Nazistracing

Då inser de flesta med fler än två funktionella hjärnceller att det inte är någon hälsning som är rent nasistisk...
Det är väl glasklart att syftet med den här tråden inte är att få klarhet i hitlerhälsningens/nazisthälsningens bakgrund. Den intresserar mig inte i det här sammanhanget. Och gör inte bilden mindre absurt komisk i mina ögon.
 
Lika unikt som att idag applåderas de som gått imål, hur malplacerat kan inte det tänkas vara i framtiden? Kanske helt obscent och idiotiskt :rolleyes:
Applåder har ingen politisk innebörd och används inte för att manifestera en politisk uppfattning. Applåden är inte instiftad eller populariserad av någon politisk organisation. Applåderar gör man för att visa sin uppskattning. Hadamar ligger i Eiffelbergen, rätt nära Nürburgring. Där gasade nazisterna 15 000 sjuka och handikappade. Killarna i uniform kanske jobbade där.
Han till vänster ser suspekt ut.

Man får vara rätt luttrad för att inte se något motbjudande och underligt i kombon naziuniformer och roadracing.
 
Det är väl glasklart att syftet med den här tråden inte är att få klarhet i hitlerhälsningens/nazisthälsningens bakgrund. Den intresserar mig inte i det här sammanhanget. Och gör inte bilden mindre absurt komisk i mina ögon.

Att du tycker att bilden är absurt komisk, visar bara på att du inte har haft en susning om vad som skedde under -30 talet.

Kunskap väger inget, så det kan man bära med sig massor av, men det kanske inte är intressant att skaffa sig inblick i annat än sin egen navels innehåll.
Du kanske tror på inlärning genom tankeöverförning, för att man inte orkar bry sig.
 
...obligatorisk i det Tusenåriga riket.
Alltså ett helt "normalt" sätt att hälsa under den här tiden, allt annat skulle förorsaka en längre vistelse i ett mindre behagligt arbetsläger och/eller direkt transport för gasning.

Att du tycker att bilden är absurt komisk, visar bara på att du inte har haft en susning om vad som skedde under -30 talet.
Om man råkade säga "Guten morgen" till sin fru istället för att sieg heila med lyft arm, blev man gasad då?
 
Om man råkade säga "Guten morgen" till sin fru istället för att sieg heila med lyft arm, blev man gasad då?

Det kanske var tveksamt, men med största sannolikhet om man hette Goldstein, Meir eller andra snarlika namn ur en folkgrupp som var av icke ariskt ursprung.
 
Att du tycker att bilden är absurt komisk, visar bara på att du inte har haft en susning om vad som skedde under -30 talet.

Kunskap väger inget, så det kan man bära med sig massor av, men det kanske inte är intressant att skaffa sig inblick i annat än sin egen navels innehåll.
Du kanske tror på inlärning genom tankeöverförning, för att man inte orkar bry sig.
Vad snackar du om?

:confused:
 
Hittade denna fina bild när jag rensade bland gamla tidningar, ...helsikes tuff man kan se ut med potta på huvvet.

Det är Gunnar Kalén btw. Som regerande Europamästare var han en av 3 som omkom under tävlingshelgen i Chemnitz, Tyskland, 1 juli 1934, där 12 av 84 startande tog målflagg.
 

Bifogat

  • Gunnar Kalén.JPG
    Gunnar Kalén.JPG
    54.1 KB · Visningar: 89
  • hva012.jpg
    hva012.jpg
    68.5 KB · Visningar: 104
Last edited:
När ändå autounion är uppe kan man ju föra ämnet åter till hojar genom att minnas att autounion bildades 1932 genom en sammanslagning av Audi, Horch, Wanderer samt DKW. Där de sistnämda även byggde en legendarisk kompressormatad megafonförsedd tvåtakts 250 samt 350-racer.
thumb_DKW%20350%20werks%20rennmaschine%20Die%20singende%20s%E4ge%20%20JWP%B488.jpg

hist_dkw_3.jpg

Även denna ingenjörsbragd utnyttjades dock tyvärr av nassarna i propagandan. Hojarna var tydligen baddare och framgångsrik på Isle of man i slutet av trettiotalet strax innan kriget. Ända tills regeländringar utestängde hojarna. Enligt utsago var ljudet ur megafonerna av sån magnitud att det var första gången man kunde höra motorljudet från fastlandet.

