Neger

Status
Ej öppen för fler svar.
Santo skrev:
2537912 Då får du nog öva dig på att förmedla ironi mellan raderna för det framgick inte... kan ha berott på de två glas vin jag druckit men det tror jag inte.

Som redan sagts i tråden: ordet "neger har genom tidigare använts för att tilltala/beskriva ett folk som var minre värda". Det borde vara skäl nog att störa sig på det.

På vilket sätt då? Har namnet Sverige någonsin använts i samma syfte som beskrivet ovan? Det där är att ha fördommar om att folk har fördommar att man har fördommar om dem (läs om igen och tänk så förstår du vad jag menar :tungan )

Sen när bränner vi Svenska flaggor. Att bli förknippad som rasist för att man hissar svenska flaggan var tidigt 90-tal. Tiderna har förändrats sedan dess. Återigen: Det där är att ha fördommar om att folk har fördommar att man har fördommar om dem (läs om igen och tänk så förstår du vad jag menar :tungan )

Vad har personnamn med saken att göra. Hänvisar till första citatet.

Detta var iof bra sagt. folk e fan i allmänhet dumma i huvudet... på riktigt.

Som sagt, onödigt.

Så nu var det slut på VM i OS i quotning:näsblod

Fan vad gött, det krävs inte mycket för att folk ska bli förbannade på varann här inne.

Sen börjar pajkastningen

(Ironin flödar)

Då måste jag fråga dem som anser att neger är stötande/negativt; Är negress också stötande/negativt? Mulatt?
Neger är ju precis lika illa som att säga mörkhyad tex. Svartskalle kan jag förstå, det är väldigt negativt laddat, nästan lika illa som muslim i USA antar jag.
Men frågar du min negerpolare så är han neger och inget annat. En tvättäkta afrikan och således NEGER. Ok, hans morsa är svensk så han är ju egentligen mulatt men han ser ut som en neger.
Och neger betyder ju svart så varför inte. Först när negrerna själva är i majoritet gällande att det är negativt, då kan vi anse att det är onödigt att använda detta ordet.

Kommer i håg en gång i slutet av 80-talet när jag hälsade på min farmor och farfar. Helt plötsligt sa farmor "Nä nu måste vi sätta på TV'n och titta på den där negerfamiljen"

Det var Cosby som skulle visas.

Santo skrev:
2537912
Sen när bränner vi Svenska flaggor. Att bli förknippad som rasist för att man hissar svenska flaggan var tidigt 90-tal. Tiderna har förändrats sedan dess. Återigen: Det där är att ha fördommar om att folk har fördommar att man har fördommar om dem (läs om igen och tänk så förstår du vad jag menar :tungan )

Öh, var lever du? Svenska flaggan, nationalsången osv får man idag passa sig för att använda vid andra tillfällen än möjligtvis nationaldagen om inte folk ska titta snett på en. Det är ju fan inte klokt.

lorkan skrev:
2538981 Öh, var lever du? Svenska flaggan, nationalsången osv får man idag passa sig för att använda vid andra tillfällen än möjligtvis nationaldagen om inte folk ska titta snett på en. Det är ju fan inte klokt.

Nu bor jag inte där jag är uppvuxen..

Som sagt, jag anser att det är fördommar om att... osv. Jag är uppvuxen bland invandrare och jag har aldrig sett det problemet de senaset 10 åren.

Man får inte säga neger, man måste säga mörkhyad, fast det är knappt acceptabelt för en neger det heller, de får dock kalla vita människor vad de vill "bara" för att de har varit slavar.

Ungefär som att man inte får säga nånting taskigt till en jude, för då förföljer man dem.

Edit: jag har inte läst hela tråden.

Santo skrev:
2539189 Nu bor jag inte där jag är uppvuxen..

Som sagt, jag anser att det är fördommar om att... osv. Jag är uppvuxen bland invandrare och jag har aldrig sett det problemet de senaset 10 åren.

Jo, men jag säger inte att det är invandrare som börjar titta snett osv, utan andra infödda svenskar.

Ex: Poliser tillåts bära turban, trots att ingen någonsin efterfrågat det, för att ingen ska kunna bli diskriminerad eller ta illa vid sig.

Svenskar tror ju för fan idag att svenskt betyder rasism eller främlingsfientlighet.

Santo skrev:
2539683 Ok nu har du dribblat bort mig :va

Det han vill ha sagt är väl att om någon anser att man är lite rasistisk bara för att man stoltserar med den svenska flaggan så är det inte invandrarna som tar illa upp utan snarare Svenssons som tycker att svensken med en flagga minsann inte behöver gå runt och stoltsera sådär med flaggan, som en rasist eller liknande gärna gör.

Last edited:
Pinky skrev:
2539705 Det han vill ha sagt är väl att om någon anser att man är lite rasistisk bara för att man stoltserar med den svenska flaggan så är det inte invandrarna som tar illa upp utan snarare Svenssons som tycker att svensken med en flagga minsann inte behöver gå runt och stoltsera sådär med flaggan, som en rasist eller liknande gärna gör.
Tar man illa upp av sitt eget lands flagga så är det något som inte står riktigt rätt till där uppe.

Jag får hålla med Lorkan i detta fall. För några år sedan var det knappt att vi fick hissa flaggan på våran skolavslutning för att det ansågs rasistiskt. Samt att jag även håller med om att det är inte invandrarna som tar illa upp. Känner en del invandrare och tom de tycker att allt detta är löjligt, och hänger man med i en del debatter så hör man även där att invandrarna sjävla (alltså de som invandrat för några år sedna eller en genreation tillbaka) är de som klagar på invandringspolitiken (och SD, ND och NSF naturligtvis). Men även en del invandrare tycker att det har gått för långt.

Men jag tycker också det är acceptabelt at säga neger, ser inget fel i det. Det betyder svart och inget annat.

Solid snake skrev:
2539778 Tar man illa upp av sitt eget lands flagga så är det något som inte står riktigt rätt till där uppe.

Just det. :tummenupp

Lundgren skrev:
2539821 Jag får hålla med Lorkan i detta fall. För några år sedan var det knappt att vi fick hissa flaggan på våran skolavslutning för att det ansågs rasistiskt. Samt att jag även håller med om att det är inte invandrarna som tar illa upp. Känner en del invandrare och tom de tycker att allt detta är löjligt, och hänger man med i en del debatter så hör man även där att invandrarna sjävla (alltså de som invandrat för några år sedna eller en genreation tillbaka) är de som klagar på invandringspolitiken (och SD, ND och NSF naturligtvis). Men även en del invandrare tycker att det har gått för långt.

Men jag tycker också det är acceptabelt at säga neger, ser inget fel i det. Det betyder svart och inget annat.

Ja se, ännu ett exempel. Dom håller väl på att greja så att "Den blomstertid nu kommer" tas bort från skolavslutningar nu också, för den förespråkar kristendomen och ve och fasa om någon ickekristen tar illa vid sig. :skrämd

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...