Nedlägg i 299 km/h

Att vara eller icke vara.....

280km/h på mätarn
Eventuellt mätarfel 7-8%
Eventuellt nerdrevat en kugg fram(en del gör faktiskt så),mätarfel + 7-8%
Verklig fart ca 240 km/h
Nerlägget va ju inte precis knäskrap så jag
anser inte att det är omöjligt.....

/Fredde
 
Tankenöt:
Antag att du kan lägga en wire runt ekvatorn och att jorden är helt rund.
Tänk dig nu att det sitter ett staket som är en meter högt runt hela ekvatorn. Hur mycket måste du förlänga wiren för att wiren ska nå runt när den ligger på staketet, dvs konstant en meter över ekvatorn?

Följdfråga:
Samma som ovan fast byt ut jorden mot en apelsin...

Cirka 6,28 meter i bägge fallen...

Edit: jeflans jag var sen
 
Att vara eller icke vara.....

280km/h på mätarn
Eventuellt mätarfel 7-8%
Eventuellt nerdrevat en kugg fram(en del gör faktiskt så),mätarfel + 7-8%
Verklig fart ca 240 km/h
Nerlägget va ju inte precis knäskrap så jag
anser inte att det är omöjligt.....

/Fredde
Som sagt: 299 på mätaren. Det motsvarar ca 285 med sedvanlig felvisning. Inte 240. Att gatknutten kör 285 är som jag tidigare skrivit ett skämt och den som tror något annat har inte själv försökt svänga i dessa farter.
 
Last edited:
haha, detta var underhållande. Men om nu hastigheten mäts "i motorn" så måste det vara givet att däcket har en viss diameter. Om man byter (teoretiskt haha) däcket mot ett däck med hälften av omkretsen så kommer detta däck att få snurra dubbelt så fort om man ska komma lika långt som innan bytet.

OM man då varvar motorn (där mätpunkten är) kommer motorcykeln att visa samma hastighet men man borde väl enbart ha färdats hälften så långt...eller?

MAO så stämmer väl den första diskussionen om att den visar fel hastighet vid nedläggning (DVS diametern förändras)...

Vet ni vad som är mest komsikt, att jag säger nu emot mitt förra inlägg!

Nominerad till det stora SH-vetenskapliga-super-duper-priset nu eller?? :yoparty
 
Last edited:
Har kört en kugge nerdrevat fram på en cbr 600 och då visade
mätaren över 10 % fel!
Och som vi konstaterat tidigare i tråden så gör kanske
nedlägget att mätaren visar ytterligare nästan 10% fel pga att
hjulet snurrar fortare vid "kantkörning" än mitt på!
20% avdrag på 299=239 km/h
En hastighet som inte torde vara omöjlig vid "halvnerlägg".
Allt detta rent teoretiskt naturligtvis!

/Fredde

Som sagt: 299 på mätaren. Det motsvarar ca 285 med sedvanlig felvisning. Inte 240. Att gatknutten kör 285 är som jag tidigare skrivit ett skämt och den som tror något annat har inte själv försökt svänga i dessa farter.
 
Har kört en kugge nerdrevat fram på en cbr 600 och då visade
mätaren över 10 % fel!
Och som vi konstaterat tidigare i tråden så gör kanske
nedlägget att mätaren visar ytterligare nästan 10% fel pga att
hjulet snurrar fortare vid "kantkörning" än mitt på!
20% avdrag på 299=239 km/h
En hastighet som inte torde vara omöjlig vid "halvnerlägg".
Allt detta rent teoretiskt naturligtvis!

/Fredde

Jag höjer min insats från ett paket mjölk till ett nytt set Bridgestone 015! 240 blås i verklig fart är grymt fort. Det är i stort sett omöjligt att få en hoj i den farten att svänga så mycket på rakan på tex Atorp eller Mtorp, och jag har svårt att tro att det blir lättare på en kurvig väg med sten och sånt på sidorna. Släpp nu sargen och kom in i matchen…
 
...239 km/h.

En hastighet som inte torde vara omöjlig vid "halvnerlägg".
Du har kört på bana antar jag. Kurvan där föraren i filmen enligt mätaren snuddar 300 ser ut att kunna jämföras med t.ex. Crossböjen på Sviestad eller vänstern efter Hårnålen på Gelleråsen. Hur fort tror du man kör i dessa kurvor i 250 Racer eller Nordic SuperBike? Själv skulle jag gissa på 180 eller max 200. Och det är förare med A-licens i skinnställ på hojar med slicks...
 
Du har kört på bana antar jag. Kurvan där föraren i filmen enligt mätaren snuddar 300 ser ut att kunna jämföras med t.ex. Crossböjen på Sviestad eller vänstern efter Hårnålen på Gelleråsen. Hur fort tror du man kör i dessa kurvor i 250 Racer eller Nordic SuperBike? Själv skulle jag gissa på 180 eller max 200. Och det är förare med A-licens i skinnställ på hojar med slicks...

Du har nästan rätt, snabbtväxlar från fyran till femman precis innan, knäskrap och svagt driftande bakdäck.

Kör på Supersportdäck så du har fel där.

OBS mycket IRONI :hihi

OBS glömde kjag att skriva hur kul det är i den kurvan??


Mvh, Ola (#11)
 
Som sagt: 299 på mätaren. Det motsvarar ca 285 med sedvanlig felvisning. Inte 240. Att gatknutten kör 285 är som jag tidigare skrivit ett skämt och den som tror något annat har inte själv försökt svänga i dessa farter.

Anser som du detta med snabba böjar på den "skitvägen" så är detta helt omöjligt, med 299 på mätaren så är det märla på tanken rakt fram autostrada..
 
Killen kör ju en ninja... Everything is possible :)
 
Det är knappast en sketen landsväg, det är en grym alpväg troligtvis i Österrike eller kanske Schweiz.

Där finns inga sketna landsvägar, utan bara feta motorvägar och grymma bunderstasse.
 
Haha,det va tydligen inte många som läste min sista rad..
"Allt detta rent teoretiskt naturligtvis!"
Försökte bara lägga mig i "matte-uträkningskarusellen".
Dock så vidhåller jag väl att det skulle gå att ha lutning på hojen
i 240 blås i en vääääääldigt lång och oskarp kurva,dock långt ifrån "knäskrap".
Mina kommentarer är alltså matematiska,jag har inte sett filmen:)

/Fredde

Du har kört på bana antar jag. Kurvan där föraren i filmen enligt mätaren snuddar 300 ser ut att kunna jämföras med t.ex. Crossböjen på Sviestad eller vänstern efter Hårnålen på Gelleråsen. Hur fort tror du man kör i dessa kurvor i 250 Racer eller Nordic SuperBike? Själv skulle jag gissa på 180 eller max 200. Och det är förare med A-licens i skinnställ på hojar med slicks...
 
oh... Oskar,jag släpper inte sargen...
Jag har ju för fan skydden på mig:tummenupp

/Fredde
 
Dubbelt upp - ca 6,28m.
(I och med att radien ökar med 1m så ökar diametern med 2m)
Omkretsen = pi*d = 2*pi*r .
Jaaa, där satt den PG! Men det tog alldeles för lång tid, är det så skralt med mattekunskaperna på SH? Nu blir jag orolig...
Varsågod, en apelsin i förstapris! :D
 

Bifogat

  • apelsin.jpg
    apelsin.jpg
    9.7 KB · Visningar: 139
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top