/J

Ska stå en fullt fungerande i Köping på museumet :tummenupp
Å en massa annat skoj

http://www.biloteknik.se/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=69#
 
Hur vet man att han var/är svensk? Han med segerkranser förmodar jag då ni pratar om.
:va
För att Ragge inte förtjänar att glömmas bort.
En skicklig förare med stor personlighet.


Angående Husqvarnas Paris-Dakar satsning så finns en prototyp på Husqvarnamuséet som är en drömhoj för mig.
Tvåcylindrig 720cc (har för mig att det är två 360cylindrar) tvåtakt.
 
Undrar hur den banan såg ut om de hade såna snittfarter med den effekten. Kåplöst... :näsblod

Vilket teknologiövertag förresten! Och vilka modesta effektsiffror. Halva litereffekten jämfört med en modern gat-600. Då talar vi ändå om den grymmaste racerbågen på sin tid (?). Ni som har lite koll, är det den där 500:an som har huggormsmönstret i nederkant på tanken?
Det är en huggorm.
Om jag minns rätt så hårdlödde man tankarna med zig-zag fog emedan det blev starkare.
Skall fråga Gösta rödskägg nästa gång jag träffar honom.
Han har byggt ett antal kopior av 500 räserna.
Jag har hört påstås att ingen riktig finns kvar, men hans replikor räknas som nybyggda original 1934 års modell.
husqvarnaracer2.jpg


Skall ändå dit.
Han håller på att bygga en X-kam motor.
 
De borde starta upp besten. Jag skulle vilja ljudet av höra den första hoj som hördes från Isle of Man till fastlandet :D

De flesta av maskinerna e fullt fungerande å brukar startas opp, å denna brukar va en favvo. Tror de ska stå nå om datum för happening's på sidan eller om man ska vara medlem e ja osäker på.
Mercan e också ev favvo som körs med i å urkopplingsbar kompressor :tummenupp
 
De borde starta upp besten. Jag skulle vilja ljudet av höra den första hoj som hördes från Isle of Man till fastlandet :D


Du skulle tyvärr inte vilja höra ljudet, bara en rackarns massa skrammel och så låter den orrent. Men vilken imponerande decibelnivå den kan framställa. Nu var det inte museumvarianten jag hörde utan en engelsmans som körde lite uppvisning med den :yoparty
 
Nyteknik skrev:
bild skickad till mig av en kompis som är mycket intresserad av svensk RR/GP-historia.

du påtal om detta, jag håller på med ett projekt arbete med tanke på att gå igenom roadracingens historia, skulle du eller din kompis kunna hänvisa till någon bra hemsida eller bok för att hitta bra info ang: svensk roadracing historia & roadracingens historia i allment?



Tack på förhand!:)
Andreas
 
du påtal om detta, jag håller på med ett projekt arbete med tanke på att gå igenom roadracingens historia, skulle du eller din kompis kunna hänvisa till någon bra hemsida eller bok för att hitta bra info ang: svensk roadracing historia & roadracingens historia i allment?



Tack på förhand!:)
Andreas

Du borde ha skickat PM. Hur gick arbetet?
 
Kurvan kallades "Wall of death" då den saknade räcke längst upp. Gick du av så var det klippt. Oftast.
Fy satan vad maxat!

:tummenupp

[YOUTUBE-ID]o3pXXIIzvI8[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]whTYoQ2J800[/YOUTUBE-ID]
 

Bifogat

  • br-evd-ds-avus37.jpg
    br-evd-ds-avus37.jpg
    55.8 KB · Visningar: 88
  • avus59 poster.jpg
    avus59 poster.jpg
    46.3 KB · Visningar: 68
  • flyingporschesmall.jpg
    flyingporschesmall.jpg
    16.4 KB · Visningar: 99
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top