Nedhasande medpassagerare, tips?

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Har varit ute och åkt en hel del i helgen med tjejen bakpå och vi har ett problem. Hon upplever att hon glider ned mot mig hela tiden vilket är ganska jobbigt. Vad ska man göra för att undvika detta, om hon sitter för långt bak blir det ju så mycket luft mellan oss istället vilket också är jobbigt och hon gillar inte riktigt handtagen som finns där bak. Nån som har något tips? :va

Det är väl mest när du bromsar som hon glider fram. Hon lär sig senare att va lite redo när hon kan räkna med att du bromsar o hålla emot på tanken

Passageraren håller lämpligen sin ena hand framför dej, på tanken, för att hindra att hon trycker ihjäl dej vid inbromsning. Då bär hon sin egen vikt och påverkar dej mindre när du kör.

MiZou skrev:
2213227 Har varit ute och åkt en hel del i helgen med tjejen bakpå och vi har ett problem. Hon upplever att hon glider ned mot mig hela tiden vilket är ganska jobbigt. Vad ska man göra för att undvika detta, om hon sitter för långt bak blir det ju så mycket luft mellan oss istället vilket också är jobbigt och hon gillar inte riktigt handtagen som finns där bak. Nån som har något tips? :va

säg åt henne att stödja sig med händerna mot tanken :arsele

>Hanning< skrev:
2213237 säg åt henne att stödja sig med händerna mot tanken :arsele

Är det en brud brukar dom ju vara vana med att knipa ihop benen. Och det funkar ganska bra!

MiZou skrev:
2213227 Har varit ute och åkt en hel del i helgen med tjejen bakpå och vi har ett problem. Hon upplever att hon glider ned mot mig hela tiden vilket är ganska jobbigt. Vad ska man göra för att undvika detta, om hon sitter för långt bak blir det ju så mycket luft mellan oss istället vilket också är jobbigt och hon gillar inte riktigt handtagen som finns där bak. Nån som har något tips? :va
Kniiiip! :tummenupp

Innan hon lärt sig ovanstående tips så kan du ha en rygga med exempelvis en kudde i så den skapar ett mjukt mellanrum..

"knip/pressa" med insidan av knä/lår mot förarens lår vid inbromsning osv., efter lite träning så funkar det perfekt

allvarligt, hålla mot tanken, blir man inte slut i arm/händer?

Last edited:
tack för alla svar, problemet är dock större än så då hon upplever att hon glider ned rent generellt, hon tar alltid stöd mot tanken vid inbromsningar, men när hon glider när under vanlig körning, va fasen ska man ta sig till då?

KGK skrev:
2213300 "knip/pressa" med insidan av knä/lår mot förarens lår vid inbromsning osv., efter lite träning så funkar det perfekt

det är ju bara vid inbromsningar

MiZou skrev:
2213314 tack för alla svar, problemet är dock större än så då hon upplever att hon glider ned rent generellt, hon tar alltid stöd mot tanken vid inbromsningar, men när hon glider när under vanlig körning, va fasen ska man ta sig till då?

Rygga med två kuddar, nya hojar har ju en ganska bra lutning på arslet, men sen måste hon hålla imot sig med ben å armar.

Det tar ett tag för dem att förstå det eller komma på tekniken...

MiZou skrev:
hon tar alltid stöd mot tanken vid inbromsningar, men när hon glider när under vanlig körning, va fasen ska man ta sig till då?

ett lätt tryck mot förarens lår, beror iofs kanske på hur halkiga kläder ni har, kanske lite träningsvärk och jobbigt/ovant i början, bättre än händer i alla fall om det blir aktuellt med kraftig inbromsning, händer slinter och orkar inte lika mycket påfrestning

KGK skrev:
2213300 "knip/pressa" med insidan av knä/lår mot förarens lår vid inbromsning osv., efter lite träning så funkar det perfekt

Så gör jag... men vid högt tempo blir det händer på tanken oftast så blir det naturliga vilopausar för dom efter ett tag.. ..funkar bra för mej..

MiZou skrev:

Tror det är typiskt "limp"-problem, har hon hal goretex kläder? man får kanske laborera med materialval i skyddskläder annars.

MiZou skrev:

Kniper du ordentligt i tanken med benen då? Eller glider du fram och sitter mot tanken du med? Om hon håller emot i dig så måste du se till at sitta still.

alt. 2: skaffa större tjej så får ni inte plats båda två på pilotbritsen! :hihi

Last edited:
MiZou skrev:

Min tjej tycker att det går bra att knipa ihop med benen, fick lite träningsvärk i benen till en början, men det gick ju över. :)

Vad är problemet? säg åt henne att sitta så nära som möjligt, när jag och tjejen är ute och åker så upplever vi inte detta problem, men hon sitter som ett frimärke på mig, det skulle kännas mycket konstigt att ha henne en bit bak...då känner jag ju inte vad hon gör och hon inte vad jag pysslar med.
Sitt närmare är mina 2 öre.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back