Neger

Status
Ej öppen för fler svar.

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Märkligt att det, 13 år efter Sunes Sommar, fortfarande heter "Neger". Tillochmed på ett så politiskt korrekt och moralväktartätt forum som detta. Det är för mig ioförståeligt!!! :3freak

Inte mörkhyad eller Afrikan, Afroamerikan och så vidare... varför? :va

Att ingen reagerat tidigare?

Hmmm...

Fråga korvgubbe, han har redan reagerat i över 1000-trådar som rör detta ämne :fyllisar Salute

Säger oftast mörkhyad.. Anledningen till att jag inte säger afroamerikan är väl för att det är för långt och för att alla mörkhyade behöver inte komma från afrika och bo i amerika:näsblod :tummenupp

Det heter iaf "afrikansk småkaka!!"

Linusp3 skrev:
2537509 Märkligt att det, 13 år efter Sunes Sommar, fortfarande heter "Neger". Tillochmed på ett så politiskt korrekt och moralväktartätt forum som detta. Det är för mig ioförståeligt!!! :3freak

Hmmm...
För mig är det snarare oförståeligt att folk bryr sig...
Det är ett bemyntat uttryck och är praktiskt att använda vid beskrivningar av personer. Om jag pratar med en "neger" på stan så vet väl inte jag om han afrikan, afroamerikan eller vad det nu kan tänkas att han är.
Och mörkhyad är väl isåfall alla vars hud har en mörkare nyans än våran t.ex: indier, turkar, latinoamerikaner m.m.
Neger kommer från det amerikanska ordet Nigroe som i sin tur är hämtat från spanskans Negro vilket betyder svart och därmed leder tankarna till en väldigt mörkhyad person, dom som vi kallar negrer. Ska vi istället översätta ordets ursprungliga mening och kalla dom "svarta" eller "svartingar".

Felet är inte att ordet fortfarande används, felet är att det används felaktigt som ett skällsord.

Zayn skrev:
2537538 För mig är det snarare oförståeligt att folk bryr sig...
Det är ett bemyntat uttryck och är praktiskt att använda vid beskrivningar av personer. Om jag pratar med en "neger" på stan så vet väl inte jag om han afrikan, afroamerikan eller vad det nu kan tänkas att han är.
Och mörkhyad är väl isåfall alla vars hud har en mörkare nyans än våran t.ex: indier, turkar, latinoamerikaner m.m.
Neger kommer från det amerikanska ordet Nigroe som i sin tur är hämtat från spanskans Negro vilket betyder svart och därmed leder tankarna till en väldigt mörkhyad person, dom som vi kallar negrer. Ska vi istället översätta ordets ursprungliga mening och kalla dom "svarta" eller "svartingar".

Felet är inte att ordet fortfarande används, felet är att det används felaktigt som ett skällsord.

Och därför tar en del människor illa vid sig. Dessutom tycker jag att det låter väldigt förlegat att öht säga "neger", det är år 2006, inte 1874. Mörkhyad eller svart tycker jag funkar bra, om man nu måste placera alla i ett fack.

En annan grej som är intressant (hijack av tråd-varning!) är att man i regel säger "Den där svarta skådespelaren" om en svart skådespelare, och "Den där skådespelaren" om en vit skådespelare.

Varför gör vi så? Är det för att vi här i Sverige är vita? Och isåfall, säger en svart kille som bor i en förort i USA där alla är svarta, "Den där skådespelaren" om den svarta skådespelaren och "Den där vita skådespelaren" om en den vita skådespelaren?

Kanske lite luddigt exempel om färgen på skådespelare, men jag tror ni förstår vad jag menar.

Vad är problemet med er som stör er på detta ord?
Man kan använda ord och man kan använda ord.

Ska vi sluta kalla vårt land Sverige också? Jag menar, någon kan ju faktiskt ta illa upp.
Likaså bränner vi alla Sveriges flaggor, för man är ju rasist om man en tänker tanken på att hänga ut den på en högtidlig dag.
Vaffan, vi byter ut Anders, Johan, Sven, Peter till Muhammed så är vi säkra på att ingen tar illa upp.

Skärp er för helvete!

Neger.

burner skrev:
2537557 För mig heter det negerbollar, det har det gjort sedan jag föddes.

Lite töntigt att många skäms för att säger negerbollar.
Jag blir inte förbannad om tex. en neger säger att det serveras vitlök i skolan.

Jag håller med dig, jag ser heller ingen orsak till att byta namnet, jag tror inte någon egentligen tar illa vid sig för att en kaka heter si eller så. Tack vare sånt här så ska poliser bära turban, fast ingen någonsin har efterfrågat det, Nogger Black blev nästan tvunget att få ett namnbyte, svenska flaggan är tabu för den har nazisterna tagit, att sjunga nationalsången på skolavslutningar eller snart öht är rasistiskt och främlingsfientligt, "Den blomstertid nu kommer" måste vi byta osv, för att ingen ska ta illa vid sig. :dummer

Att säga "neger" till en/om en person tycker jag dock har en negativ klang.
(Ja det är skillnad!)

Och jämförelsen med vitlök är ruskigt patetisk.

Prova att googla "slaveri", "imperialism" eller "kolonialtid", så förstår du varför.

Jonathan. skrev:
2537592 Vad är problemet med er som stör er på detta ord?
Man kan använda ord och man kan använda ord.

Ska vi sluta kalla vårt land Sverige också? Jag menar, någon kan ju faktiskt ta illa upp.
Likaså bränner vi alla Sveriges flaggor, för man är ju rasist om man en tänker tanken på att hänga ut den på en högtidlig dag.
Vaffan, vi byter ut Anders, Johan, Sven, Peter till Muhammed så är vi säkra på att ingen tar illa upp.

Skärp er för helvete!

Neger.
Sjukt är det :3freak

Neger är ett negativt laddat ord och därför är det väl vettigt att sluta använda det. Det va en benämning på en grupp människor som då ansågs vara mindre värda, nu vet dom flesta att alla människor är lika mycket värda och därför använder vi inte det ordet längre eftersom det förknippas med det gamla tänkandet. Katching!

Linusp3 skrev:
2537509 Märkligt att det, 13 år efter Sunes Sommar, fortfarande heter "Neger". Tillochmed på ett så politiskt korrekt och moralväktartätt forum som detta. Det är för mig ioförståeligt!!! :3freak

Hmmm...

Skaffa en susning...

http://susning.nu/Neger

eller gammalt skällsord inom politiken och skitjobb:

http://susning.nu/Husneger

http://susning.nu/Negerjobb

HanneZ skrev:
2537628 Neger är ett negativt laddat ord och därför är det väl vettigt att fortsätta använda det. Det va en benämning på en grupp människor som då ansågs vara mindre värda, nu vet dom flesta att alla negrer är dumma så därför fortsätter vi använda det ordet så länge vi bara kan samt står kvar vid det gamla tänkandet. Katching!
Du blir nog snart bannad om du skriver ovanstående.:näsblod

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...