl inte fan nån som tar illa upp av ordet negerboll!?"
..är ungefär lika hjärndöda som rökare som kläcker ur sig:
"- det finns väl ingen som störs av lite rök!?"

korvgubbe skrev:
2693671
Folk för gärna röka och säga negerboll bäst de vill. Men de gånger som en annan person faktiskt blir besvärad är det väl inte så djävla svårt att visa hänsyn till denna.

:fakta :tummenupp

korvgubbe skrev:

Om någon blir besvärad när du brummar runt på din ducce, stänger du av den då för att visa hänsyn?

Deimos skrev:
2693766 Om någon blir besvärad när du brummar runt på din ducce, stänger du av den då för att visa hänsyn?

Årets hitentills sämsta liknelse?

Korvis har rätt! Dessutom finns det roligare namn på negerbollar en just negerboll.

korvgubbe skrev:
2693671 Lika lite skulle jag protestera om någon bad mig välja ett annad ord istället för negerboll därför att just den personen tar illa upp av användningen.

Vilka blir besvärade och då till kärnan, varför?

Är negerboll, ett namn på ett bakverk, någonting som kan kopplas till något negativt såsom rasistisk åsikt?

För min del, knappast...

Deimos skrev:
2693766 Om någon blir besvärad när du brummar runt på din ducce, stänger du av den då för att visa hänsyn?

Jag försöker visa så mycket hänsyn jag kan med min ducce. Jag varvar inte ur den när jag kör inne bland kvarteren. Jag brukar försöka puttra ut från mitt lilla radhusområde så snart jag kan på morgnarna... så ja, jag gör mitt bästa för att visa hänsyn när jag sätter mig på hojen... Och OM någon kommer ut och klagar på ljudet någon gång så skulle jag inte hålla på å käfta emot. Jag skulle be om ursäkt och försöka undvika att störa igen.

Men som vissa resonerar här skulle jag be gubbfan fara åt h-e eftersom det är min rättighet att ha en mullrande ducce. Med SH-resonemang borde jag f.ö. ifrågasätta hur det över huvud taget kan finnas något som störs av lite gött hojmuller. Alla älskar väl ljudet av en mullrande twin?:va

korvgubbe skrev:
2693780 Jag försöker visa så mycket hänsyn jag kan med min ducce. Jag varvar inte ur den när jag kör inne bland kvarteren. Jag brukar försöka puttra ut från mitt lilla radhusområde så snart jag kan på morgnarna... så ja, jag gör mitt bästa för att visa hänsyn när jag sätter mig på hojen... Och OM någon kommer ut och klagar på ljudet någon gång så skulle jag inte hålla på å käfta emot. Jag skulle be om ursäkt och försöka undvika att störa igen.

Men som vissa resonerar här skulle jag be gubbfan fara åt h-e eftersom det är min rättighet att ha en mullrande ducce. Med SH-resonemang borde jag f.ö. ifrågasätta hur det över huvud taget kan finnas något som störs av lite gött hojmuller. Alla älskar väl ljudet av en mullrande twin?:va

Igår kväll visade jag denna tråden för 2 av mina polare. Båda är "afrikanskt ursprung". Dom garvade gott åt oss "nervösa" svenskar som dom brukar uttrycka det. Jag menar dessa två sa själva nergerboll tidigare men inte nu längre för det ordet har blivit tabu. Och det retar dom sig mycket på. Inte för att dom älskar ordet negerboll utan för skulle någon säga det i deras närhet av misstag hyschar alla felsägaren med detsamma och tittar skamset på min polare. Så var det inte för 10 år sedan enligt dom.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma