Neger=fult ord. Rätt eller fel?

Är neger ett fult ord?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Bara frågeställningen är ju rätt pinsam, jag är också upväxt med negerbollar osv. Det pinasamma i det hela är att folk inte kan ändra sig. Bara för att någonting var ok i samhället för massa år sedan betyder väl inte att det måste vara det nu. Men det är ju lätt att sitta på nätet och säga att man står för något......

Å andra sidan så var jude ett väldigt negativt laddat ord under ww2, inte har det hindrat judar från att kalla sig judar, eller icke judar att kalla judar för det.

Men judar är judar. Att vara jude är något man väljer. Svarta, vita, röda och gula människor är bara människor.

Det är bara att kolla på vilka som flitigt använder ordet neger så förstår man innebörden av det. Jag känner aldrig att jag behöver använda det och jag tror inte min situation skiljer markant från andras. Om jag ska beskriva min Ugandiske polare Isaak för någon så säger jag "du vet Isaac som du träffade i Lördags när vi drack pilsner".
Jag beskriver sällan mina europeiska vänner med anletsdrag, om denne har utskjutande panna eller potätnäsa så varför skulle jag göra det med Isaac?

Om jag har fel eller inte gör mig inget eftersom det inte drar många KW att inte behöva säga Neger. Undviker jag att onödigt trampa på en öm tå samtidigt är väl det bara bra?

När ett ord buntar ihop flera olika folk oavsett vilket land eller liknande de kommer ifrån så får man räkna med att vissa av dessa grupper som blir beblandade med vissa mindre ordentliga tar illa upp.

Ja, för kränkt kan man ju bara bli om man är blatte, dom här ju ensamrätt på det, som svenne ska man tåla lite....

Måste man känna sig krenkt bara för att andra kanske gör det? Är det sosserättvisan folk pratar om? Kan man inte börja med att ha lite skinn på näsan och på så sätt ha ryggen fri i stället för att utveckla ett poängsystem i krenkthet och genast riva åt sig några poäng om någon annan far illa?

När ett ord buntar ihop flera olika folk oavsett vilket land eller liknande de kommer ifrån så får man räkna med att vissa av dessa grupper som blir beblandade med vissa mindre ordentliga tar illa upp.

Men vaddå det där Africka är ju kockonegerlandet. I Africka ser man ut så.

Last edited:

JAG blir fruktansvärt kränkt när någon säger att JAG ser europeisk ut....

Nu tycker jag faktiskt att ni ska ta och titta på Sunes sommar!!!!!:wiggle

Han kan hälsa sin fröken att det finns barnböcker som handlar om negrer.
Kan va så att Neger förknippas med slaveri som det har blivit tabu. Jag har i alla fall jävligt svårt att släppa ordet "Negerboll"... Det ligger inpräntat i mitt huvud att det heter det...

Bifogat

• BARNBC~1.JPG
    BARNBC~1.JPG
    27.6 KB · Visningar: 508
Neger är ett ord som förenklar. Senast igår använde en av mina vänner ordet Mörk för att beskriva en gemensam bekant från förr. Vafan betyder mörk? Indier? Arab? Sydamerikan? Hade han istället sagt "du vet, den där negern från Sofiaskolan" hade det varit klart från början vem som avsågs. Nu tvingades jag ödsla kraft på en jävla massa onödiga följdfrågor. :mad:

Neger är ett ord som förenklar. Senast igår använde en av mina vänner ordet Mörk för att beskriva en gemensam bekant från förr. Vafan betyder mörk? Indier? Arab? Sydamerikan? Hade han istället sagt "du vet, den där negern från Sofiaskolan" hade det varit klart från början vem som avsågs. Nu tvingades jag ödsla kraft på en jävla massa onödiga följdfrågor. :mad:

Och varför kan man inte bara säga:
"du vet, den där afrikanen från Sofiaskolan?" Så "TVINGAS" du inte ödsla kraft på det :fakta

Status
Ej öppen för fler svar.
Back