Nedhasande medpassagerare, tips?

All-in! skrev:
2213418 Vad är problemet? säg åt henne att sitta så nära som möjligt, när jag och tjejen är ute och åker så upplever vi inte detta problem, men hon sitter som ett frimärke på mig, det skulle kännas mycket konstigt att ha henne en bit bak...då känner jag ju inte vad hon gör och hon inte vad jag pysslar med.
Sitt närmare är mina 2 öre.

Håller med fullständigt.
Jag och min tjej har inte heller några problem med detta då hon sitter nära mig från början.
Det är som att åka med ryggsäck :)

MVH Bananen :banana

Jag har ju en hoj som är ganska passagerar vänlig och har man en van passagerare så känns det ju knappt av att man har någon bakpå.

Men man har ju inte alltid den turen..och då insåg jag hur det måste vara att skjutsa på sporthoj...hur i orkar ni?
Jag får klaffe av att ha någon som sitter PÅ min rygg då jag kör eller hasar mot mig (burr)...och dunkar de med hjälmen i bakhuvudet på min hjälm så får dom fan GÅ hem :huvet

tack för alla tips...men vi har nog kommit fram till att det är hennes brallor som är problemet och är ganska nyinköpta...

Orca69 skrev:
2213798 Jag brukar låta dem hålla i det främre handtaget..

:banana

Det beror ju på hur stort det... främre handtaget är. :rofl
Jag har aldrig haft problem med det iaf. :tummenupp

Bygg om sadeln

De flesta är insyltade på att det är ett "fasthållarproblem" eller att materialet glider på sadeln.
Det du beskriver säger mig att du har en bit av sadeln (sluttningen) som hon glider fram på/ned. Om du vill lägga ned nån timme på att få en passagerarvänlig sadel kan du bygga om den.
Bygg på med material framåt och gärna lite uppåt få att lutningen inte blir så brant framåt. Då kommer hon inte lika lätt att åka framåt och hon kommer att kunna sitta närmare. Hon sitter sannolikt nu på "skidbacken" om hon ska sitta nära.
Jag har bilder jag kan visa vid intresse.

Efter alla goda råd kommer ett till - som kan öka friktionen under ändan: det stavas Antihalkmatta. Finns på Designtorget m.fl. ställen. Fast jag skulle inte vilja "bädda" med en sån... Skulle hellre kniiiipa :)

Köp en riktig sporthoj som inte har limpa så slipper du det problemet.

Finns antiglidmattor på apoteket att köpa, används av folk som sitter i rullstol för att inte glida ur stolen.

MiZou skrev:
2213314 tack för alla svar, problemet är dock större än så då hon upplever att hon glider ned rent generellt, hon tar alltid stöd mot tanken vid inbromsningar, men när hon glider när under vanlig körning, va fasen ska man ta sig till då?
Från början hade vi det där problemet, hon upplevde till och med ibland att hon höll på o glida av i kurvorna.

Då hittade jag en nästan ny dyna åt henne, och sen dess så sitter hon som på ett tuggummi.

Den gamla dynar var så utsliten så att hon bara gled hela tiden.

Kan vara värt o kolla.

Polsk antihalkmatta:
Dubbelhäftande tejp å 3:ans sandpapper.

Lycka till!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back