Neger

Status
Ej öppen för fler svar.
HanneZ skrev:
2537628 Neger är ett negativt laddat ord och därför är det väl vettigt att sluta använda det. Det va en benämning på en grupp människor som då ansågs vara mindre värda, nu vet dom flesta att alla människor är lika mycket värda och därför använder vi inte det ordet längre eftersom det förknippas med det gamla tänkandet. Katching!

Bör vi då ta bort alla äldre ord som har en negativ laddning, eller bör vi sluta använda det som ett negativt ord och börja använda det som vilket ord som helst?

burner skrev:
2537557 För mig heter det negerbollar, det har det gjort sedan jag föddes.

Lite töntigt att många skäms för att säger negerbollar.
Jag blir inte förbannad om tex. en neger säger att det serveras vitlök i skolan.

I så fall ska det ju heta svartboll (om vi ska vara korrekta). "Neger" klangar negativt och därför bör man tänka sig för när man använder det.

kåteämm skrev:
2537776 Det är ju bara att söka på google så ser man hur dom ligger till i dagens samhälle

http://images.google.se/images?q=negerrättigheter&hl=sv :yoparty

... nu förstår jag inte vad det var för rock-on med det... larvigt

Jonathan. skrev:
2537592 Vad är problemet med er som stör er på detta ord?
Man kan använda ord och man kan använda ord.

Ska vi sluta kalla vårt land Sverige också? Jag menar, någon kan ju faktiskt ta illa upp.
Likaså bränner vi alla Sveriges flaggor, för man är ju rasist om man en tänker tanken på att hänga ut den på en högtidlig dag.
Vaffan, vi byter ut Anders, Johan, Sven, Peter till Muhammed så är vi säkra på att ingen tar illa upp.

Skärp er för helvete!

Neger.

Det där var nog i särklass det dummaste jag läst på länge...

Last edited:
Santo skrev:
2537805
Det där var nog i särklass det dummaste jag läst på länge...

Det var en aningen ironi i inlägget du läste, om det inte gick fram.
Om det nu gick fram så får du gärna utveckla vad som är dumt.

Det heter:

KAFFER

Som i exemplet ur boken "Pyttans A B och C D lära"

Kaffern är så svart om magen, att han mörkrädd blir om dagen.

Andra bra ramsor ur samma lärobok kan citeras mot betalning....

Jonathan. skrev:
2537860 Det var en aningen ironi i inlägget du läste, om det inte gick fram.
Om det nu gick fram så får du gärna utveckla vad som är dumt.

Då får du nog öva dig på att förmedla ironi mellan raderna för det framgick inte... kan ha berott på de två glas vin jag druckit men det tror jag inte.

Jonathan. skrev:
2537860
Vad är problemet med er som stör er på detta ord?

Som redan sagts i tråden: ordet "neger har genom tidigare använts för att tilltala/beskriva ett folk som var minre värda". Det borde vara skäl nog att störa sig på det.

Jonathan. skrev:
2537860
Ska vi sluta kalla vårt land Sverige också? Jag menar, någon kan ju faktiskt ta illa upp.

På vilket sätt då? Har namnet Sverige någonsin använts i samma syfte som beskrivet ovan? Det där är att ha fördommar om att folk har fördommar att man har fördommar om dem (läs om igen och tänk så förstår du vad jag menar :tungan )

Jonathan. skrev:
2537860
Likaså bränner vi alla Sveriges flaggor, för man är ju rasist om man en tänker tanken på att hänga ut den på en högtidlig dag.

Sen när bränner vi Svenska flaggor. Att bli förknippad som rasist för att man hissar svenska flaggan var tidigt 90-tal. Tiderna har förändrats sedan dess. Återigen: Det där är att ha fördommar om att folk har fördommar att man har fördommar om dem (läs om igen och tänk så förstår du vad jag menar :tungan )

Jonathan. skrev:
2537860
Vaffan, vi byter ut Anders, Johan, Sven, Peter till Muhammed så är vi säkra på att ingen tar illa upp.

Vad har personnamn med saken att göra. Hänvisar till första citatet.

Jonathan. skrev:
2537860
Skärp er för helvete!

Detta var iof bra sagt. folk e fan i allmänhet dumma i huvudet... på riktigt.

Jonathan. skrev:

Som sagt, onödigt.

Så nu var det slut på VM i OS i quotning:näsblod

Santo skrev:
2537912 Då får du nog öva dig på att förmedla ironi mellan raderna för det framgick inte... kan ha berott på de två glas vin jag druckit men det tror jag inte.

Nu vet inte jag vad du hade för piller i vinet, men jag tyckte att jag var ganska tydlig med allvaret i mitt inlägg. Eller frånvaron av allvar rättare sagt.

Kort och gott; Folk, lägg energin på något viktigare än att hänga upp er på ord och dess innebörd. :tummenupp

PS. Nu var jag alltså allvarlig.

Tillsätter lite färg och stålmannenkallsonger:
neger.jpg

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...