Negerboll

Vad säger du?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Själv är jag uppväxt på 70-talet och att säga Negerboll var fullständigt självklart och helt oskyldigt. Vad säger du om de hemmagjorda bakverk som innehåller kakao, havregryn, smör, socker och rullas i cocos eller pärlsocker?

Last edited:
2fast4Hjo skrev:
2688510 :va varför får man inte säga negerboll när man säger vitlök

Är du på allvar så dum att du anser det vara en bra liknelse?

Det vore i nivå med att jämföra "hej" och "sieg heil"... :rolleyes:

Jag säger negerboll i nio fall av tio men jag spelar inte dum som en guldfisk de gånger någon faktiskt tar illa vid sig....

korvgubbe skrev:
2688516 Är du på allvar så dum att du anser det vara en bra liknelse?

Jag säger negerboll i nio fall av tio men jag spelar inte dum som en guldfisk de gånger någon faktiskt tar illa vid sig....

Men är neger ett nedvärderande ord? :va

2fast4Hjo skrev:
2688517 Det är taget från en text från en T-shirt :notme

Jo, jag har stöt på det patetiska uttrycket tidigare... det gör det inte mindre imbecillt.

Drysen skrev:
2688519 Men är neger ett nedvärderande ord? :va

Nej självfallet inte och hakkorset är bara en hyllning till de gamla solgudarna...

Last edited:
Nyteknik skrev:
2688501 Själv är jag uppväxt på 70-talet och att säga Negerboll var fullständigt självklart och helt oskyldigt. Vad säger du om de hemmagjorda bakverk som innehåller kakao, havregryn, smör, socker och rullas i cocos eller pärlsocker?

Jag säger negerboll, mina barn säger negerboll, jag har tom hört en neger beställa en negerboll.

På ett ställe här i stan hade dom en stor tallrik med negerbollar på disken, det blev min tur att beställa, så jag sa "en stor kaffe och en negerboll"

Den nuttiga lilla feminist/vegan/humanist tjejen bakom disken sa då snäsigt "vi har inget som heter så" i något försök att "uppfostra" mig.
Varpå jag sa då ska ingen av oss ha något och vi vände och gick.

Visst kan dom väl skylta med "chokladboll" om dom vill, men uppenbarligen förstod hon vad jag menade men ville inte vara tillmötesgående, det retar mig.

Förövrigt borde man väl inte få kalla "Kaffe" för kaffe heller, eftersom det liknar Kaffer, som var ett ännu äldre namn för mörkhyade människor i afrika.
Sjömansbiff är minsann okej att sälja....

korvgubbe skrev:
2688516 Är du på allvar så dum att du anser det vara en bra liknelse?

Jag säger inte negerboll längre, vet inte varför jag har slutat egentligen. Vet inte vad jag tycker att det bör heta heller. Jag säger aldrig neger och gillar inte ordet heller.

Varför heter/hette det negerboll öht? Det tycker jag är den intressanta frågan och det är åtminstone för mig också avgörande för om man ska säga negerboll eller ej. Är det några "nationalister" i Sjöbo tex som har kommit på det, är jag väldigt emot.

Jag är överraskad att folk refererar till detta bakverk såpass ofta att problemet ens uppstår. Vad händer om man säger fel? Kommer rasdiskrimineringsombudsmannen och tar en i örat?

GuW skrev:
2688527
Sjömansbiff är minsann okej att sälja....

Så otroligt många dåliga liknelser folk kan komma på. Du verkar uppenbarligen inte ha förstått vad det handlar om?

Eller har jag missat något nu, kanske är det så att sjömän också är en minoritet i västvärlden som ofta blivit utsatt för rasism?

Vi kanske ska utlysa en tävling där den som kommer med den sämsta liknelsen vinner, det verkar finnas många kandidater här! :tummenupp

korvgubbe skrev:
2688520
Nej självfallet inte och hakkorset är bara en hyllning till de gamla solgudarna...

Okej, bara undrade, för jag känner nämnligen en sk "neger" och han tar inte så illa vid sig om man säger neger, men om man skulle säga det det i nedvärderande ton och kanske med en svordom så tar han illa vid sig, annars inte.

korvgubbe skrev:
2688520

Och att ha en svensk flagga på sig är rasistiskt om man inte är elitidrottare eller militär?

Ord och syboler blir rasistiska och nervärderande om vi låter dom bli det.

Solkorset var även ASEA's logo, men dom bytte någon gång vid kriget tillen annan av någon anledning

Säger inte negerboll då det är helt meningslöst, det finns ett namn (chokladboll) som inte anses diskriminerande på något sätt. Så varför använda negerboll?

Drysen skrev:
2688519 Men är neger ett nedvärderande ord? :va

Ja, i mina öron åtminstone. I många korkade människors huvuden är det det enda ordet dom kan för "sånna där svartingar".

Cyren skrev:
2688550 Säger inte negerboll då det är helt meningslöst, det finns ett namn (chokladboll) som inte anses diskriminerande på något sätt. Så varför använda negerboll?

Bra poäng.

Last edited:
Om ni tittar lite närmare i damernas hyllor för tex hårvårdsprodukter så finns det ett märke på hårspray som heter SWARTZKOPF! Och det betyder? :va Men det är det aldrig någon som pratar om!!!!!

För er som inte kan eller lyckas lista ut det så betyder swartz=svart och kopf=huvud, det får man ihop till svartskalle.

Sporthojarn skrev:
2688541
Vi kanske ska utlysa en tävling där den som kommer med den sämsta liknelsen vinner, det verkar finnas många kandidater här! :tummenupp

Fattiga riddare, prinskorv, det finns hur många som helst.
Och negrer är ingen minoritet som det är synd om, det finns betydligt fler negrer i världen än svenskar.

Neger i sig är ett neutralt ord, det är när man säger det med nedvärderande röst, eller i kombinatiom med en svordeom det blir nervärderande.

Jämför svensk, svenne och svenne-jävel.

Om jag ser en snygg negress, så säger jag att jag har sett en negress, är det också nervärderande?

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back